Så säljer du barnskor

Ett litet barn är inte den enklaste kunden. Men med koll på sitt sortiment och flinka fingrar går det att sälja ”rätt skor till rätt kund” även till barn.

Barn är faktiskt en av de absolut största kundgrupperna om man med barn menar människor i åldrarna 0-18 år. Men det är också en av de svåraste. Äldre barn är givetvis enklare men när kunderna kommer ner i åldrarna kan det vara riktigt knepigt att komma till ett avslut som både kund och säljare känner sig nöjd med. Av naturliga skäl. Att försöka sälja något till någon som A inte kan prata eller B väljer att inte prata eller C helt enkelt vägrar att prova varan som ska inhandlas, kräver sin säljare.

I vanliga fall börjar samtalet ofta med en fråga om vilken skostorlek som är aktuell. Med små barn är det en bortkastad fråga eftersom deras fötter växer. Den fot som för någon månad sedan kom upp i storlek 21 och var ganska nätt, kan nu vara en 22:a som behöver lite bredare läst. Börja istället med att mäta barnets fot och fråga sedan föräldern hur lång foten var senast de köpte skor. Med den informationen är det enklare att avgöra hur mycket för stor skon ska vara. Om föräldrarna inte vet, räkna med att skon ska vara 1-1,5 centimeter längre än barnets fot.

När du har frågat föräldern vilken typ av sko (höstsko, springsko etc) som familjen är ute efter är det dags att göra en bedömning av barnets fot. Har barnet en bred fot, hög fotrygg eller är foten nätt? Det är här utbudet kommer in i bilden. Det räcker inte med att bara ha alla storlekar. Butiken måste även kunna erbjuda olika modeller eftersom att barns fötter precis som vuxnas ser olika ut. Och det gäller som säljare att veta exakt vilken modell som passar vilken typ av fot. Annars riskerar du att få gå igenom sju åtta modeller och det är bara slöseri med tid. Bättre då att på en gång kunna ta fram två tre stycken som antagligen passar och förklara för föräldrarna varför du tror att just de modellerna är bäst för deras barn.

Gissningsvis är skorna du tar fram dyrare än de skor som familjen kan hitta på Ica Maxi, Coop Forum eller Skopunkten. Då gäller det att kunna motivera varför det är så. Givetvis behöver du inte börja med att säga ”Den här skon är dyrare därför att¿”, bättre då att sakligt redovisa skons funktion och fördelar i samband med att du visar upp modellerna som barnet ska få prova. Tar kunden upp prisfrågan har du då redan förklarat varför ni håller ett högre pris.

Sedan ska skon provas på. Är det en vinterkänga som familjen ska ha börjar du med att ta fram en tjockstrumpa eftersom barnet sannolikt kommer använda tjocka strumpor. När barnet sedan har fötterna i skorna ber du honom/henne att ställa sig upp. Det här är viktigt, hur foten ligger i skon visar sig inte om barnet sitter ner; det är först i stående läge som foten får sin rätta form. Därefter ska du in med fingret och känna. Skon ska inte vara för tight men heller inte glappa. En tumregel är att du ska kunna få in ett finger runt vristen och ner över fotryggen. Likaså kan du titta på kardborrbanden. Går de inte att stänga ordentligt är skon för liten. I motsats ska du heller inte kunna dra av den för lätt. Åker den av likt en gummistövel när du drar är den alldeles för stor.

Är skon för stor är det en bra idé att testa med en sula istället för att direkt gå upp en storlek. Om barnet kan prata och ge sanningsenliga svar kan du testa med sula i ena skon och utan i den andra och sedan låta barnet gå och springa i butiken. Fråga sedan vilken som sitter bäst. Sula eller inte ska du alltid låta barnet gå och springa omkring. Om du står bakom barnet kan du då se om foten sitter bra i skon. Ett tips är randiga provstrumpor. Då ser du enklare om hälkappan inte smiter åt ordentligt och foten glappar i skon.

Skyltning

Det finns ingen större skillnad mellan att skylta barnskor och skor för vuxna. Låt skorna ta plats och se till att alla modeller och alla färger står framme, ett stort utbud lockar alltid kunder. Dessutom finns det då alltid skor att titta på även när det är mycket folk i butiken och många är i färd med att testa.

Mobila möbler såsom bord eller störtkorgar är bra att ställa upp i butiken. Borden är ett bra ställe att lyfta fram de senaste nyheterna eller reaskorna på. Ställ störtkorgarna vid kassan och fyll dem med strumpor. Det funkar på H&M och antagligen i er butik också.

Merförsäljning

Det finns flera produkter som är klockrena som merförsäljning till skor. Funktionsstrumpor är den naturligaste merförsäljningsprodukten eftersom de förstärker skornas egen funktion. Är det dessutom vinterskor är det inte svårt att övertyga kunden om att ett par tjocka ullstrumpor är nödvändiga. Sulor kan också vara nödvändiga om det är svårt att hitta en passande skostorlek eller om barnet fryser lätt.

Snörlås är en annan ”enkel” merförsäljningsprodukt. Det är inte svårt att övertyga föräldrar om fördelarna som följer på att barnet kan ta på sig skorna självt.

Sist men inte minst är skovårdsprodukter som impregnering. Ett par väl skötta skor håller till exempel vatten borta längre. Dessutom ökar vården livslängden på skorna och de kan gå i arv.

Av: Mattias Björklund

Så säljer du barnskor Så säljer du barnskor Så säljer du barnskor

Så säljer du barnskor Så säljer du barnskor Så säljer du barnskor