Stranden exploderar i färg

Stranden exploderar i färg

Publicerad

Sportfack klättrade upp i badvakternas torn för att spana in de största trenderna för strand-modet 2009. Där kunde vi konstatera att livet på stranden i sommar blir en skön mix av rejäla klickar färg, bling bling, sammetsaffischer á la 70-tal och en och annan panda.

Mönstermani
Den viktigaste grafiken för strandmodet är den heliga treenigheten - linjer, fyrkanter och cirklar. Alla märken jobbar med det vilket knappast är konstigt eftersom det helt enkelt är lika snyggt som simpelt. Varför gå över hela stranden och köpa glass när kiosken ligger runt hörnet? Varför skapa komplicerade former när enkelheten finns att tillgå. Linjernas längd och tjocklek varieras i det oändliga och skapar dynamiska plagg. Fyrkanterna komponeras i allt från 3D-block och mönster till Sherlock Holmes-inspirerade fält (tänk filthatt). Rutor regerar! Blommönster finns absolut kvar men då i princip enbart på tjejernas plagg.

Färgstärkt
Bild 330027 Nej, det blir ingen tillbakagång på färgfronten 2009 heller. På beachen 2009 kommer alla sol- och baddyrkare att synas vare sig de vill eller inte. Och det ligger väl något logiskt i det. För vem har kommit till stranden för att smälta in i sanden? Färgskalan för stranden i sommar är lika bred som den vidaste sanddyn. Bikinis, surfshorts och kompletterande badmode finns i precis alla tänkbara kulörer. Klassiker som klarblått, signalrött och korallgrönt dominerar och toppas med neonfärger i magenta, azurblått och gult när det gäller både kill- och tjejplagg. Tjejerna har mer plagg att välja på och kan se fram emot bikinis i framför allt limegrönt, ljusblått och lätt rosa som ofta och fördelaktigt ställs mot svart, vitt och brunt.

Logolek
Bild 330028Loggor är ett fortsatt jätteviktigt mönster när det gäller de tunga varumärkena, och fantasin när det kommer till användningen av dem som designelement vet inga begränsningar. Loggan dras upp extremt, klipps sönder, dupliceras, spegelvänds, upprepas i det oändliga, görs till 3D, och originaltypsnitten byts och blandas huller om buller. Det viktigaste är att loggan just inte ska vara bara loggan.


Retrorace
Bild 330029 Vi har sett det ett par säsonger nu och till 2009 växer retrotrenden sig ännu starkare. Speciellt tydlig blir flörten med 70- och 80-talet vad gäller tryck, mönster och färger. Tänk sammetsaffisch i gillestugan - blodröda och gula solnedgångar med palmer och svallande vågor. Lägg till batikmönster i pasteller så ger det två tydliga inspirationskällor till en hel drös av årets plagg. Grafik i form av runda och ovala, upprepande former där färgerna är lila, orange och brunt ser vi på många, många damplagg. Även mönster som består av hundratals romber och trianglar som bildar fantasitapeter utlovas. Precis som på de där sjaletterna som var så populära på, just det - 70-talet.

Naturligtvis
Bild 330030 Naturen är en växande trend som utvecklats denna säsong. Förutom de eviga Hawaii-blommorna kommer nya fräscha grepp. Vi kommer att få se allt ifrån zebraränder och leopardfläckar till fantastiska mönster där arapapegojor, koalor och Påskögubbar utgör mönsterstommen. Självklart blir det även fortsatt mycket palmer, vågor och tryck som hämtat inspiration från självaste Moder jord. Många designer verkar vilja ropa: Tillbaka till naturen, till oss! Varför inte? Där trivs vi väl egentligen bäst.

Svartvitt
Bild 330031 De två ytterligheterna på färgskalans betydelse kan inte överskattas ens på playan. Trots beachplaggens intensiva kulörer vore de knappast någonting utan svart eller vitt. De två finns hela tiden med som en ytterst väsentlig ingrediens i nästan varje bikini eller byxa. Som inramning av ett plagg, i en kantsöm eller längs en halslinning, som bas att bygga på, i mönsterdetaljer, i snörning, öljetter och resår. Det är precis som vanligt - utan svart och vitt, ingen helhet.

Krympmån
Bild 330032 Surfshortsen verkade ett tag växa med fem centimeter per säsong. Till slut var de väldigt långa och kanske knappt shorts längre. Nu har leverantörerna tagit fram saxarna och klippt till. I sommar verkar shortslängden nämligen hamna någonstans mellan 40 och 47 centimeter i storlek large. Lite kortare än tidigare alltså. Dessutom kommer de riktigt korta shortsen starkare och starkare. Återigen är det en tillbakagång till rötterna. På sextiotalet hade man helt enkelt inte byxor som gick till knäna. Samtidigt ska det sägas att det är de längre shortsen som dominerar som killplagg. För damerna är det riktigt korta shorts som gäller även fortsättningsvis.


Detaljister
Bild 330033Precis som inom många andra sportsegment är detaljerna viktiga hos strandplaggen. En dragkedja är inte bara en dragkedja. Den ska ha rätt accentfärg, vara av schysst kvalitet och även sitta i närheten av ett knippe snyggt designade öljetter där en gedigen snörning löper igenom, som självklart avslutas med en rejäl försegling av snörändan. Detaljerna gör skillnaden mellan plagg och plagg. En snyggt designad knapp förstärker intrycket på en ficka, och en söm i en accentfärg lyfter ett par shorts. På damsidan blir det mer blänk i form av hängen i olika former, som stjärnor, diamanter och solar. Dessutom blir det en hel del försilvrade skärp samt band och rosetter i accentfärger.

Extraeko

Bild 330034 Satsningen på plagg printade med tryckfärg som är snäll mot vår planet och allt som lever här, och satsningen på surfshorts producerade från återvunnen polyester har vuxit till sig. Från att ha utgjort några alibiprodukter för ett par år sedan finns nu hela kollektioner hos flera av de stora märkena. Produkterna är allt ifrån bikinis och shorts till t-shirts, skjortor och byxor i ekobomull. Dessutom finns accessoarer som flip flops och rash guards från återvunnet gummi och polyester. Så varför inte satsa på en ekohörna i butiken med dessa goda plagg? Möjligheterna till mångfald finns i alla fall numera.

Av: Mattias Björklund

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206