Så säljer du goggles

Alla skidåkare ska använda goggles. Se dem som skyddsglasögon för utförsåkare. Din kund har bara ett par ögon och goggles är det enda alternativet för att skydda ögonen mot snö, vind och stark sol. Dessutom blir alla snygga i goggles.

När kunden skall köpa ny utrustning för vintersemestern är det ett bra läge att även sälja in ett par goggles. De kan rädda en skiddag med stark vind eller tungt snöfall.

Ansikten är till formen väldigt olika vilket gör försäljning av goggles både rolig och utmanande. Att tillsammans med kunden hitta ett par med rätt passform, storlek och färg är inte det lättaste. Som säljare ska du prova samtliga modeller som butiken erbjuder och veta vilka som passar till smala ansikten eller breda näsor. Kan du sortimentet upplevs du som kunnig och kommer snabbare till avslut.

Det viktigaste för gogglesförsäljningen är att se till att kunden aldrig behöver gå ut ur butiken tomhänt. Tänk alltså på att ha ett brett program av goggles i butiken. Ett märke räcker inte. Alla ansikten är olika.

Normalt sett blir kunden mer fåfäng för hur produkten ser ut ju närmare ögonen den ska sitta. Med andra ord är designen på glasögonen av allra största vikt.

Börja med att ta reda på kundens önskemål om prisklass, storlek och om hjälm eller mössa används. Prisklass för att sortera bort de ”för billiga”. Färg så att du som säljare inte försöker sälja in en modell som du inte har i rätt färg.

Ge kunden tid att prova sig fram och hitta en goggle som sluter tätt runt näsan men ändå inte trycker och gör det svårt att andas.

Om det är en exklusivare variant så är det bra att kunna material och detaljer för att vara mer övertygande om modellens kvaliteter och goda funktion. Att materialet närmast ansiktet är mjukt och fuktavstötande till exempel.

Om hjälm används är det viktigt att hjälm och goggles passar ihop, den allra minsta springan i pannan är hemskt en kall dag. Hjälmanpassade goggles har fästet för det elastiska bandet längre ut på bågen och dessutom är ventilationen av linsen placerad så att luft kan cirkulera även när en hjälm täpper till luftflödet upptill.

Om kunden är mycket aktiv i sin åkning är det troligt att pannan blir svettig, och oavsett hur bra dubbellinsen än är så är risken stor att kondens uppstår. För att undvika detta är ett större avstånd mellan ansikte och lins är att föredra för högaktiva åkare. Viktigt är också att förklara att sätta upp goggles i pannan när man åker lift inte hjälper. Mössan är ofta varmaste stället och temperaturkontrasten gör att risken för kondens bara ökar.

Linsen är ömtålig, om kondensen är framme på insidan så är det bäst att låta den gå bort på egen hand. Att torka bort fukten med tillhörande förvaringspåse är inte en bra ide. På linsen närmast ansiktet sitter som regel ett imskydd vilket försvinner om man är där och pillar med tyg eller papper.

Beroende på var butiken ligger skiljer sig anledningen till ett köp ganska radikalt. Ligger butiken vid ett skidsystem blir det ofta impulsköp på grund av snöfall eller kyla. Eller att kundens goggles blev kvar i förrådet.

Ligger butiken längre ifrån backarna kan det vara svårare att få till ett förstagångsköp. Hjälmtrenden har dock gjort sitt för numera vill mer eller mindre alla ha hjälm och därmed också goggles. Skulle kunden ändå inte bejakat goggles ännu så finns ett otal goda klichéer att ta till. Den bästa är ”Var rädd om dina ögon, du har bara ett par” eller varför inte ”Det är bra att se trädet innan du kör in i det.”

Skyltning

Goggles levereras som regel i lådor. Det billigare segmentet av goggles kan vara kvar i dessa lådor snyggt staplade på hyllor. Tänk bara på att ha provgoggles exponerade vid respektive modell så att kunden slipper riva upp lådor för att prova. Glöm inte att ha speglar nära gogglesavdelningen.

Vad det gäller det mer exklusiva segmentet av goggles bör ett väl belyst glasskåp användas. Det blir snyggt och drar till sig kunden uppmärksamhet. Svart är den mest sålda färgen, men den drar inte till sig kunden på samma sätt som ett par neonrosa eller mönstrade bågar med spegelglas gör. Mångfald av färger och modeller gör att du säljer fler goggles i den högre priskategorin.

Smartast är att placera goggles i närheten av mössor och hjälmar för att kunden ska hitta produkter att prova goggles ihop med. Var extremt noga med att ha ordning i hyllan/skåpet för det är lätt hänt att det blir kaos.

För butikens skyltfönster gäller smakfullt men färgglatt. Tänk på att det är på väldigt få sekunder du måste fånga kundens intresse. Skylta gärna ihop med hjälm eller mössa.

Merförsäljning

Goggles i sig är merförsäljning men det finns tillbehör att komplettera med.

Linser för olika ljus är en självklarhet. Gul eller rosa lins för dåligt ljus eller snöiga dagar, orange som allround och helt klara linser för kvällsåkning. Spegellins är bra för soliga dagar eller bara för mer attityd.

Extra resårband med mönster finns för att pimpa upp en gammal modell.

Många tycker att goggles är stora och fula på ansiktet. Prova med en hjälm så ser det genast bättre ut och vips har du sålt en hjälm till glasögonen. Omvänt gällar att ingen är snygg i bara en hjälm.

När det snöar och är nollgradigt blir linsen blöt och då är det bra med en linsskrapa. För den som köper lyxiga goggles finns hårda lådor till förvaring.

Av: Fredrik Gustafsson

Så säljer du goggles Så säljer du goggles Så säljer du goggles