Stadium ska aktivera folkhemmet

Stadium ska aktivera folkhemmet

Publicerad

För drygt ett år sedan axlade Gustaf Öhrn rollen som koncernchef för familjeföretaget Stadium. Har året varit som han förväntat sig? Vi har träffat Stadiummannen för att göra en avstämning.

Den 1 april förra året intog stockholmssonen Gustaf Öhrn chefsposten på Stadium och tog sitt pick och pack för att på halvtid bosätta sig i Sveriges tionde största stad - Norrköping. Och han är nöjd, Gustaf. Mycket nöjd. Under första året har han hunnit sjösätta flera av de många idéer han hade när han gjorde entré förra våren, läst in sig på hur företaget är uppbyggt och besökt i princip alla Stadiumbutiker. Om han har lyckats motivera sina medarbetare till att röra på sig ännu mer ser han bara som en bonus.

Nära årsdagen träffar Sportfack Gustaf för en avstämning om hur första året som koncernchef för landets största sportkedja har varit.

Blev första året som du hade väntat dig?
- Jag vet inte om jag hade så mycket förväntningar. Det här var ett jobb som jag hemskt gärna ville ha, så mycket visste jag. Och jag var väldigt glad att jag fick det och har trivts oerhört bra. Jag har nästan aldrig trivts så bra i min yrkesroll som jag gör just nu, och jag tycker ändå att jag har haft en hel del bra jobb tidigare.

Hur går det för er?
- Det går bra, vi är nöjda. Det är klart att det här året har varit tufft för alla, men jag tror att branschen har klarat sig bättre än andra branscher, och vi är en av aktörerna som klarat sig bra så jag känner ingen oro. Vi försöker att pressa oss själva att vara lite vassare i allting vi gör, gör vi rätt kan vi ta marknadsandelar. Under andra halvan av en lågkonjunktur lossnar lägen och möjligheter, då ska vi vara redo att ta tillvara på dem.

Hur skiljer sig denna roll från dina tidigare yrkesroller?
- Det är en stor förmån att få komma in i någonting som är friskt med tanke på en del av de sammanhang av ”turn around-karaktär” där jag varit tidigare. Stadium är ett välmående företag som är finansiellt starkt, och visst finns det massor jag vill förändra, men det är ingen panik. Det finns även en viss stolthet rent privat att få jobba med något som bidrar till att folk mår bättre - en komponent som inte fanns i modebranschen. Jag är stolt över att få vara en del i arbetet med att inspirera folk till rörelse.

Vad har du bidragit med?
- En del som vi försökt att göra mer det här året är att vara bättre på att förmedla vår fantastiska mission om att inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. Ikea möblerade folkhemmet, H&M klädde folkhemmet, vi ska aktivera folkhemmet. En del som kan tyckas liten, men som inte är helt oväsentligt, är att vara ett gott exempel själv. Jag tränar på gymmet här på kontoret och vi har dragit i gång hela ledningsgruppen. Klart att vi ska leva ut den lära som vi själva missionerar.

Vad är fördelen med att vara chef?
- Förmånen är att jag får jobba på en generell nivå. Att få vara med och jobba lite i alla delar är det jag tycker bäst om att göra. Jag uppfattar mig själv som bred i min kompetens och har sagt så här någon gång: ”Jag är kanske inte bäst på någonting men jag är ganska bra på mycket.”

Vad har du tagit med dig från dina tidigare jobb?
- Att det är roligare att jobba om man också älskar produkterna. Min bakgrund är mode, men mitt hjärta har nog alltid varit i sportens värld. Jag älskar våra produkter. Jag är en produktmänniska som har ett intresse för form och formgivning. Jag inbillar mig att jag har världens bästa jobb men när jag stod och pratade med inköp häromdagen sa jag: ”Jag får mest sitta med en massa papper och ni får jobba med alla roliga grejer.”

Vad har du prioriterat?
- Jag har lagt väldigt mycket tid på att besöka butiker. Senaste året har jag kört över 3.000 mil och hunnit besöka mer än 100 butiker. Det har jag gjort för att få en bild av vår verksamhet och för att träffa butikscheferna. Detta till trots finns det många jag inte har 100 procent koll på, men jag hoppas att få vara kvar några år till ¿

Har några av dina idéer genomförts?
- Förvånansvärt många. När man går in i en ny tjänst har man tusen idéer. Många av dem revideras de första månaderna. En del behåller man som de är; vissa går fortare, vissa kommer man inte någon vart med. Många processer som vi drog i gång har gått fortare än vad vi trodde, såsom förändringar i varuflöde och fokus på att minska lagernivåer och vår nya mediestrategi och reklamkoncept. Jag är också väldigt nöjd med vår nyöppnade Stadium Outlet. Stadium har ett väldigt tacksamt klimat för nya idéer. En av styrkorna i företaget är energi och att ledningen inte står kvar vid sidolinjen och väntar på vad som ska hända, utan att den kör på.

Hur reagerade du när finanskrisen bröt ut?
- Jag blev inte skärrad utan hade det på känn. Det tror jag att de flesta hade. Det var ju inget som hände från en dag till den andra utan var en process under hösten då allt blev värre och värre. Delvis kan man nästan få energi ur det på något märkligt sätt, lite som att ligga under med ett mål ¿ Jag har nog lärt mig av arbetet på H&M att inte störas av saker runt omkring, utan att fortsätta fokusera på att förbättra sin egen verksamhet.

Har du kunnat föra över din energi till medarbetarna?
- Ja, det tror jag och hoppas jag. Just nu driver vi ett ambitiöst kulturprojekt med tre beståndsdelar: det första är att behålla det som är mest utmärkande för Stadiums företagskultur - energi. Det andra handlar om att förenkla saker. Där är inte fokus på någon enskild detalj, utan det handlar mer om en kultur- och disciplingrej. När ett företag växer adderar det komplexitet, det är nästan oundvikligt. Därför är det viktigt att som kompensation fortsätta att ständigt söka förenklingar. Det tredje handlar om att tro att varje process, oavsett hur bra den än går, alltid kan göras lite bättre. Får vi med oss de tre sakerna kommer vi att bli fruktansvärt framgångsrika. Det känner jag mig väldigt trygg i.

Förbättras det för lite i sportbranschen?
- Nej, men däremot kan jag tycka att branschen bitvis har varit trög. I många områden har modebranschen utvecklats fortare. Det handlar inte om att människorna är trögare i sportbranschen, utan det finns ett antal grundförutsättningar såsom en historiskt sämre lönsamhet i sportfackhandeln som gör att det inte har funnits pengar att göra allt som kunnat göras i modebranschen. Ett exempel är att tänka nyheter i butik, där mode ligger långt före. Vi förändrar oss och närmar oss definitivt modebranschen på många av områdena, men eftersläpningen har varit förvånansvärt stor.

Hur fungerar du som ledare?
- Att leda människor är någonting som man måste trivas med om man ska ha ett sådant här jobb. Jag har trivts med det sedan jag var barn. Jag tycker om människor och är nyfiken på människor, vilket kanske är en förutsättning.

Vad har varit bäst med året?
- Att jag funkar ihop med mina arbetskompisar. Hur bra jobb man än har blir det inget kul om man inte trivs med kollegorna.

För många resdagar?
- Nej, eller, det är klart att det sliter ur privatperspektiv att jobba så mycket som jag gör. Men det är ju inget Stadiumspecifikt utan finns nog mer i mig som människa. Det finns en sak som är tråkig och det ska jag väl vara ärlig med - det är klart att jag skulle vilja se mina barn lite mer. Det är nog många småbarnsföräldrar som har dåligt samvete för att de inte har så mycket tid med sina barn som de skulle önska.

Tror du första året har varit mer hektiskt än kommande år blir?
- Ja, det hoppas man väl alltid. Min fru brukar säga att det är den stora livslögnen att det ska bli bättre sen. Det har jag sagt i tio år nu. Det är klart att det är mycket första året med många timmar och mycket mental kapacitet som går åt. Från 1 januari är det nya teamet på plats med ny marknadschef och ny HR-chef. Därigenom blir det en förbättring att teamet bli komplett. Min viktigaste uppgift är trots allt att få ihop teamet.

Blir det fler butiker?
- Vi hade en väldigt offensiv höst med sju nya butiker. 2009 gör vi färre etableringar, ett medvetet taktiskt drag. Vi tror att det kommer att uppstå möjligheter för nyetableringar, då vill vi vara med när det händer. Visst ska vi öppna fler butiker i Sverige, men det blir inte så himla många fler. Vi har redan närmare hundra butiker i Sverige, och det finns ju en begränsning. Däremot kommer vi fortsätta att ometablera oss eftersom kundflödena förändras. För oss är det viktigt att lyckas i Danmark och Finland eftersom det finns stora möjligheter där. Vi vill fortsätta att växa - Stadium mår bäst av och är skapat för tillväxt.

Finns det något annat stort i planerna?
- Ja, men inget jag vill berätta om. Klart vi har en del grejer i pipeline som vi vill göra.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842