Rabattera mera

Rabattera mera

Publicerad

Rabatter behöver inte ses som en kostnad. Rätt utnyttjade kan kostnaden vändas till vinst.

Grunden för rabatter är att folk tilltalas av nedsatt pris och att butiker därför ska försöka utnyttja det på olika sätt för att få fler och trognare kunder. Ett enkelt sätt är att lägga på högre marginaler på butikens exklusivare varor och därigenom skapa utrymme för att ge rabatter när läget känns rätt. Dels så bygger man en relation med kunderna, de gillar butiken för att de får rabatter eller premier. Dels får man köplojalitet om man utformar systemet så att kunderna måste handla för en viss summa pengar innan de får rabatt.

Men enligt vissa forskare är en gåva faktiskt att föredra framför att sänka priset. Orsaken är att en prissänkning riskerar att erodera varumärket. Exakt vad som fungerar som gåva varierar. Det gäller att tänka kreativt och ge bort någonting som man har ganska goda marginaler på och som hänger ihop med det kunden har köpt. En kund som köper ett par längdskidor får till exempel någonting som man äter på skidturen eller något annat som är bra att ha med sig under en dag i naturen. Det har en liten överraskande effekt och varierar man gåvorna så känns proceduren inte slentrianmässig för kunden och det är viktigt.

Om kunden inte tidigare stött på produkten som ges i gåva finns även chansen att butiken lyckas skapa ett nytt behov hos kunden. Är gåvan en förbrukningsvara kanske kunden kommer att återkomma varje gång lagret behöver fyllas på. Det innebär alltså att kostnaden faktiskt kan vändas till vinst. Att skapa ett nytt behov hos kunderna är dessutom inte bara intressant för butiken. Även marknadens leverantörer tjänar på det. Därför borde det inte vara omöjligt att få väldigt bra inköpspriser på potentiella gåvoprodukter. Framförallt är det troligt om det gäller nya produkter. För kunden innebär ett köp av något nytt alltid en lite större risk. Får kunden produkten gratis så är hindret att testa inte särskilt stort.

Ett bra komplement till gåvor är värdecheckar. Dels får kunden ett konkret bevis på att hon premieras, vilket skapar goodwill gentemot butiken, dels binder man konsumtionen till den egna butiken.

Ytterligare ett sätt att premiera frekventa eller köpglada kunder är att ge bort evenemangsbiljetter till kunder som köper fotbollsskor eller till exempel liftkort till de kunder som köper nya skidkläder. Kostnaden behöver inte bli särskilt hög för butiken om det går att övertyga den andra parten om att bidra. Båda tjänar på arrangemanget; butiken får sålt produkter och den andra parten får kunder som konsumerar under sin tid i backen eller under fotbollsmatchen. Samarbeten av den här typen kallar forskarna opportunity networks och det innebär att aktörer som kompletterar varandra samarbetar.

Viktigt att komma ihåg är dock att premieprogrammet ska vara enkelt och överskådligt oavsett vilken variant man väljer att arbeta med. Både kunder och personal måste kunna se fördelarna.

Samtidigt måste systemet vara anpassat för varje enskild butik. I mindre butiker där samma säljare som hjälpt kunden ute i butiken också tar betalt, kanske det fungerar med ett mindre toppstyrt system. Säljaren vet instinktivt när det är läge att ge rabatt eftersom hon/han antagligen har ganska bra koll på hur mycket rabatt och premier som getts ut under dagen.

I en större butik är läget lite annorlunda. Ofta är det inte säljaren på golvet som tar betalt bakom kassan och insikten i hur stora rabatter eller premier som verkligen ges varje dag kan skifta. Därför kan det finnas en poäng att ha tydligare riktlinjer i en större butik. Även att varje månad sammanställa hur mycket rabatter eller premier som verkligen givits kan vara en god idé och något som ger de anställda en bättre överblick.

För kedjeanslutna butiker tillkommer ytterligare en aspekt; kunderna vill känna igen sig i upplägget oavsett vilken butik de befinner sig i. Därför kan det skapa problem om nivåerna skiljer sig för mycket åt mellan kedjebutikerna. En kund som är van vid frikostiga rabatter från butiken inne i stan kanske blir upprörd om läget är annorlunda i butiken en bit utanför stan. Därför vinner kedjor på att vara hyfsat samstämmiga i sina riktlinjer.

Samtidigt är det viktigt att man inte skapar ett system som är alltför stelbent. Det måste finnas utrymme för lite finess och variation och det är inte fel om butiken på något sätt förädlar de allmänna riktlinjerna som finns. Då får man en lokal prägel på marknadsföringen och skapar sig en egen profil.

Men vare sig det gäller en butik som är kedjeansluten eller ej, är det viktigt att kunden inte belastas på något vis av rabattsystemet. Ett system som bygger på att kunden själv måste hålla reda på sina köpvanor kan kännas för ansträngande och avskräckande. Huvudansvaret för att lagra information om hur mycket kunden har spenderat eller om butiken till exempel har ett lojalitetsprogram måste helt klart ligga på butiken. Det är nog åtagande för kunden att ta sig till butiken.

Av: Magnus Reithner

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206