Sportbranschens 25 mäktigaste

Sportbranschens 25 mäktigaste

Publicerad

Vem har mest makt i svenska sportbranschen? Vem får saker att hända, vem påverkar mest och vem sätter trenderna. Sportfack listar sportbranschens 25 mäktigaste personer. Finns du med på listan?

Bild 331969 1. Henrik Bunge, nordenchef Adidas Adidas går från klarhet till klarhet i den svenska sportbranschen och ligger i den absoluta toppen inom stora segment som fotboll, löpning och sportmode. Men företaget är inte bara överlägset störst på marknaden, de ökar även avståndet till konkurrenterna. Medan åtta av de tio största sportleverantörerna i Sverige tappade i omsättning under förra året ökade Adidas omsättningen med nästan 7 procent. Adidas har alltid siktet ställt framåt, det ger Henrik Bunge mest makt i Sportbranschen.

Bild 331970 2. Aristotelis Baroutsis, försäljningschef Nike norra Europa Det finns inte en sportbutik i Sverige som inte vill ha Nikeprodukter i sitt sortiment. Orsaken är enkel: När det kommer till efterfrågan är det få varumärken som är i närheten av Nikes styrka, både globalt och i Sverige. Det har Aristotelis Baroutsis förvaltat på bästa sätt och nu befordrats till försäljningschef för hela norra Europa. Med det klivet upp i hierarkin stärker Aristotelis Baroutsis sitt grepp om Nikes utveckling i Sverige.

Bild 331971 3. Gustav Öhrn, vd Stadium Det finns enklare utmaningar än att träda in i ett familjeföretag och efterträda huvudägaren och tillika grundaren. Gustaf Öhrn har under sina första två år på vd-posten visat att han axlat manteln och fortsatt befästa Stadiums ställning i sportbranschen. Med landets ledande sportkedja i sin hand är det till stor del upp till Gustaf Öhrn hur svensk sporthandel ser ut om fem år. När Stadium gör något tittar hela Sportbransch-Sverige på.

Bild 331972 4. Jonas Ottosson, vd Peak Performance Peak Performance är en gyllene, svensk framgångssaga som fortsätter år efter år. Företagets kollektioner ligger varje år i sportmodets absoluta framkant och alla utomstående följer noggrant varje steg Peak Performance tar. Jonas Ottosson har varit företaget trogen under många år och format Peak Performance till ett företag som många jämför sig med, en stark maktställning.

Bild 331973
5. Fredrik Johansson, vd Intersport Sverige Fredrik Johanson ledde nyligen sin kedja över 4-miljardersgränsen, han har över 120 sportbutiker i sin hand och han påverkar i stor grad vilket produktutbud kedjan jobbar med och därmed vad som möter aktiva svenskar. Omvänt kan lyckan vara gjord för de varumärken som lyckas kvala in på anrika Intersports hyllor. Synlig reklam i tv och på stortavlor visar att Intersport satsar framåt.



Bild 331974
6. Claes Forsberg, vd Svenskt Sportforum I sin roll som mässarrangör, lobbyorganisation och samlande kraft för hela branschen har Svenskt Sportforum stor makt att påverka svensk sporthandel. Claes Forsberg har under sitt första år som vd visat att han tänker använda den makten för att ytterligare utveckla och förbättra den svenska sportbranschen.

Bild 331975
7. Zlatan Ibrahimovic, FC Barcelona När du skapar rubriker genom att inte göra någonting har du nått långt på stjärnhimlen. Zlatan Ibrahimovic har nått nästan längre än så och har en unik ställning inom svensk idrott. När han säger ”jump” frågar ungarna ”how high” och skulle han sätta sig ned för autografskrivning på Stadium i Malmö skulle det bli kaos. Men fortsätter han att undvika landslaget är frågan om hjälteglorian till sist inte hamnar på sned.

Bild 331976
8. Christer Lidgren, vd Amer Sport Wilson, Suunto, Atomic, Salomon, Bonfire, Volant och Dynamic - när Christer Lidgren vill göra affärer har han många starka varumärken med sig i portföljen. Så starka att en del konsumenter skulle vända i dörren om de inte fanns representerade. Tillsammans med sin professionalism och sitt engagemang gör det Crilla till en stark maktfaktor i sportbranschen.

Bild 331977
9. Mats Hedblom, vd Haglöfs Tack vare en tydlig affärsidé, innovativ design och ett komplett outdoorutbud finns det inte många outdoorföretag som slår Haglöfs på fingrarna. I Sverige finns det inget. Under Mats Hedbloms ledning har Haglöfs blivit marknadsledande och oerhört respekterat av både användare och handlare. Genom sitt goda rykte ger Haglöfs hela den svenska outdoorbranschen gott renommé.

Bild 331978
10. Rickard Kull, marknadschef Puma Nordic Puma må inte ha de allra största stjärnorna i sitt sponsorstall (Usain Bolt undantagen) men trots det både syns och hörs varumärket. I Sverige är det Rickard Kulls uppgift att se till att Puma tar plats och blir konsumenternas mest åtråvärda sportlifestylevarumärke. Det har han lyckats bra med.

Bild 331979
11. Henrik Hoffman, vd Naturkompaniet Svenska konsumenter har visat att de inte nöjer sig med enbart stora kedjor; suget efter duktiga specialister har aldrig varit större. Henrik Hoffman har sedan han kom till Naturkompaniet fått kedjan att svara upp mot efterfrågan, vänt förlust till lönsamt och fått en kedja på tillbakagång att bli en av de mest expansiva i Sverige.

Bild 331980
12. Mats Hedlund, grundare Dormy Golfmarknadens motsvarighet till Elgiganten gav Golfsverige en ny dimension när deras första varuhus öppnade för tio år sedan och visade att golf går att sälja på stor yta långt från banan. Sedan dess har ytterligare fem varuhus med innovativa lösningar öppnat runt om i Sverige och varje gång har de lokala golfarna jublat.

Bild 331981
13. Sören Andreasson, vd Didriksons Få varumärken har lyckats nå den grad av efterfrågan som Didriksons har kring skolstarten varje år. Boråsföretaget var ett av de första sportföretagen att ta barn på allvar och de har blivit rikligt belönade för sitt engagemang. På varje dagis- eller skolgård kryllar det av Boardmans, Slaskemans och Ruskemans. Nu klär sig också deras föräldrar i samma varumärke.

Bild 331982
14. Bo Eklöf, inköpschef Stadium Likt en romersk kejsare under gladiatorspel kan Bo Eklöf avgöra händelsernas fortsättning. När ett varumärke faller Bo Eklöf på läppen och han ger klartecken för en plats på Stadiums hyllor, öppnar han samtidigt dörren till konsumenter som varje år spenderar över fyra miljarder kronor.

Bild 331983
15. Svante & Claes Magnusson, ägare Hestrahandsken Säg Hestrahandskar och varje skidåkare får något saligt i blicken. Småländsk noggrannhet, klassiskt hantverk, nytänkande och design har gett Hestra en särställning hos vinterentusiaster och få om något varumärke har fler återförsäljare i Sverige. Brödernas aldrig sinande engagemang för vintersport och omsorg om sina kunder vittnar om en vilja att stanna kvar på toppen.

Bild 331984
16. Martin Willners, chefredaktör Sportfack Som chefredaktör för sporthandelns branschtidning är Martin Willners med sitt engagemang och sina visioner en ständig inspiration för hela branschen. Tack vare sin mångåriga bakgrund inom sportbranschen har han dessutom trovärdigheten som krävs för att få genomslag och driva branschen framåt. Dessutom är han en grym skateboardåkare och sådana ska alltid hamna högt upp på listor.

Bild 331985
17. Magnus Wörnert, delägare Alpingaraget Alpingaraget är skidbutiken framför alla andra. De lockar såväl hundradelsjägare som railjibbers till butiken och tar lika väl hand om båda. Med ett gigantiskt sortiment och kunnig personal har Magnus Wörnert och de övriga på Alpingaraget visat hur bra en skidbutik kan vara. När de lyfter fram en skida eller ett varumärke lyssnar alla, både kunder och andra butiker.

Bild 331986
18. Erik Nystedt, vd Asics Erik Nystedt och hans personal visade förra året att engagemang, service och pålitlighet lönar och betalar sig. Deras seger i Årets Leverantör 2009 gör dem till ett föredöme för alla landets sportleverantörer. Med sina högkvalitativa produkter har företaget dessutom starkt bidragit till den fortsatta löpartrenden.

Bild 331987
19. Martin Kössler, Ispo och SOG Alla som besökt Ispo i München eller Outdoor Messe i Friedrichshafen vet vilket otroligt arbete Martin lägger ner. I sin roll som nordisk Isporepresentant och som generalsekreterare i Scandinavian Outdoor Group ger Martin Kössler svenska sportleverantörer de allra bästa exportförutsättningarna.

Bild 331988
20. Peter Jansson och Erik Börjesson, grundare Sneakersnstuff Peter Jansson och Erik Börjesson är två tvättäkta entusiaster och visionärer. Trots att de svenska sportleverantörerna inte trodde på dem lyckades de föra in sneakern i folkhemmet och bygga en verksamhet som i dag har världsrykte. Duon har också visat övriga sportbranschen vad en väl fungerande e-handelssajt kan betyda för verksamheten.

Bild 331989
21. Robert Ingham, marknadschef Reebok Nordic Reebok har som uttalat mål att bli etta på tjejträning. I Sverige är det Robert Inghamns uppgift att se till att Reebok syns, hörs och når ut till tjejerna. Det har han lyckats bra med. Med kampanjer som Your Move, introduktioner av nya träningsformer och nya konceptet Easytone har Inghamn rört om i träningsgrytan.

Bild 331990
22. Erik Vitéz, vd Löplabbet Precis som Naturkompaniet har Löplabbet blivit ett alternativ för kunder som söker det absolut bästa. Sedan starten har kedjan byggt upp ett gediget förtroendekapital och för många löpare är Löplabbets ord lag. Genom avtalet med KF har Löplabbet och Erik Vitéz fått ekonomiska muskler som tryggar en fortsatt expansion.

Bild 331991
23. Micke Tollin, vd Interski Genom aktiv marknadsföring och ett otroligt personligt engagemang från säljkåren har Mikael Tollin gjort Head till Sveriges största skidmärke och behållit den positionen under flera år. Dessutom skadar det inte att ha teamåkare som Anja Pärson, Jon Olsson, Bode Miller, Lindsey Vonn och Aksel Svindal i sitt sponsorstall.

Bild 331992
24. Linus Lindgren, delägare Unicykel Linus Lindgrens Unicykel är företaget som har vågat gå sin egen väg och lyckats. Medan många lägger sin tillverkning utomlands har Unicykel istället satsat på svenskt kunnande och svensk design. Med sin ledande ställning i hybridsegmentet har de starkt bidragit till att öka antalet pendlarcyklister.

Bild 331993
25. Thomas Löfgren, grundare Junkyard Totalentreprenören Thomas Löfgren från Trollhättan har under det senaste decenniet byggt upp ett eget actionsportimperium i 100-miljonersklassen. Med butik, e-handel, distribution, events och hård satsning på egna team har Thomas Löfgren blivit en stark maktfaktor i actionsportvärlden. Med en årlig tillväxt om 30 procent lär den positionen knappast försvagas framöver.

Bubblare Branco Percovic, vd Zoovillage Sprider små och stora märken till massorna.

Tomas Breding, vd Grantibiten Mest nyfiken i outdoorgänget.

Marcus Wibergh, sverigechef XXL När XXL startar i höst kan allt hända.

Sonny Wiking, säljare Taylormade Golfmärket med högst tillväxt i Sverige.

Charlotte Kalla, längdåkerska Kan bli sportvärldens största varumärke.

Fredrik Andreasson, vd Team Sportia Ny på posten men med stora planer.


När vi rankade personerna på listan tittade vi dels på vad de har åstadkommit det senaste året och dels på deras potential framöver. Vi tog också hänsyn till varumärkets styrka och omsättning plus viljan att förändra sporthandeln. Listan är ingen statistisk sanning utan redaktionens subjektiva åsikt. Kom gärna med kommentarer genom att klicka på pennsymbolen nedan.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Bungypump går stadigt framåt

2 kommentarer

Nicolas Jändel: Hej Ann-Charlotte! Vi har kollat upp och lägger ett svar i din mejlbox, mvh Sportfack

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842