Modehuliganen

Modehuliganen

Publicerad

Ross McPhie ser ut att ha hamnat fel. Han är urtypen för en fotbollshuligan - blek, rödlätt, fräknig och lätt överviktig. I själva verket är Ross chefsdesigner på Rip Curl.

I Ispos snowboardhallar ligger trendigheten som en tät dimma. Alla - märken likväl som individer - gör allt för att överträffa varandra i att vara coolast i stan just dessa dagar i februari. Det är högt ljud, starka färger, skrikande grafik och partystämning så till den milda grad att inte ens en uppklädd Peter Siepen skulle synas.

Ross McPhie bryr sig inte om den skenande karusellen. Ross är designansvarig för Rip Curls vinterkollektion och ser mer ut som en fotbollshuligan än en cool brädåkare. Intrycket förstärks av hans skotska brytning som inte alls hör hemma i vare sig surf- eller snowboardkulturen.

Som vanligt visar det sig att förutfattade meningar har väldigt lite med verkligheten att göra. Ross är en erfaren designer som verkligen hittade hem då han hamnade på Rip Curl 2004. Hans designbana började på Trespass och följdes av jobb på Nike, Elesse, Animal, Marc Ecko och Puff Daddy. Det genomgripande uppdraget har varit att designa kläder för en ung och trendintresserad målgrupp.

Bild 330938

- Jag försöker att vara ute bland åkarna på berget så mycket som möjligt, säger Ross. Dels för att testa funktionen men mest för att lyssna på åkarna för att få reda på vad de vill ha.

Ross säger att han lyssnar med både öronen och ögonen. Folk kan säga en sak men göra en helt annan. En brädåkare kan till exempel säga att han vill ha baggy byxor då han åker snowboard men sedan byta om till tajta jeans då det är dags för party på kvällen. Ross tolkar det som ett tydligt tecken på att han snart kommer att vilja ha tajta byxor även på berget.

- Att lyssna och analysera är oerhört viktigt för att nå framgång som designer, säger Ross. Du kan aldrig skapa något utifrån dina egna idéer och tro att det ska sälja, det är alltid kundernas önskningar som ska färga det du gör. Ditt jobb som designer är att ta reda på vad det är de vill ha även om de själva inte har en aning om det.

Förutom att lyssna till åkare runt hela världen så hämtar Ross inspiration från andra ungdomskulturer. Musik och konst är de två viktigaste och hans senaste projekt är ett samarbete med den engelske konstnären Jon Burgerman som resulterade i en färgsprakande kollektion.

Rip Curls vinterkollektion är uppdelad i två tydliga serier. En för friåkarna som vill ha ett vuxet och tekniskt utseende på kläderna. Här efterfrågas smarta detaljlösningar och förstklassig funktion men det får ändå inte bli tråkigt. Eller ”look skiing” som Ross uttrycker det. Den andra serien är för de trickbaserade åkarna, de som helst hänger i parken eller halfpipen. Här är det mycket mer mönstrat, färgstarkt och attityd.

- Freestyleåkarna vill synas och friåkarna är lite mer diskreta, förklarar Ross.

En annan stark skiljelinje är den mellan tjej- och killkollektionerna.

- Det blir bara större och större skillnad mellan dam och herr, säger Ross. Damkollektionen blir allt mer feminin med mjuka material och kroppsnära skärning medan herrkollektionen blir aggressivare och mer rak i skärningen. Unisex finns inte som begrepp längre.

Vi kommer in på surfföretagens satsning på vintersport och Ross säger att det har skett en viktig förändring där de senaste åren. Från början handlade det om att kunna sprida sitt varumärke även på vintern och många surfföretag hakade på snowboardhypen i början av 90-talet. De var ytterligare några som hoppade på det skenande tåget. Nu betraktas surfing som grunden till alla brädsporter och det har lett till att surfföretagen möts med en helt annan respekt idag.

Av: Martin Willners

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

17 kommentarer

Blinto ATL Vecka 8: Vore givetvis intressant med en granskning av både det ena och det andra inom branschen. Men faktum är att Sportfack består av 1 person, resten är mer eller mindre löst anknutna journalister, låt...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842