Åsa Ramström

Åsa Ramström

Publicerad

Hon är tjejen som ramlade in som konfektionsansvarig för Kona Sverige. Den perfekta kombinationen för någon som älskar cykling, kläder, färg och form. Ett privilegium kallar hon det själv.

En tjej i cykelbranschen. Sportfacks mål var långt ifrån supernischat. Vi ville helt enkelt presentera en tjej i branschen som levde och arbetade nära cykelkulturen i Sverige. Att finna henne visade sig vara svårare än vi trott; cykelbranschen är förvisso mansdominerad, det behöver man inte vara genusprofessor för att lista ut, men additionen tjej + cykelbranschen var en tämligen svår nöt att knäcka.

- Nej, vi är nog inte så många, säger Åsa Ramström och skrattar.

För att finna lämplig tjej styrde vi radarn norröver, närmare bestämt mot lappländska Hemavan. Där bor vid skrivandets stund den hängivna cyklisten Åsa Ramström som tillsammans med sambon Mats Pettersson är representant för Kona i Sverige. Vid en resa till huvudstaden gästar Åsa Sportfack för att berätta om sina upplevelser i cyklarnas värld.

Det var i höstas som Åsa och Mats blev tillfrågade om att representera Kona på den svenska marknaden. I ett par år hade de redan blivit försedda med Konacyklar till sina reportageresor ut i världens alla hörn. Att helt plötsligt bli konfektionsansvarig för ett cykelvarumärke var inte på något sätt en självklar roll för Åsa, som själv inte tidigare har arbetat inom vare sig cykel- eller konfektionsbranschen. Hennes egen cykling startade med några turer på cyklar hon lånat av sambon. Efter att ha kommit fram till vilken fantastiskt bra och rolig träningsform cykling var växte det vidare till något som nu kan kallas passion.

- Att jag har fått det här tillfället är ett privilegium, säger hon leende. Jag hade ingen aning om vad jag hade gett mig in på. Det kändes svårt att helt plötsligt planera events, hålla i team och sköta marknadsföring mot butik. Men det är en fantastisk bransch att jobba i, inte bara för att folk ska köpa cyklar, utan för att cykling är så himla bra på alla vis.

För Åsa är ingen dag den andra lik. Vissa dagar kuskar hon runt i bilen mellan butiker, andra dagar sitter hon i timmar vid datorn och uppdaterar hemsidan med både översatt och eget material, skannar av trender från nätet, letar butiker och ringer telefonsamtal. Det bästa enligt henne själv är ändå eventen med demotourer och tävlingar.

- Jag brinner ju för cyklingen, poängterar Åsa. Som rookie i branschen suger Åsa åt sig lärdom som en tvättsvamp från sin omgivning. Från gänget på Kona, som nu flyttat sitt huvudkontor från Monaco till Genève, känner hon ett stort stöd, och i butikerna upplever hon ett trevligt välkomnande.

- Många tycker bara att det är kul att det kommer in nytt, och jag ska väl inte säga ungt, folk men det är lite så det är, säger Åsa och skrattar.

En fördel med att vara tjej i branschen tror Åsa är att hon sticker ut från mängden och på så vis lättare blir ihågkommen. Även det faktum att hon kan bidra med ett annat tankesätt och helt andra infallsvinklar hör till de positiva. Nackdelarna kan vara att tjejer måste vara mer bestämda än killarna, precis som i andra mansdominerade yrken.

- Man måste inte framstå som tuff men man kanske måste vara mer tuff på insidan för att kunna bemöta skepsis från andra, säger hon själv. Det finns inga hinder, är man bara cykelintresserad så är branschen väldigt öppen för tjejer.

En av utmaningarna är att bemöta just skepsis. Att andra ska dela samma iver över konfektion är inte självklart alla gånger- att komma in i en butik iklädd Konas tjejplagg kan innebära både fördelar och nackdelar för införsäljning. Kanske lyssnar butiker i det fallet mer för att hon är tjej, eller så är de inte alls intresserade av att ta in konfektion och då skulle det slagit mycket bättre ut om hon i stället varit kille, resonerar hon själv.

Intresset för tjejcykling växer konstant, vilket också märks bland cykeltillverkarna. Inom de traditionella cykelbutikerna märks tjejboomen kanske inte så mycket som det borde, enligt Åsa själv, som gång på gång betonar att tjejer är en växande kundgrupp.

- Många butiker säger att deras kunder främst är killar. Men vet tjejer att det inte finns några tjejgrejer i en butik går de ju inte dit. Butikerna måste våga lite och själva skapa intresse.

Cykelkonfektion är i förändring. Det är Åsa helt säker på. Mode tar en allt större del, gärna i kombination med funktion och mer färg och form. Precis som i skid- och brädåkningsvärlden med mode och stilar menar Åsa att cyklingen drar mot att få en hel image. En ny cykelkultur är helt klart i startgroparna och där kommer kläder att spela en stor roll.

Att bidra till utvecklingen av cykelkulturen ser hon som självklart, och hon upplever stora möjligheter i såväl cykelbutiker som sport- och streetwearbutiker och i fjällens skidshopar.

- Våra kläder behöver inte bara finnas i cykelbutiker eftersom mycket kan användas till vardags, säger hon och visar på sin egen utstyrsel. Kommer man in på en allmän marknad så är det lättare för cykelbutikerna att tänka om, och det hjälper också till att skapa intresse för cykling överlag.

Nu till sommaren stundar den stora demotouren som ska dra runt i hela landet med tävlingar, events och testhelger för butiker och deras kunder. Flytten till Sunne är ett faktum för att komma närmare butikerna och för närheten till den fenomenala cyklingen på anläggningar i omgivningen.

- Vi är cyklister och vi måste få leka lite!

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842