Att inte helt växa upp

Att inte helt växa upp

Publicerad

Han har ett eget cykelmärke, tre barn och tusen järn i elden. Vad är Tobias Adolfsson knep för att hinna och orka? Sov utomhus då och då eller varför inte i en bil. Och ät burritos.

Första gången jag träffade Tobias Adolfsson var på Eurobike 2006. Jag var där för första gången, Tobias för nionde. Över en middag inför mässans premiärdag förklarade den karismatiske norrlänningen och tillika Electradistributören att han tilslbringat första natten i Tyskland under bar himmel på Friedrichshafens campingplats. Jag gapade vid min schnitzel och det hela slutade med att två svenska cykelhandlare förbarmade sig över Tobias. Ungefär som ett par äldre bröder som försöker styra upp en något vildare yngre släkting gjorde de klart att han framöver skulle sova på golvet i deras hotellrum.

Anledningen till att nyttja endast ett liggunderlag och en sovsäck i det fria när man som distributör besöker en utländsk mässa handlar för Tobias inte så mycket om att han skulle vara en ostoppbar utelivsfantast. Nej, snarare handlar det om ett försök att bryta ett livsmönster. En dos uppror mot vardagens upprepande mönster.

- Jag tycker det är kul att sova under bar himmel när jag reser. Ofta gör jag det för att jag lever ett sånt organiserat liv här hemma, säger han och berättar att senaste Eurobike-besöket gick i samma anda. Tobias hade som vanligt inte bokat något hotellrum. Detta år missade han dock sista färjan över Bodensjön och de gasthaustäta städerna i södra Tyskland. Istället blev det att parkera i schweiziska Romanshorn och fälla sätet i hyrbilen.

- Det händer rätt ofta att jag sover i bilar. Men det är inga problem. Jag har med mig mitt kit med öronpluggar och sån där mask man har på flyg så att man kan somna lättare. Men på det här sättet hittade jag en jäkligt schysst thairestaurang. Den var rätt sunkig men maten var svingod, säger Tobias leende där han ligger tillbakalutad. Denna gång inte i någon hyrd Ford Mondeo. Istället i en sammetsklädd soffa på ett söderfik. Sippandes en dubbel caffé macchiato tar han igen sig en smula. Morgonbestyren är precis avslutade. Denna gång på egen hand eftersom hans fru Lotta är på arbetsresa i Los Angeles. Därför har morgonens familjebestyr varit knepigare att lösa logistiskt. Frukostpyssel har tryfferats med jobbsamtal, toalettbestyr och en trillande son. Tobias verkar van. Ilikebikes grundare och Konas distributör i slutet på nittiotalet ler och summerar barnens betydelse:

- De är fantastiska. Helst hade jag haft fem barn men jag tror inte att jag skulle orka det.

Men kanske är det fyra barn i familjen. När man pratar med Tobias känns det som att han har en hel del av ett barns upptäckarlust i sig. Det är nog ingen slump att hans egna Sson-projekt blivit till allt ifrån cykelmodeller till tvålar och byxor i Harris-tweed. Eller att han 1993 tillsammans med en kompis direkt efter gymnasiet startade Umeås första och världens nordligaste cykelbudsfirma. Med mobiltelefoner tunga som hantlar cyklade de Umeå runt och fick fler och fler kunder. Tobias menar att som han och kompanjonen tänkte då har präglat hur hans yrkesliv blivit.

- Vi gjorde det vi trodde på och tänkte inte efter så mycket. När vi skulle skaffa en budbil ville vi ha dåtidens miljöbil, en som gick på raps. Problemet var att när det blev minus tjugo så slaggade den igen och blev stående. Samtidigt vill jag vara precis så naiv resten av livet. För det gör att man vågar genomföra saker.

Och Ume-familjen Adolfsson vågade steget till storstan. Nu bor de sedan tio år mitt i Fogelström-land på östra Söder och när andra växande familjer börjar snegla efter trädgård för barnen och livskvalitet inmurat i en mexitegelvägg kan knappt vilda hästar få Tobias att lämna sin urbana ö. Att Tobias är så förtjust i städer går hand i hand med hans intresse för konst och fotografi. Det måste alltid finnas en utställning eller ett galleri inom räckhåll som kan fylla på hans tankar med kreativitet. Tobias gillar amerikanska städer och har bott i USA i ett år. New York har en speciell plats i hjärtat. Samtidigt håller en annan stad på motsatt kust på att peta ned det stora äpplet från Tobias topplistas förstaplats.

- Jag har blivit lite kär i Los Angeles. Det finns en skön nedchillad stämning över hela staden, förutom när det gäller trafiken förstås, som jag gillar.

Tobias menar att LA har vuxit ikapp New York kulturellt och att det finns en massa gallerier, konstutställningar och modeinfluenser i form av butiker som han går igång på. Och så förstås, en viktig ingrediens, maten, som färgats av inflyttad kultur.

- Eftersom det ligger där det ligger så finns en stark tex-mex-kultur och därför kan du äta den grymmaste breakfast burriton du kan tänka dig, säger Tobias och blir lite avundsjuk när han konstaterar att fru Lotta om några timmar kan beställa en burrito och sedan vandra runt i hans favoritstad för att leta inspiration till kommande klädinköp för sin arbetsgivare H&M. På arbetstid, dessutom.

Nej, livet är inte alltid rättvist. Men Los Angeles är inte Stockholm. LA har inget Nytorg med lekpark för de små och latte för de stora och inget Vita Bergen vars pulka- och skidbackar används flitigt av Adolfssons när snön behagar lägga sig. Äldsta sonen Max åker gärna skidor och Tobias har gjort skidresor med honom till både Åre och Hammarbybacken tvärs över vattnet. På sommaren blir det en hel del resande för hela familjen och Tobias slår ett slag för en personlig favorit i Stockholms skärgård.

- Vi brukar åka till Nåttarö utanför Nynäshamn. Där finns antagligen Stockholms skärgårds bästa sandstrand. Då packar vi in alla ungar och grejer i vår minibuss och blir till ett resande Taikonläger, säger han skrattandes.

Österlen är en annan pärla Tobias vill lyfta fram. Skånes omsjungna riviera fick i somras besök av Adolfsson-maffian och får se upp även kommande badsäsong då det blir återresa. Dessutom får alltid släkterna i Umeå och Åbo, där Lotta kommer ifrån, besök av kvintetten från Södermalm om somrarna. Och just i Finland ligger ett speciellt smultronställe för familjen Adolfsson. På en liten ö mellan Åbo och Åland har familjen en stuga och där försöker man tillbringa åtminstone två sommarveckor varje år. Där byter Tobias sin MTB mot havskajak och där bastar hela familjen så mycket de orkar. Mest energiske bastaren är enligt Tobias Max.

- Han är är den största bastufantasten av oss och den ende som orkar basta varje dag!

Av: Mattias Björklund

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842