En trevlig prick

En trevlig prick

Publicerad

Att Jonas Wiehager benämns med många titlar är svårt att undkomma när jag gör en googling innan vårt möte. Mr Wiehager finns i så många streetsammanhang att det är smått omöjligt att förstå hur han får tiden att räcka till. Lösningen - han lever sitt intresse.

- Jag vill försöka ha så mycket kul som möjligt. Då ska man satsa på att göra det man tycker om, konstaterar Jonas när jag träffar honom på Moderna Museets lummiga utekafé på Skeppsholmen en varm juniförmiddag.

Historien bakom Mr Street tog sin början 1977 då han elva år gammal för första gången klev upp på en skateboard, och några år senare på sin hemmasnickrade New Sport Bowlkiller med avklippta jeans som bindningar. 1981 blev han svensk mästare - i rullskridskodisco. Högstadiets praoande i stans skateboardbutik blev utgångspunkten för det som skulle bli en mångårig butikskarriär. Tillsammans med sin bror grundade han 1998 streetwearbutiken Boutique Sportif eftersom de i Sverige inte kunde hitta kläderna de sökte. Han ville ha något annat än bara hip hop, baggy och T-shirtar.

- Fast T-shirtar är ju faktiskt grunden till det hela, säger Jonas och skrattar.

T-shirtar är onekligen en big deal i hans liv. Framför allt deras tryck. Med den egna butiken fick Jonas gediget utlopp för sitt grafiska intresse genom att bli totalansvarig. Egenlärd som han är började han göra egna grejer och första succén blev Stockholmströjorna - T-shirtar med de olika stadsdelarnas namn.

När butiken stängdes vid årsskiftet 2008/2009 fick han tid att låta sin kreativa sida ta ännu mer plats. Sedan ett år tillbaka är han Art Director på T-shirt Store där han hittar och gör nya tryck. T-shirtar är också en stor del av kollektionen i hans eget ”fusklyx”-klädmärke Your Sweden Luxury - ¥$£. Även för Wesc har Jonas, som är deras aktivist, skapat många populära tryck.

Över 25 års butiksarbete har bidragit till en nästan överjordisk erfarenhet av att traska runt på mässor. De två senaste åren har Jonas ägnat sig åt att dela med sig av sitt kunnande i och med den egna street-, snow- och skateboardmodemässan Boutique Fräsh Show.

- Branschen har behövt mässan jättelänge. Eftersom jag känner alla och handlar med alla var det naturligt för mig att ta tag i det, jag med min erfarenhet av att se vad som funkar på mässor.

Som Senior Associates Scandinavia är Jonas skandinavisk representant för världens största sportmässa Ispo, ett enligt honom kul uppdrag. Som om det inte vore nog är han även involverad i den nya mässan Red Flag som visar mode bara i den absoluta trendfronten.

- Idén med Red Flag är suverän eftersom man tar alla godbitar från alla balla grejer som man är intresserad av, och sådant man inte visste att man var intresserad av, och presenterar dem på en liten yta under kort tid, säger en exalterad Jonas med kaffekoppen i hand.

Kanske är det nyfikenheten på världen i allmänhet och människor i synnerhet som drivit denne kreative konstnär att vara del av ett sorts ständigt projekt. Eller är det så enkelt att han helt enkelt bara vill ha roligt? Själv säger han att det bästa med att befinna sig i streetkulturens kärna är förmånen att jobb och fritid går ihop. Och att det kommer nya saker hela tiden, allting utvecklas.

Av alla tusen grejer som florerar i Jonas värld finns ändå något som maxar hans kreativitet - målning. Egna konstverk har han knåpat med i flera år och just nu är det dropptekniken, eller superdrops som han kallar dem, som gäller. Abstrakta färgskalor med droppar och färgrinn, eller figurativa motiv med inslag av droppar. Som supporter har han Jonas från Galleri Jonas Kleerup där han också ställt ut verk.

- Det sköna är att konsten är en slutprodukt där man inte från början vet hur den ska se ut. Man behöver inte tänka så mycket, utan kan koppla av.

Att kunna koppla av emellanåt är en nödvändighet för att kunna hålla fokus. Slappa á la Jonas har ett visst marint tema då han gärna befinner sig vid vattnet, badar och seglar. Och gärna en resa till hans frus hemland Grekland. Mat och vänner kommer också högt upp på listan liksom snowboardåkning långt bort i Canada eller Alaska där det finns helikopter eller snömobiler. Skateboardingen planerar han att ta upp igen efter år av avhållsamhet.

- Jag har hunnit göra egna brädor, men inte åkt något, säger han leende. Nu har jag en deal med Babylon i Björns Trädgård att få ha mina skategrejer där så att jag kan gå och skejta när jag vill.

Varifrån kommer då inspirationen till allting? Genom jobbet i butik har han sett hur mycket skateboardgraphic som helst. Gratis konstshow på jobbet har gett honom inspiration och kunskap att utgå ifrån. Referenserna i kulturen är mer än många.

- Främst handlar det om research, berättar Jonas, med mörka solglasögon som täcker ansiktet. Där hittar man material som kan leda till en sak, som leder till sju andra och sedan sjuttio andra. Allting blir som en stor soppa med en massa grejer som man försöker sortera upp.

- Egentligen är jag skitslö. Men jag har helt enkelt inte tid att vara slö!

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842