KF ska göra löplabbet folkliga

KF ska göra löplabbet folkliga

Publicerad

Löplabbet vill bli folkliga och sudda ut elitstämpeln. En gedigen expansionsplan och en Skandinaviensatsning ligger nu framför deras löparfötter. Som hjälp på traven har de KF. Folkligare än så kan det knappt bli.

Det explosionsartade intresset för löpning sveper över landet som en våg. Några som minst sagt rider på löparvågen har sitt huvudkontor nära Odenplan i Stockholm. Hur länge de ska husera här invid slamrande Karlbergsvägen är osäkert. Växtverken börjar ge sig till känna och sprinterbenen kräver större utrymme.

Med en tillväxtökning på 19 procent under 2008 visar Löplabbet konkret hur löparintresset har svept in över landet. Nu vill de spurta vidare genom att närma sig folket. Till sin hjälp att få ut budskapet har de något av det mest folkliga landet har att erbjuda - KF.

Under sommaren 2008 inledde Löplabbet ett samarbete med Coop Med Meras premieprogram vilket gav 3,5 miljoner kortanvändare möjlighet att samla Med Mera-poäng när de inhandlar löparskor. I november 2008 stärktes samarbetet ytterligare då KF gick in som majoritetsägare. De äger nu 70 procent vid sidan av Erik Vitéz och Tom Kellheim som tillsammans äger 30 procent.

Vi har träffat Löplabbets vd Erik Vitéz för en avstämning såhär ett halvår efter att samarbetet inleddes.

Hur började samarbetet med KF?

- Det var ingenting vi egentligen sökte efter utan var en ren tillfällighet. Vi blev helt enkelt uppringda av KF som var intresserade av ett samarbete. Innan hade vi precis haft ett samtal med en stor aktör i sportbranschen, men det blev ingenting av vid det tillfället. De var väldigt intresserade men tajmingen var inte helt rätt.

Hur reagerade ni på KF:s förslag?

- Både jag och Tom, som hållit på med Löplabbet i många år, kände att det var dags att göra något nytt. För oss passade det väldigt bra eftersom vi sökte någon form av kundklubbslösning. Att bygga upp en egen klubb med tre miljoner medlemmar gör man ju inte från den ena veckan till den andra! Det kräver massor av pengar och flera heltidsanställda som bara jobbar med det. När vi fick den här möjligheten gick vi från noll till tre miljoner medlemmar på en natt.

Vilka fördelar ser ni?

- Att det finns klara marknadsföringskanaler med KF:s adresserade direktreklam som jämfört med annonsering i tidningar ger klart större täckning. Det räcker att en procent tycker att erbjudandet är bra så kommer våra butiker att välta. Vi måste ha en enorm respekt för storleken och kraften som utskicken ger. En av de viktigaste bitarna är att vi får hjälp med att hitta nya lägen och lokaler. KF:s kontaktnät är ju minst sagt hyggligt stort vilket gör det lättare för ossatt hitta bra lägen. Vi får också hjälp med större inköp, rekryteringsverktyg, kassasystem och sådant. I regel blir allt billigare. Hela resan från där vi är i dag och framåt blir lättare.

Vilka förändringar innebär det för er?

- Vi får hjälp på vägen och kompletterar varandra mycket bra. Löplabbet har alltid varit ett litet bolag som drivits på entreprenörsbasis men nu blir det lite annorlunda. Det ställs lite högre krav på rapportering varje månad. Alla beslut kan vi inte heller ta själva, den proceduren är lite större idag än vad den var tidigare.

Hur ser ni på expansion?

- Vi hade redan innan KF kom i bilden samlat pengar i bolaget för att expandera och satt några städer där vi vill växa. För Löplabbet har ledstjärnan hela tiden varit att inte expandera med en massa lånade pengar. Vårt varumärke är så pass starkt och värdefullt att vi inte vill riskera att hamna i någon likviditetssituation då företaget går bra men inte har några egna pengar.

Var vill ni expandera?

- Vi vill täcka Mellansverige. För att vi ska kunna öppna på en ort krävs ett visst befolkningsunderlag, gränsen går någonstans mellan 70.000 och 80.000. Vi vill ligga på bra lägen inne i stan, gärna granne med Team Sportia, Intersport eller Stadium för att skapa ett litet sportkluster dit folk dras. Vi kan inte öppna en butik i en stad med 40.000 invånare, det får vi inget snurr på. Om man tittar i kronor och ören så skulle vi tjäna mer på att öppna ytterligare butiker i Stockholm och Göteborg före till exempel Lund och Linköping, men vi vill ju samtidigt pinka in lite revir¿

Vad är ert mål?

- Vi vill öppna fyra till fem nya butiker per år tills vi har runt 25-30 butiker i kedjan, sen är det fullt tror jag. Det här året blir det inga större förändringar utan vi fokuserar på expansion 2010. Möjligen öppnar vi i år någon butik till i Stockholm. Tanken var att förvärva tre franschisebutiker i år men vi vet inte hur det kommer att bli. Vi kom överens med KF om att titta på Sverige och göra det klart. Att växa med lönsamhet är det mest intressanta, gärna i kombination med att täcka Sverige geografiskt. Sen är det inte hugget i sten att vi stannar i Sverige, etableringar i Danmark och Finland är inte uteslutet. Löplabbet finns i Norge men ägs inte av oss, men skulle säkert gå att köpa om vi vill ha ett nordiskt koncept.

Vad vill ni mer få ut av samarbetet?

-Vi vill nå fler. Vi är starka i toppen- och mellansegmentet, men svagare hos nybörjarlöparen. De som springer, låt säga, en gång i veckan tänker kanske att det bara blir dyrare och mer komplicerat att handla på Löplabbet. Men vi gör faktiskt mer nytta för motionären som inte alls vet vad de vill ha. Får vi en vertikal resa nedåt i triangeln så tror jag att vår omsättning kan öka rejält. Självklart finns en begränsning. Man får ha respekt för de som inte kan betala 1.000 kronor och uppåt för ett par löparskor. Möjligen kan vårt samarbete med MedMera hjälpa till i och med deras räntefria avbetalningstjänst.

Skulle du säga att KF gör er mer folkliga?

- Ja, det är en medveten strategi för att trycka varumärket ända till allmänheten. Jag tycker själv att vi är ett alternativ för alla, inte bara eliten.

Hur ska ni nå allmänheten?

- Vi är väldigt närvarande vid motionslopp där vi träffar alla möjliga löpare. Redaktionellt utrymme är självklart också ett sätt. Ett annat stort projekt för att synas bland de som inte är så aktiva är det vi påbörjat med New Balance och Coop som heter Vinnarstegen som ska inspirera ungdomar att motionera mer. Det är ett sätt för oss att bygga trovärdighet och samtidigt göra en god gärning.

Har ni fått någon negativ respons på samarbetet?

- Klart har det funnits negativa kommentarer: ”Ska ni bli Coop-labbet nu och börja sälja Blåvitt” och så vidare. Men det finns absolut ingen sådan idé, utan det är fortfarande en armlängds avstånd mellan oss och KF. Vi är en del av koncernen men vi jobbar med Löplabbets värderingar och koncept. Några krav på så sätt har vi inte märkt av, utan hittills har det varit en mycket behaglig resa. KF har självklart expansionsönskemål, de har ju inte gjort detta av ideella skäl.

Hur ska ni kunna hålla balansen mellan att vara små och personliga och samtidigt ha en jätte till koncern i ryggen?

- Vi ska fortsätta att jobba med konceptet som vi gör idag. Jag är säker på att man inte gör en investering i den här storleken för att sedan gå in och mosa verksamheten och göra om oss till något annat. Vi vill vara personliga och anpassa sortimentet regionalt. KF har inga ambitioner att stöpa oss i någon viss form, så hur vi bygger vårt sortiment har de inga synpunkter på.

Du beskriver att det unika med Löplabbet är personligheten i butik och ut mot kund. Finns där några svårigheter?

- Visst kan det finnas flaskhalsar när det gäller etablering - att hitta rätt personal. Vårt varumärke byggs på att vi har bra personal. För att jobba hos oss måste man självklart vara en passionerad löpare men man behöver inte vara elitlöpare. Det viktiga är att kunna prata på kundens nivå, vart hon än befinner sig.

Jag har inget intresse av att anställa ett sugrör som väger fyrtio kilo och springer som en vinthund om han inte kan prata med en motionär.

Är ni rädda för konkurrens?

- Vi har kommit till den positionen i Sverige att jag tror att det blir svårt för någon att utmana oss som löpspecialist. Det har ju ryktats om att utländska aktörer är på väg in i Sverige. För vår del kommer det inte att bli så stor skillnad, men visst, om Decathlon skulle bestämma sig för att öppna 40 löpspecialistbutiker i Sverige får vi gå på tårna, men jag tror att Sverige är en för liten marknad för det.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter

4 kommentarer

Björn: @robban den dealen har inte gått igenom

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842