Den vågade byxan

Den vågade byxan

Publicerad

Beach Boys besjöng dem och en hel generation bar dem. Idag har surfshortsen blivit ett fenomen större än sin sport. Inte illa för ett plagg som från början var designat för plantagearbetare.

Efter andra världskriget kom surfandet att bli stort i USA. 1950-talet blev det stora genombrottsdecenniet. Den första tydliga markören som visade att man var en person som hade ”hoppat på vågen” var surfshortsen.

Dessa kortbyxor är idag ett av de mest spridda plaggen bland både semesterfirare och vattensportare världen över. Men när de först dök upp var de desto ovanligare. Plaggets rötter finns på Hawaii och de surfare som fanns med från början berättar att det var omöjligt att köpa surfshorts i vanliga klädbutiker i slutet av 1950-talet.

Istället fick de vända sig till specialiserade japanska skräddarbutiker. Några av de mest kända var Take´s i Waikiki och H. Miura’s i Haleiwa, båda på Hawaii. Dessa exklusiva shorts satt troligen precis rätt. De var nämligen alltid måttbeställda och uppsydda efter kundens önskemål.

Materialet som var mest populärt var palakatyg. Detta var en slags grov bomullsväv, som traditionellt vävdes i ett blåvitrutigt mönster. Anledningen till att de flesta valde detta mönster kan förklaras med att de bästa surfarna hade startat en trend, och för att framstå som om man tillhörde denna klick hakade man på.

Tyget var rejält och kraftigt, men ändå bekvämt mot huden även efter ett stort antal tvättar. Det stod dessutom emot det väldiga slitaget som surfing innebar. Åkarna på Hawaii levde bokstavligen i sina shorts, dygnet runt, sju dagar i veckan, året om.

Palakashortsens karaktäristiska material har sin egen fascinerande historia. Hawaii hade i slutet av 1800-talet utvecklats till en stark plantageekonomi som odlade stora mängder sockerrör, ananas och kaffe.

Arbetarna på plantagen behövde en kraftig skjorta som klarade det hårda arbetet ute på sockerrörsfälten. På 1920-talet blev det blå- och vitrutiga denimmaterialet palaka standardmaterial i dessa skjortor. Ordet anspelar på ett hawaiianskt ord för de vida skjortor som seglarna från USA och England hade på sig när de kom till ön.

Snart blev palakaskjortan, och de matchande blå byxorna i samma material, den rådande klädkoden på Hawaii, både på och utanför plantagen. Den ursprungliga hawaiiskjortan härstammar direkt från detta palakaplagg.

De tidiga surfshortsen hade söm på framsidan, långa stuprörsben med dubbla sömmar och knappar framtill som skavde när surfarna låg på mage på brädan och paddlade. Detta var okej så länge surfingen mestadels byggde på att följa en enda våg i sin längsgående rörelse, men 1970-talets mer utvecklade sport ställde helt nya krav på utrustningen.

De båda australiensiska surfarna Alan Green och John Law designade en ny surfbyxa som tog större hänsyn till hur kroppen rörde sig ute bland vågorna. Det var nu som det gamla tunga materialet fick ge vika för ett lätt, tunt och lättorkat alternativ.

De vidare benen var nu fållade för att inte fastna, och i midjan satt ett brett band för att hålla uppe byxan. Dessutom hade de lagt till den snörning som vi idag är vana att finna i midjan på våra shorts. Shortsen hade en gylf i kardborre och en ficka för brädvaxet. Själva designen var sparsmakad, och andra surfare blev snabbt intresserade. För att kunna svara upp mot efterfrågan, grundade Alan Green och John Law surfmärket Quicksilver.

Under 70- och 80-talen hade shortsen krympt och var både korta och tajta. På 80-talet kom dessutom mönster och färger till shortsvärlden. Ocean Pacific, Town & Country, Hang Ten och O’Neill var några av de ledande märkena under denna tid.

När skateboardmodet blev stort i dubbel bemärkelse på 90-talet följde surfshortsen efter och blev både baggy och längre. Dessutom var det en smärre explosion både vad gäller färger och mönster.

Idag finns surfshortsen i flera olika varianter, men vanligast är att de når strax ovanför knät. Fortfarande är det mest en produkt för killar men surfshorts för tjejer blir allt populärare.

Förutom att torka snabbt, vara lätt och tåligt, är tyget flexibelt för att tillåta snabba rörelser. Materialet, vanligen nylon eller polyester, tål både solljus och saltvatten bra och behandlas för att utslag och irritation på huden ska kunna undvikas. Ibland behandlas också tyget med antibakteriella medel för att få det att hålla sig fräscht länge, trots väta och hårt slitage.

Av: Björn skoog & Mårten Öhman

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206