Service är nyckeln till framgång på nätet

Service är nyckeln till framgång på nätet

Publicerad

E-handeln fortsätter att växa och det är kanske dags för de butiker och leverantörer som ännu inte har hoppat på tåget att göra det. Vi berättar vad ni ska tänka på om ni planerar att öppna en nätbutik.

Allt fler konsumenter väljer att göra sina inköp på nätet. Visserligen svarar e-handeln i Sverige fortfarande bara för drygt fyra procent av den totala detaljhandeln men ökningen är stabil och faktiskt högre än för övrig detaljhandel. E-handeln ökar såväl i Norden som i övriga världen.

Den största andelen e-handlande kunder finns idag i USA där drygt åtta procent av detaljhandeln sker via nätet. Också snittpriset på varor som handlas på nätet har ökat de senaste åren och ligger idag på närmare 800 kronor. Det är en direkt följd av att betalningssäkerheten på nätet har blivit avsevärt mycket bättre än den var bara för några år sedan. Kunderna ryggar inte längre för att handla på nätet på grund av oro för säkerheten.

Vad ska du som företagare tänka på om du har planer på att öppna en nätbutik? Det finns en del fallgropar och nybörjarmisstag som du bör vara medveten om och som det går att undvika.

- Det är verkligen viktigt att alla som jobbar i butiken är villiga att satsa och har enats om vilken strategi ni ska ha, säger Anders B Andersson, e-handelsspecialist på Posten. Det måste finnas en koncensus i vad ni ska göra. Ni ska ha klart för sig att en webbutik kräver lika mycket arbete som den fysiska butiken - minst.

Alltfler företag håller idag på med så kallad multikanalservice, det vill säga har både en fysisk butik och en webbutik. På nätet möter företagen ofta fler konkurrenter än de kanske har i sin fysiska butik, dessutom erbjuder konkurrenterna ungefär samma produkter och liknande service. Därför är det viktigt att positionera sig och försöka få kunderna att känna lojalitet med företaget, för produkterna och för butiken. Den andra viktiga biten att jobba med är kundservice. Det är minst lika viktig som i en fysisk butik.

- Kundservice på nätet är en av nycklarna till framgång också i webbshopen, konstaterar Anders. Man ska ha en fungerande support och en användarvänlig hemsida med olika tekniker och hjälpmedel som stödjer konsumenten. Det betyder i slutändan fler kunder och fler köp.

För att få en fungerande, attraktiv och användarvänlig hemsida är det klokt att ta hjälp av ett proffs. Det är ingen idé att låta någon ”datakunnig” på kontoret försöka snickra ihop plattformen för webbutiken. Snåla inte utan anlita etablerade företag som kan leverera en fungerande och attraktiv e-handelsplattformar.

På grund av den hårda konkurrensen ute på nätet är det alltså ytterst viktig att försöka skapa lojalitet och binda kunderna till just er webbutik. Kundlojalitet kan uppnås med gamla hederliga medel såsom kundklubbar, riktade erbjudanden och mejlutskick. Här har de stora detaljhandelskedjorna ofta ett försprång då de redan har kundklubbar, omfattande kundregister, medlemskort och kunderbjudanden. Undersökningar visar nämligen att medlemmar i kundklubbar handlar oftare och för större belopp än genomsnittskonsumenten. Lojalitet lönar sig för båda parter med andra ord.

En annan väg att gå är att utnyttja de befintliga sociala medierna såsom Facebook och Myspace för att skapa lojalitet, marknadsföra webbutiken och skapa trafik till butiken. Tack vare de sociala medierna har konsumentmakten ökat och fått en stor betydelse. Företagaren ska se detta som en möjlighet, inte som ett hot. Det finns skäl att också utnyttja olika applikationer i till exempel de smarta mobiltelefonerna.

Att starta en webbutik behöver inte vara svårt eller krångligt. Mycket av den baskunskap som den gemene butiksägaren redan har är till stor nytta även i webbutiken. Visserligen skiljer sig tekniken men logiken är den samma. Det gäller att attrahera kunderna, ge dem service, presentera produkterna, och i slutändan få konsumenterna att handla och återvända till webbutiken.

- Där har butikspersonal ofta ett litet försprång då de redan kan service och är handelsmän som vet hur de ska ta hand om sina kunder, avslutar Anders B Andersson.

Av: Christer Flythström

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206