Liten yta, stor försäljning

Liten yta, stor försäljning

Publicerad

Ekvationen med den lilla butiken och de många plaggen kan vid en första anblick verka svårlöslig. Med god planering och konsekvent skyltning behöver den inte vara omöjlig.

Att skylta en butik med liten yta kräver sin man eller sin kvinna. Situationen kan verka svår för den som inte har någon större kunskap i ämnet. Oavsett bransch och butik börjar arbetet med att få koll på sin egen målgrupp. Det menar butikskommunikatören Anki Liljeberg, som jobbar som huvudlärare för den tvååriga butikskommunikationsutbildningen vid Handelsakademin i Göteborg.

- Oavsett bransch tänker många ganska lika. Kunden kommer in i butiken med ett invant beteende som det gäller att ta tillvara på så att hon känner sig trygg och bekväm.

Att se sin butik med nya ögon eller ta in någon som kan se över alla ytor är nästa steg. Lokalen bör skannas av så att de heta respektive svala ytorna kan identifieras. Vissa delar av lokalen är starkare än andra vilket går att mäta genom hur kunderna rör sig inne i butiken.

Butiken bör möbleras på ett tydligt sätt så att gångstråk fungerar för ett bra flöde, utan stopp och återvändsgränder. Gångarna kan vara skiftande tajta och generösa. De få kvadratmeter som finns till förfogande bör användas så effektivt som möjligt för skyltningen. Detaljer som provrum och kassadisk kan minimeras för att bereda plats åt plaggen som måste få butiksyta.

- Att få sälj på så många kvadratmeter som möjligt är viktigt. Det är ju faktiskt det som betalar hyran, betonar Anki.

Första intrycket av butiken är otroligt viktigt. Såväl ytan direkt vid entrén som den yta kunden får direkt i blickfånget bör vara väl genomtänkta.

- De flesta kunder har ganska bråttom när de läser av om något intressant finns i butiken. Därför är det viktigt att definiera vilken inredningssektion som kunden möter när hon kliver in genom dörren.

Skyltställ och inredning ska väljas med kritiska ögon för att klara de behov finns. Det snyggaste stället kanske inte klarar det antal plagg som butiken kräver. Olika ställ rymmer olika antal plagg, garderobshäng sväljer till exempel fler plagg än fronthäng. Samtidigt gäller där att skapa en dynamisk tempoväxling eftersom butiken mår bra av variation. Avbrott med inspiration i form av ett podie eller en skyltdocka är viktiga för att kunden ska känna att något händer i butiken.

Väggarna är en oerhört visuellt stark yta som kräver genomarbete och eftertanke. Väggarna ska dels sluka plagg men inte vara överbelastade med kläder eftersom deras syfte också är att skapa ett intresse hos kunden. Grafiskt material från leverantörerna är även ett gott hjälpmedel för att bilda ett intressant blickfång.

Hur vi än väljer att strukturera sortimentet är konsekvens viktigt. Vare sig valet faller på sortering i färg och stil, eller varumärke och funktion, är konsekvens en nödvändighet för att få en röd tråd som löper genom hela butiken.

- Ju fler produkter som ska rymmas tillsammans på en mindre yta, desto mer konsekvens måste finnas med i skyltningen, säger Anki.

Hon nämner exponeringsregeln om tyngdlagen: stora eller mörka produkter ska hängas eller läggas längst ned, längst in och/eller längst till höger för att skyltningen ska bli som mest harmonisk. Enhetliga galgar och ordning och reda såsom knäppta knappar och uppdragna dragkedjor bidrar också till att skapa ett lugn för ögat.

Människor går mot ljuset och riktar sina blickar mot kontraster. Rätt använt kan belysning med fördel användas för säljstyrning. Butiken behöver ställ och ytor både i rampljuset och lite i skymundan för att rätt balans ska infinna sig. För att butiken ska kännas fräsch bör skyltningen göras om varannan eller var tredje vecka. Av den anledningen är en i förväg organiserad aktivitetsplan en smart idé. Alla ytor behöver inte bytas på en och samma dag utan skyltväxlingen kan ske pö om pö.

Självklart är effektiv skyltning komplext att genomföra för den som inte är van, men att strunta i hur kläderna hänger i butiken kan vara förödande. Hur stor erfarenheten än är hos butikspersonalen måste skyltningen vid sina ställen brytas av för att något spännande ska hända i butiken. En välklädd skyltdocka, en torso, ett bord med snyggt hopvikta tröjor eller ett podie med merförsäljningsvaror lättar upp en välfylld butik.

- Att bara tränga ihop alla kläder och helt välja bort inspirationen är farligt för butiken, menar Anki.

Vid brist på kunskap finns mängder av goda råd att få från andra butiker, till och med i helt andra branscher. Och från leverantörernas inspirationskataloger och marknadsföringsmaterial.

- Härma katalogen! tipsar Anki som menar att där finns god inspiration att få. Var också lyhörd för hur annan handel arbetar. Ta hjälp av bransch- och modetidningar, gå en kvällskurs och se till att skaffa ett kontaktnät där ni kan dela erfarenheter med varandra.

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206