Liten yta, stor försäljning

Ekvationen med den lilla butiken och de många plaggen kan vid en första anblick verka svårlöslig. Med god planering och konsekvent skyltning behöver den inte vara omöjlig.

Att skylta en butik med liten yta kräver sin man eller sin kvinna. Situationen kan verka svår för den som inte har någon större kunskap i ämnet. Oavsett bransch och butik börjar arbetet med att få koll på sin egen målgrupp. Det menar butikskommunikatören Anki Liljeberg, som jobbar som huvudlärare för den tvååriga butikskommunikationsutbildningen vid Handelsakademin i Göteborg.

– Oavsett bransch tänker många ganska lika. Kunden kommer in i butiken med ett invant beteende som det gäller att ta tillvara på så att hon känner sig trygg och bekväm.

Att se sin butik med nya ögon eller ta in någon som kan se över alla ytor är nästa steg. Lokalen bör skannas av så att de heta respektive svala ytorna kan identifieras. Vissa delar av lokalen är starkare än andra vilket går att mäta genom hur kunderna rör sig inne i butiken.

Butiken bör möbleras på ett tydligt sätt så att gångstråk fungerar för ett bra flöde, utan stopp och återvändsgränder. Gångarna kan vara skiftande tajta och generösa. De få kvadratmeter som finns till förfogande bör användas så effektivt som möjligt för skyltningen. Detaljer som provrum och kassadisk kan minimeras för att bereda plats åt plaggen som måste få butiksyta.

– Att få sälj på så många kvadratmeter som möjligt är viktigt. Det är ju faktiskt det som betalar hyran, betonar Anki.

Första intrycket av butiken är otroligt viktigt. Såväl ytan direkt vid entrén som den yta kunden får direkt i blickfånget bör vara väl genomtänkta.

– De flesta kunder har ganska bråttom när de läser av om något intressant finns i butiken. Därför är det viktigt att definiera vilken inredningssektion som kunden möter när hon kliver in genom dörren.

Skyltställ och inredning ska väljas med kritiska ögon för att klara de behov finns. Det snyggaste stället kanske inte klarar det antal plagg som butiken kräver. Olika ställ rymmer olika antal plagg, garderobshäng sväljer till exempel fler plagg än fronthäng. Samtidigt gäller där att skapa en dynamisk tempoväxling eftersom butiken mår bra av variation. Avbrott med inspiration i form av ett podie eller en skyltdocka är viktiga för att kunden ska känna att något händer i butiken.

Väggarna är en oerhört visuellt stark yta som kräver genomarbete och eftertanke. Väggarna ska dels sluka plagg men inte vara överbelastade med kläder eftersom deras syfte också är att skapa ett intresse hos kunden. Grafiskt material från leverantörerna är även ett gott hjälpmedel för att bilda ett intressant blickfång.

Hur vi än väljer att strukturera sortimentet är konsekvens viktigt. Vare sig valet faller på sortering i färg och stil, eller varumärke och funktion, är konsekvens en nödvändighet för att få en röd tråd som löper genom hela butiken.

– Ju fler produkter som ska rymmas tillsammans på en mindre yta, desto mer konsekvens måste finnas med i skyltningen, säger Anki.

Hon nämner exponeringsregeln om tyngdlagen: stora eller mörka produkter ska hängas eller läggas längst ned, längst in och/eller längst till höger för att skyltningen ska bli som mest harmonisk. Enhetliga galgar och ordning och reda såsom knäppta knappar och uppdragna dragkedjor bidrar också till att skapa ett lugn för ögat.

Människor går mot ljuset och riktar sina blickar mot kontraster. Rätt använt kan belysning med fördel användas för säljstyrning. Butiken behöver ställ och ytor både i rampljuset och lite i skymundan för att rätt balans ska infinna sig. För att butiken ska kännas fräsch bör skyltningen göras om varannan eller var tredje vecka. Av den anledningen är en i förväg organiserad aktivitetsplan en smart idé. Alla ytor behöver inte bytas på en och samma dag utan skyltväxlingen kan ske pö om pö.

Självklart är effektiv skyltning komplext att genomföra för den som inte är van, men att strunta i hur kläderna hänger i butiken kan vara förödande. Hur stor erfarenheten än är hos butikspersonalen måste skyltningen vid sina ställen brytas av för att något spännande ska hända i butiken. En välklädd skyltdocka, en torso, ett bord med snyggt hopvikta tröjor eller ett podie med merförsäljningsvaror lättar upp en välfylld butik.

– Att bara tränga ihop alla kläder och helt välja bort inspirationen är farligt för butiken, menar Anki.

Vid brist på kunskap finns mängder av goda råd att få från andra butiker, till och med i helt andra branscher. Och från leverantörernas inspirationskataloger och marknadsföringsmaterial.

– Härma katalogen! tipsar Anki som menar att där finns god inspiration att få. Var också lyhörd för hur annan handel arbetar. Ta hjälp av bransch- och modetidningar, gå en kvällskurs och se till att skaffa ett kontaktnät där ni kan dela erfarenheter med varandra.

Liten yta, stor försäljning Liten yta, stor försäljning Liten yta, stor försäljning

Liten yta, stor försäljning Liten yta, stor försäljning