Livet enligt Pi

Livet enligt Pi

Publicerad

Pi Olsson har sin identitet i naturen och sporten. Så tillvida att han tycker lika mycket om att sitta i gammelskogen och konversera med kattugglor som att hänga på stammiscafét och kolla in italiensk fotboll.

Textil, sport och friluftsliv är den ultimata kombinationen. I alla fall för den som alltid har fängslats av såväl utsökta material som djupa trollskogar. För Pi hänger de båda ihop. Passionen för kläder startade redan i barnaåren då han kände och klämde på vackra tygting i kompisars föräldrars butiker inne i stan. Många vuxna i omgivningen befann sig i klädbranschen, några av dessa startade en gång klädmärket Marc O´Polo. Nu sitter han själv som ansvarig för Patagonia i Sverige på kontoret med vidunderlig vy över stockholmska Saltsjöns glittrande vattenyta. Mer rätt kunde han knappt hamna.

- För mig har det blivit en total fascination för material och kvalitet, ja, helheten - alltifrån råvaran ända tills då plagget kommer ut i butik, säger Pi där han sitter i den röda soffan med utsikt mot Djurgården och Valdermarsudde.

Vandringen fram till idag har varit något brokig. Efter en 14 månaders backpackingresa i slutet på 80-talet ramlade han in som säljare på dagligvarufirman Kavli. En marknadsekonomiutbildning, ett antal olika jobb, en webbshop och en uppstart av varumärket Mammut senare landade Pi till slut i Finn­boda hamn i Stockholm.

Passionen för sport började redan då Pi som sexåring gick med i med Nacka Hockey. Träningen ledde till elitsatsning och till slut medverkan i TV-pucken, en stor tid i hans liv. Lumpen i Arvidsjaur blev slutet för hockeyeran. Under det nya millenniets början återkom intresset för lagspel då han och ”de gamla rävarna” samlades för att spela fotboll på B-lagsnivå. Numera hänger han gärna på det italienska Café Dello Sport på Södermalm där han kollar på tv-sända Serie A-matcher. Dragningen till den sydländska kulturen och sporten anammade han under tiden då han jobbade med italienska varumärken och då frekvent besökte landet.

- Den italienska fotbollen är så enormt taktisk, lite som industridesign, vacker och funktionell, kommenterar han.

Själv sysslar han med allt det som Patagonia kan förknippas med: skidåkning, klättring, hiking, ski-touring och även kajaking, segling och mountainbiking. Högt uppe på fjällen, ute på öppet hav, djupt inne i skogen. Uppväxt ute på vattnet med segelbåten har fascinationen för naturen och skogen smugit sig på under åren.

- För mig handlar det om att känna rytmen med naturen och att anpassa tempot till den.

Förutom fjälltopparna är Erstaviksskogen i Pis egna hoods en av favoritplatserna. Han berättar om hjort, älg, räv och lo som strövar omkring bland granarna och om ett tillfälle då han i -12 grader satt och konverserade med en kattuggla.

- Att vara nyfiken på sin näromgivning är riktigt kul.


Att kärleken till hemstaden är stor märks tydligt. Stockholm innebär en ljuv förening av natur och arkitektur. Själv gillar han Skansen, ett självklart mål där han med sin son Casper varit oräkneliga gånger. Och att strosa runt i sidogränderna i Gamla Stan, känna historiens vingslag och föreställa sig vad som en gång kan ha utspelat sig där. Känslan för arkitektur och design ger sig till känna hemma i lägenheten där han gärna planerar kök och ritar möbler såsom kommoder och små bord.

- Industridesign är spännande med produkter som tilltalar ögat fast det är 100 procent funktionellt.

När samtalet börjar närma sig mot sitt slut konstaterar Pi själv något förvånat att allt verkar hänga ihop: sport, natur, textil, arkitektur och design är en helhet. Drömmarna finns om att utveckla egna affärsidéer. Kanske ett rent textilvarumärke och ett butikskoncept med tillhörande hotellverksamhet långt borta på en avlägsen plats.

- Den humana biten och omhändertagande av andra människor är oerhört viktigt. När allt kommer omkring handlar mitt jobb om att människor ska må bra och vara ute och röra på sig.

On
Off

3 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842