Skidsnyggt

Skidsnyggt

Publicerad

Fredrik Dahl hade fått drömjobbet som designer på The North Face i USA. Då ringde hans förra arbetsgivare på Peak Performance, Stefan Engström, och bad honom komma tillbaka till Sverige för att designa en skidkollektion åt J Lindeberg.

Kontrasten kan inte bli större. Fredrik Dahl hade bara varit på jobbet som designer åt The North Face i USA i ett och ett halvt år med flyg i business class som vardagsmat när han fick ett samtal från Stefan Engström, nybliven vd för modeföretaget J Lindeberg. Stefan kände Fredrik från tiden då de jobbade ihop på Peak Performance och han ville att Fredrik skulle designa en skidkollektion åt J Lindeberg.

I USA fanns då inga tecken på den kommande krisen medan alla visste att J Lindeberg var ett företag med stora ekonomiska problem. Ändå tvekade inte Fredrik att packa sina väskor och flytta tillbaka till Sverige.

- Jag och Stefan har alltid jobbat bra ihop och när han berättade om sina planer på en skidkollektion som inte liknade något annat och med en kvalitetsnivå som skidbranschen aldrig varit i närheten av kunde jag inte tacka nej, säger Fredrik. Det här ville jag verkligen vara med på.

Det unika som Stefan hade i tankarna och som Fredrik sedan har format, var en skidkollektion med en modegrad som är både hög och cityinspirerad samtidigt som funktion och prestanda håller absolut högsta klass.

- Många vill dela upp sport och mode, vi vill förena dem, säger Fredrik. Det är nytt och vi var beredda på att det kan ta några år för att få acceptans i båda leden men den respons vi har fått på första kollektionen gör att det känns som om vi har gjort något som folk saknat.

När Fredrik började jobba med kollektionen i april 2008 var det full fart framåt som gällde. Ett halvår senare var världen förlamad i en ekonomisk kris av sällan skådad magnitud. Självklart kom tankar om det skulle fungera och när dollarn steg med 50 procent var det inte ens nära att kalkylerna höll. Det fanns dock inget annat alternativ än att köra vidare och när införsäljningen var över i april i år var siffrorna klart bättre än förväntat.

Att kollektionen sålde bättre än förväntat kan i och för sig bero på att J Lindeberg varit extremt selektiva med vilka som skulle få sälja kläderna och att de dessutom bad flera av dessa butiker hålla igen med sina orders. Stefan och Fredrik trodde självklart på sin kollektion men de ville att den skulle sälja slut första året - det fick inte hänga en massa osålda plagg i de utvalda butikerna.

De hade inte behövt vara oroliga.

När plaggen landade i butikerna i början av augusti blev recensionerna i både modetidningar och modebloggar otroligt positiva. Några veckor senare ringde butikerna och ville beställa mer och när det var dags för den planerade kampanjen ihop med NK fanns inte många av plaggen i kampanjen kvar att sälja. Det är vad man kan kalla för ett positivt problem.

J Lindeberg Ski Collection säljs alltså i ett fåtal utvalda butiker. I Sverige är det J Lindeberg concept store, NK Sport och Länna Sport i Stockholm, NK i Göteborg, Kaisers Skidbod i Sälen, Skidshoppen i Vemdalen, Sporttjänst i Östersund och Hanson i Åre. Distributionen är densamma i övriga länder där skidkollektionen säljs - det är i egna butiker, exklusiva butiker i storstäder (som Harrod’s i London) samt i de bästa butikerna i de största skidorterna som J Lindeberg Ski Collection möter sina kunder.

Målgruppen är en ålderslös mix av de som gillar mode och de som kan åka skidor på riktigt. Allra helst ska de gilla båda delarna men det kan räcka med en av dem för att de ska bli sålda på plaggen. Eller för att plaggen ska bli sålda rättare sagt.

Ordern från Stefan Engström till Fredrik var att skapa något unikt. Det kan verka som en omöjlig uppgift eller klyscha då det vimlar av märken som vågar ta ut designsvängarna rejält just nu. Ändå går de flesta märken på något sätt åt samma håll. Samma lite utflippade håll. Fredrik valde en annan väg och lyckades skapa något riktigt unikt.

Skidkollektionen har en tidlös, avskalad design som ändå är modern med tydliga detaljer. Hantverket och materialkvaliteten känns direkt då du tar i plaggen. Det finns liksom inga lösa trådar på en jacka för 7.000 kronor.

- Folk blir mer och mer kräsna och i vår prisklass måste vi leverera något av absolut högsta klass, säger Fredrik. Det gäller stil, material och inte minst passform. Allt måste vara bästa möjliga.

Den rena, tidlösa stilen ska förutom att sticka ut i skidbacken fungera även på stan. Därför såg de till att kollektionen landade i butikerna redan i början av augusti för att finnas med i sortimentet då folk skulle köpa sina höstjackor. Taktiken fungerade och plaggen sålde över förväntan redan långt innan lukten av snö fanns i luften.

- Vi utnyttjade vår litenhet till att snabba upp produktionen, säger Fredrik. Det fixar inte de större märkena med sina stora serier och det innebar en klar fördel för oss.

Exklusiviteten ska bestå men självklart är tanken att J Lindeberg Ski Collection ska växa. Både i volym och kollektionsstorlek. I vinter ställer de ut på Ispo för att hitta fler butiker i de stora skidorterna. De kommer att fortsätta att vara selektiva och vill främst växa med de butiker de redan jobbar tillsammans men visst finns det plats för fler återförsäljare.

Till vintern 2010/2011 kommer den avskalade stilen att bestå, men de svarta och vita plaggen kommer att kompletteras med mer färgstarka och sportigare plagg. J Lindebergs sportsatsning begränsas dock inte till skidåkning.

- Vi tittar just nu på andra sporter där vår stil kan passa, säger Fredrik. Golf är vi redan inne på men det skulle också kunna vara träning, cykel eller tennis. Mer kommer att komma men vi får se när det bli. Just nu ska vi få acceptans för vår mix av mode och sport inom skidåkning och se vart det leder oss.

Av: Martin Willners

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842