Imageljud för miljoner

Hörlurar är ett varusegment som vuxit från att ha varit en accessoir, till att bli ett helt eget segment. Inspirerade av andra koncerner som äger andra marknadssegment ska Svenska Zound Industries äga marknaden för hörlurar. Och de har gjort en raketstart. Redan under sitt andra år når de ut på 37 marknader till runt 2…

Hörlurar har blivit ett eget produktsortiment som är på väg att hitta ut via nya otraditionella säljkanaler. Sporthandeln är en mycket intressant sådan av många olika anledningar. I frontlinjen för att bygga upp hörlurar som ett eget sortiment går Svenska Zound Industries. Det var Konrad Berström som 2008 kom på företagsidén och startade företaget tillsammans med ett par andra entreprenörer. Konrad har ett gediget CV från sportbranschen där han började för över 20 år sedan och har sedan dess jobbat med Quiksilver, haft agenturen för Burton och varit sälj/marknadschef för Wesc. Under årens lopp har han varit med och introducerat nya produktsortiment till marknaden och med den erfarenheten i bagaget är det ingen slump att det blev just hörlurar som han jobbar med idag.

Han beskriver hela brädsportmarknadens evolution från företeelsens födelse till hårdvarans introduktion. Sedan har hela kläd- och modesegmentet följt efter och sprunget ur detta har solglasögon, sneakers, väskor och klockor hakat på. Ser du den utvecklingen så är de såklart naturligt att ställa sig frågan – vad kommer härnäst? Och det gjorde Konrad.

– När vi kollade närmre på just hörlurar så såg vi att det var en helt öppen marknad. Den har bästa marknadsplatsen, syns mest och självklart kommer konsumenten vilja ha en hörlur som förmedlar dennes livsstil eller sociala status kontra att luren bara ska gå att lyssna på.

Svenska Zound Industries är moderbolaget som i dagsläget har flera varumärkesägg i sin korg. Alla ligger utspridda och är anpassade för olika nischer och marknader och jag kan bara anta att det ligger många fler idéer i den berömda pipelinen för andra potentiella marknader. Konrad drar upp paralleller mellan Zound Industries och företag som Swatch, Luxottica och Safilo.

– Dom har en produktkategori som de ”äger” men de sitter på 10-15 olika varumärken för att nå olika nischade målgrupper. Det är inte som på 80-talet då man kunde sälja 2,5 miljoner ryggsäckar om man hette Salomon och där alla konsumenter följde varandra. Idag finns det kanske 30 olika varumärken som tillsammans äger ryggsäcksmarknaden. Vi vill pinpointa olika målgrupper och det Zound Industries ska göra för dessa är hörlurar.

En fråga som är på sin plats är om hörlurar har någon plats och framtid inom sporthandeln. Trenden att modesegmentet har tagit över sporthandeln har fått något som kan liknas en motreaktion hos till exempel Team Sportia vars Vd Fredrik Andreasson i en intervju i Sportfack tidigare i våras sa ”Vi ska bli Sveriges bästa sportkedja” och betonade just sport. Samtidigt är livstilssegmentet oerhört starkt och har kunder som inget hellre vill än att förknippas med mjuka värden som en logga från ett varumärke sänder ut.

– Det kommer hela tiden nya produktkategorier, som jag nämnde tidigare (väskor, glasögon etc) och dom gäller det att vara med på för att behålla kunden så de inte börjar gå någon annan stans. Hörlurar kanske inte blir den finansiellt viktigaste produkten för en sporthandlare, men det kanske blir en av de viktigare för att behålla positionen som den lokala sporthandlaren.

Sen har vi varumärken i kategorin Private Labels som är intressanta, till exempel: Matix (skateboard) som har ett fullt sortiment och som satsar hårt, Fenchurch (streetwear) och Kulte som är väldigt starka lokalt i Frankrike. Skateföretaget Spitfire är på gång och även Krooked.

Zound Industries har inte bara varumärken som är intressanta för sporthandeln, utan även några tekniskt intressanta produkter. Urbanears kommer ut med modellen ”Medis”, som har ett patenterat system för hur du sätter fast den i örat som gör att den inte ramlar ur. Ett alternativ för den som vill lyssna på musik under sitt träningspass.

Den har även medicinska fördelar, den förhindrar risken för svampinfektioner och den påverkar inte balanssinnet som andra in ear-hörlurar.

30 procent av alla får problem med balansen när du stänger örat och utövar extremare sporter, kanske inte när du går eller springer, men om du åker snowboard eller liknande. Balanssinnet sitter ju som bekant i örat.

Med en in ear-modell hör du inte omgivningen vilket ökar risken för trafikolyckor odyl. Medis är egentligen en utanpåliggande hörlur, så du hör omgivningen om det händer något, om någon tutar på dig

– Den modellen tror ju vi oerhört mycket på för sportutövare. Det är inte vi som äger det här patentet men det är vi som representerar det.

Sedan har vi hela sportserien med tex NHL-lurarna, är det något liknande på gång för till exempel Elitserien i Sverige?

– Njae, NHL signade vi upp för att de har otroligt fina och distinkta logotyper, grundtanken från början var ett kontrakt med Majour Baseball League. Men i förhandlingarna märktes det att vi inte hade samma syn på värdet av detta, så vi tog NHL som ett alternativ.

Sporten är en del som är viktig och där vi går rätt in mot kärnkunden, men tanken varför vi signade NHL är mycket bredare än så. Där är målsättningen långsiktig och vi vill se hörlurar som ett komplement till vad New Era har gjort med kepsen och hur de fått kepsen att representera exempelvis New York eller Los Angeles. Vem vet vad MBL är jämfört med vad en New York Yankees-keps representerar?

Av: Pelle Jansson

Imageljud för miljoner Imageljud för miljoner Imageljud för miljoner

Imageljud för miljoner