Imageljud för miljoner

Imageljud för miljoner

Publicerad

Hörlurar är ett varusegment som vuxit från att ha varit en accessoir, till att bli ett helt eget segment. Inspirerade av andra koncerner som äger andra marknadssegment ska Svenska Zound Industries äga marknaden för hörlurar. Och de har gjort en raketstart. Redan under sitt andra år når de ut på 37 marknader till runt 2 000 dörrar

Hörlurar har blivit ett eget produktsortiment som är på väg att hitta ut via nya otraditionella säljkanaler. Sporthandeln är en mycket intressant sådan av många olika anledningar. I frontlinjen för att bygga upp hörlurar som ett eget sortiment går Svenska Zound Industries. Det var Konrad Berström som 2008 kom på företagsidén och startade företaget tillsammans med ett par andra entreprenörer. Konrad har ett gediget CV från sportbranschen där han började för över 20 år sedan och har sedan dess jobbat med Quiksilver, haft agenturen för Burton och varit sälj/marknadschef för Wesc. Under årens lopp har han varit med och introducerat nya produktsortiment till marknaden och med den erfarenheten i bagaget är det ingen slump att det blev just hörlurar som han jobbar med idag.

Han beskriver hela brädsportmarknadens evolution från företeelsens födelse till hårdvarans introduktion. Sedan har hela kläd- och modesegmentet följt efter och sprunget ur detta har solglasögon, sneakers, väskor och klockor hakat på. Ser du den utvecklingen så är de såklart naturligt att ställa sig frågan - vad kommer härnäst? Och det gjorde Konrad.

- När vi kollade närmre på just hörlurar så såg vi att det var en helt öppen marknad. Den har bästa marknadsplatsen, syns mest och självklart kommer konsumenten vilja ha en hörlur som förmedlar dennes livsstil eller sociala status kontra att luren bara ska gå att lyssna på.

Svenska Zound Industries är moderbolaget som i dagsläget har flera varumärkesägg i sin korg. Alla ligger utspridda och är anpassade för olika nischer och marknader och jag kan bara anta att det ligger många fler idéer i den berömda pipelinen för andra potentiella marknader. Konrad drar upp paralleller mellan Zound Industries och företag som Swatch, Luxottica och Safilo.

- Dom har en produktkategori som de ”äger” men de sitter på 10-15 olika varumärken för att nå olika nischade målgrupper. Det är inte som på 80-talet då man kunde sälja 2,5 miljoner ryggsäckar om man hette Salomon och där alla konsumenter följde varandra. Idag finns det kanske 30 olika varumärken som tillsammans äger ryggsäcksmarknaden. Vi vill pinpointa olika målgrupper och det Zound Industries ska göra för dessa är hörlurar.

En fråga som är på sin plats är om hörlurar har någon plats och framtid inom sporthandeln. Trenden att modesegmentet har tagit över sporthandeln har fått något som kan liknas en motreaktion hos till exempel Team Sportia vars Vd Fredrik Andreasson i en intervju i Sportfack tidigare i våras sa ”Vi ska bli Sveriges bästa sportkedja” och betonade just sport. Samtidigt är livstilssegmentet oerhört starkt och har kunder som inget hellre vill än att förknippas med mjuka värden som en logga från ett varumärke sänder ut.

- Det kommer hela tiden nya produktkategorier, som jag nämnde tidigare (väskor, glasögon etc) och dom gäller det att vara med på för att behålla kunden så de inte börjar gå någon annan stans. Hörlurar kanske inte blir den finansiellt viktigaste produkten för en sporthandlare, men det kanske blir en av de viktigare för att behålla positionen som den lokala sporthandlaren.

Sen har vi varumärken i kategorin Private Labels som är intressanta, till exempel: Matix (skateboard) som har ett fullt sortiment och som satsar hårt, Fenchurch (streetwear) och Kulte som är väldigt starka lokalt i Frankrike. Skateföretaget Spitfire är på gång och även Krooked.

Zound Industries har inte bara varumärken som är intressanta för sporthandeln, utan även några tekniskt intressanta produkter. Urbanears kommer ut med modellen ”Medis”, som har ett patenterat system för hur du sätter fast den i örat som gör att den inte ramlar ur. Ett alternativ för den som vill lyssna på musik under sitt träningspass.

Den har även medicinska fördelar, den förhindrar risken för svampinfektioner och den påverkar inte balanssinnet som andra in ear-hörlurar.

30 procent av alla får problem med balansen när du stänger örat och utövar extremare sporter, kanske inte när du går eller springer, men om du åker snowboard eller liknande. Balanssinnet sitter ju som bekant i örat.

Med en in ear-modell hör du inte omgivningen vilket ökar risken för trafikolyckor odyl. Medis är egentligen en utanpåliggande hörlur, så du hör omgivningen om det händer något, om någon tutar på dig

- Den modellen tror ju vi oerhört mycket på för sportutövare. Det är inte vi som äger det här patentet men det är vi som representerar det.

Sedan har vi hela sportserien med tex NHL-lurarna, är det något liknande på gång för till exempel Elitserien i Sverige?

- Njae, NHL signade vi upp för att de har otroligt fina och distinkta logotyper, grundtanken från början var ett kontrakt med Majour Baseball League. Men i förhandlingarna märktes det att vi inte hade samma syn på värdet av detta, så vi tog NHL som ett alternativ.

Sporten är en del som är viktig och där vi går rätt in mot kärnkunden, men tanken varför vi signade NHL är mycket bredare än så. Där är målsättningen långsiktig och vi vill se hörlurar som ett komplement till vad New Era har gjort med kepsen och hur de fått kepsen att representera exempelvis New York eller Los Angeles. Vem vet vad MBL är jämfört med vad en New York Yankees-keps representerar?

Av: Pelle Jansson

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

8 kommentarer

Mattias B: Vi har tänkt lika där då. Men ibland måste man dessutom lägga ut något snabbt. Där har vi på Sportfack dubbla möjligheter, som vi också hela tiden använder oss av. Kort och snabbt online och så...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842