Sportbranschens 25 mäktigaste

Vem har mest makt i svenska sportbranschen? Vem får saker att hända, vem påverkar mest och vem sätter trenderna. Sportfack listar sportbranschens 25 mäktigaste personer. Finns du med på listan?

Sportbranschens 25 mäktigaste 1. Henrik Bunge, nordenchef Adidas Adidas går från klarhet till klarhet i den svenska sportbranschen och ligger i den absoluta toppen inom stora segment som fotboll, löpning och sportmode. Men företaget är inte bara överlägset störst på marknaden, de ökar även avståndet till konkurrenterna. Medan åtta av de tio största sportleverantörerna i Sverige tappade i omsättning under förra året ökade Adidas omsättningen med nästan 7 procent. Adidas har alltid siktet ställt framåt, det ger Henrik Bunge mest makt i Sportbranschen.

Sportbranschens 25 mäktigaste 2. Aristotelis Baroutsis, försäljningschef Nike norra Europa Det finns inte en sportbutik i Sverige som inte vill ha Nikeprodukter i sitt sortiment. Orsaken är enkel: När det kommer till efterfrågan är det få varumärken som är i närheten av Nikes styrka, både globalt och i Sverige. Det har Aristotelis Baroutsis förvaltat på bästa sätt och nu befordrats till försäljningschef för hela norra Europa. Med det klivet upp i hierarkin stärker Aristotelis Baroutsis sitt grepp om Nikes utveckling i Sverige.

Sportbranschens 25 mäktigaste 3. Gustav Öhrn, vd Stadium Det finns enklare utmaningar än att träda in i ett familjeföretag och efterträda huvudägaren och tillika grundaren. Gustaf Öhrn har under sina första två år på vd-posten visat att han axlat manteln och fortsatt befästa Stadiums ställning i sportbranschen. Med landets ledande sportkedja i sin hand är det till stor del upp till Gustaf Öhrn hur svensk sporthandel ser ut om fem år. När Stadium gör något tittar hela Sportbransch-Sverige på.

Sportbranschens 25 mäktigaste 4. Jonas Ottosson, vd Peak Performance Peak Performance är en gyllene, svensk framgångssaga som fortsätter år efter år. Företagets kollektioner ligger varje år i sportmodets absoluta framkant och alla utomstående följer noggrant varje steg Peak Performance tar. Jonas Ottosson har varit företaget trogen under många år och format Peak Performance till ett företag som många jämför sig med, en stark maktställning.

Sportbranschens 25 mäktigaste

5. Fredrik Johansson, vd Intersport Sverige Fredrik Johanson ledde nyligen sin kedja över 4-miljardersgränsen, han har över 120 sportbutiker i sin hand och han påverkar i stor grad vilket produktutbud kedjan jobbar med och därmed vad som möter aktiva svenskar. Omvänt kan lyckan vara gjord för de varumärken som lyckas kvala in på anrika Intersports hyllor. Synlig reklam i tv och på stortavlor visar att Intersport satsar framåt.

Sportbranschens 25 mäktigaste

6. Claes Forsberg, vd Svenskt Sportforum I sin roll som mässarrangör, lobbyorganisation och samlande kraft för hela branschen har Svenskt Sportforum stor makt att påverka svensk sporthandel. Claes Forsberg har under sitt första år som vd visat att han tänker använda den makten för att ytterligare utveckla och förbättra den svenska sportbranschen.

Sportbranschens 25 mäktigaste

7. Zlatan Ibrahimovic, FC Barcelona När du skapar rubriker genom att inte göra någonting har du nått långt på stjärnhimlen. Zlatan Ibrahimovic har nått nästan längre än så och har en unik ställning inom svensk idrott. När han säger ”jump” frågar ungarna ”how high” och skulle han sätta sig ned för autografskrivning på Stadium i Malmö skulle det bli kaos. Men fortsätter han att undvika landslaget är frågan om hjälteglorian till sist inte hamnar på sned.

Sportbranschens 25 mäktigaste

8. Christer Lidgren, vd Amer Sport Wilson, Suunto, Atomic, Salomon, Bonfire, Volant och Dynamic – när Christer Lidgren vill göra affärer har han många starka varumärken med sig i portföljen. Så starka att en del konsumenter skulle vända i dörren om de inte fanns representerade. Tillsammans med sin professionalism och sitt engagemang gör det Crilla till en stark maktfaktor i sportbranschen.

Sportbranschens 25 mäktigaste

9. Mats Hedblom, vd Haglöfs Tack vare en tydlig affärsidé, innovativ design och ett komplett outdoorutbud finns det inte många outdoorföretag som slår Haglöfs på fingrarna. I Sverige finns det inget. Under Mats Hedbloms ledning har Haglöfs blivit marknadsledande och oerhört respekterat av både användare och handlare. Genom sitt goda rykte ger Haglöfs hela den svenska outdoorbranschen gott renommé.

Sportbranschens 25 mäktigaste

10. Rickard Kull, marknadschef Puma Nordic Puma må inte ha de allra största stjärnorna i sitt sponsorstall (Usain Bolt undantagen) men trots det både syns och hörs varumärket. I Sverige är det Rickard Kulls uppgift att se till att Puma tar plats och blir konsumenternas mest åtråvärda sportlifestylevarumärke. Det har han lyckats bra med.

Sportbranschens 25 mäktigaste

11. Henrik Hoffman, vd Naturkompaniet Svenska konsumenter har visat att de inte nöjer sig med enbart stora kedjor; suget efter duktiga specialister har aldrig varit större. Henrik Hoffman har sedan han kom till Naturkompaniet fått kedjan att svara upp mot efterfrågan, vänt förlust till lönsamt och fått en kedja på tillbakagång att bli en av de mest expansiva i Sverige.

Sportbranschens 25 mäktigaste

12. Mats Hedlund, grundare Dormy Golfmarknadens motsvarighet till Elgiganten gav Golfsverige en ny dimension när deras första varuhus öppnade för tio år sedan och visade att golf går att sälja på stor yta långt från banan. Sedan dess har ytterligare fem varuhus med innovativa lösningar öppnat runt om i Sverige och varje gång har de lokala golfarna jublat.

Sportbranschens 25 mäktigaste

13. Sören Andreasson, vd Didriksons Få varumärken har lyckats nå den grad av efterfrågan som Didriksons har kring skolstarten varje år. Boråsföretaget var ett av de första sportföretagen att ta barn på allvar och de har blivit rikligt belönade för sitt engagemang. På varje dagis- eller skolgård kryllar det av Boardmans, Slaskemans och Ruskemans. Nu klär sig också deras föräldrar i samma varumärke.

Sportbranschens 25 mäktigaste

14. Bo Eklöf, inköpschef Stadium Likt en romersk kejsare under gladiatorspel kan Bo Eklöf avgöra händelsernas fortsättning. När ett varumärke faller Bo Eklöf på läppen och han ger klartecken för en plats på Stadiums hyllor, öppnar han samtidigt dörren till konsumenter som varje år spenderar över fyra miljarder kronor.

Sportbranschens 25 mäktigaste

15. Svante & Claes Magnusson, ägare Hestrahandsken Säg Hestrahandskar och varje skidåkare får något saligt i blicken. Småländsk noggrannhet, klassiskt hantverk, nytänkande och design har gett Hestra en särställning hos vinterentusiaster och få om något varumärke har fler återförsäljare i Sverige. Brödernas aldrig sinande engagemang för vintersport och omsorg om sina kunder vittnar om en vilja att stanna kvar på toppen.

Sportbranschens 25 mäktigaste

16. Martin Willners, chefredaktör Sportfack Som chefredaktör för sporthandelns branschtidning är Martin Willners med sitt engagemang och sina visioner en ständig inspiration för hela branschen. Tack vare sin mångåriga bakgrund inom sportbranschen har han dessutom trovärdigheten som krävs för att få genomslag och driva branschen framåt. Dessutom är han en grym skateboardåkare och sådana ska alltid hamna högt upp på listor.

Sportbranschens 25 mäktigaste

17. Magnus Wörnert, delägare Alpingaraget Alpingaraget är skidbutiken framför alla andra. De lockar såväl hundradelsjägare som railjibbers till butiken och tar lika väl hand om båda. Med ett gigantiskt sortiment och kunnig personal har Magnus Wörnert och de övriga på Alpingaraget visat hur bra en skidbutik kan vara. När de lyfter fram en skida eller ett varumärke lyssnar alla, både kunder och andra butiker.

Sportbranschens 25 mäktigaste

18. Erik Nystedt, vd Asics Erik Nystedt och hans personal visade förra året att engagemang, service och pålitlighet lönar och betalar sig. Deras seger i Årets Leverantör 2009 gör dem till ett föredöme för alla landets sportleverantörer. Med sina högkvalitativa produkter har företaget dessutom starkt bidragit till den fortsatta löpartrenden.

Sportbranschens 25 mäktigaste

19. Martin Kössler, Ispo och SOG Alla som besökt Ispo i München eller Outdoor Messe i Friedrichshafen vet vilket otroligt arbete Martin lägger ner. I sin roll som nordisk Isporepresentant och som generalsekreterare i Scandinavian Outdoor Group ger Martin Kössler svenska sportleverantörer de allra bästa exportförutsättningarna.

Sportbranschens 25 mäktigaste

20. Peter Jansson och Erik Börjesson, grundare Sneakersnstuff Peter Jansson och Erik Börjesson är två tvättäkta entusiaster och visionärer. Trots att de svenska sportleverantörerna inte trodde på dem lyckades de föra in sneakern i folkhemmet och bygga en verksamhet som i dag har världsrykte. Duon har också visat övriga sportbranschen vad en väl fungerande e-handelssajt kan betyda för verksamheten.

Sportbranschens 25 mäktigaste

21. Robert Ingham, marknadschef Reebok Nordic Reebok har som uttalat mål att bli etta på tjejträning. I Sverige är det Robert Inghamns uppgift att se till att Reebok syns, hörs och når ut till tjejerna. Det har han lyckats bra med. Med kampanjer som Your Move, introduktioner av nya träningsformer och nya konceptet Easytone har Inghamn rört om i träningsgrytan.

Sportbranschens 25 mäktigaste

22. Erik Vitéz, vd Löplabbet Precis som Naturkompaniet har Löplabbet blivit ett alternativ för kunder som söker det absolut bästa. Sedan starten har kedjan byggt upp ett gediget förtroendekapital och för många löpare är Löplabbets ord lag. Genom avtalet med KF har Löplabbet och Erik Vitéz fått ekonomiska muskler som tryggar en fortsatt expansion.

Sportbranschens 25 mäktigaste

23. Micke Tollin, vd Interski Genom aktiv marknadsföring och ett otroligt personligt engagemang från säljkåren har Mikael Tollin gjort Head till Sveriges största skidmärke och behållit den positionen under flera år. Dessutom skadar det inte att ha teamåkare som Anja Pärson, Jon Olsson, Bode Miller, Lindsey Vonn och Aksel Svindal i sitt sponsorstall.

Sportbranschens 25 mäktigaste

24. Linus Lindgren, delägare Unicykel Linus Lindgrens Unicykel är företaget som har vågat gå sin egen väg och lyckats. Medan många lägger sin tillverkning utomlands har Unicykel istället satsat på svenskt kunnande och svensk design. Med sin ledande ställning i hybridsegmentet har de starkt bidragit till att öka antalet pendlarcyklister.

Sportbranschens 25 mäktigaste

25. Thomas Löfgren, grundare Junkyard Totalentreprenören Thomas Löfgren från Trollhättan har under det senaste decenniet byggt upp ett eget actionsportimperium i 100-miljonersklassen. Med butik, e-handel, distribution, events och hård satsning på egna team har Thomas Löfgren blivit en stark maktfaktor i actionsportvärlden. Med en årlig tillväxt om 30 procent lär den positionen knappast försvagas framöver.

Bubblare Branco Percovic, vd Zoovillage Sprider små och stora märken till massorna.

Tomas Breding, vd Grantibiten Mest nyfiken i outdoorgänget.

Marcus Wibergh, sverigechef XXL När XXL startar i höst kan allt hända.

Sonny Wiking, säljare Taylormade Golfmärket med högst tillväxt i Sverige.

Charlotte Kalla, längdåkerska Kan bli sportvärldens största varumärke.

Fredrik Andreasson, vd Team Sportia Ny på posten men med stora planer.

När vi rankade personerna på listan tittade vi dels på vad de har åstadkommit det senaste året och dels på deras potential framöver. Vi tog också hänsyn till varumärkets styrka och omsättning plus viljan att förändra sporthandeln. Listan är ingen statistisk sanning utan redaktionens subjektiva åsikt. Kom gärna med kommentarer genom att klicka på pennsymbolen nedan.

Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste

Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste Sportbranschens 25 mäktigaste