I fokus: Truvativ Hammerschmidt

I fokus: Truvativ Hammerschmidt

Publicerad

Truvativs vevparti Hammerschmidt omtalas redan som nästa stora MTB-revolution bland nätentusiaster. Den har några tydliga fördelar men vad tycker experterna?

Kanske fick du möjlighet att klämma på Truvativs nya vevparti Hammerschmidt i somras på Eurobike? Hur som helst är nog alla cykelmässbesökare numera upplysta i ämnet Hammerschmidt. För er andra behövs antagligen en liten redogörelse om vad vi dillar om. För att kunna utrusta en cykel med fler än, låt säga åtta, växlar behövs en framväxel och ett vevparti med två eller flera klingor som cykelns kedja löper över. Fram tills nu.

Ett problem med cykling i hög fart i oländig terräng, som inom till exempel MTB-formerna all mountain och freeride, är att klingorna på fram­drevet slår i under­laget, kedjan hoppar av eller att växling­en är svår­man­övre­rad när cyklisten klättrar uppför en brant backe.

För att lösa dessa problem satte sig Truvativs design- och utvecklingsteam ner i början av 2006 för att fundera ut en lösning. Ett drygt halvår senare kunde den första versionen av Hammerschmidt testköras. Efter ytterligare två års utveckling tryckte Truvativ i mitten på augusti på den stora go-knappen för att hinna leverera det nya vevpartiet till 2009. Resultatet är två olika versioner, ett vevparti med 22 tänder och ett med 24, anpassade för freeride och all mountain.

Det som verkligen skiljer Hammerschmidt mot andra vevpartier är att den bara består av en klinga. Med hjälp av ett reglage på styret kan cyklisten koppla in något som Truvativ kallar "Overdrive". Trots att framdrevet består av en klinga ger en rundtrampning med Overdrive i "på-läge" en utväxling på 1,6, vilket ger effekten av en klinga med 36 eller 38 tänder.

Eftersom Hammerschmidt bara består av en klinga blir frigången under cykeln rejäl. Hammerschmidts inkapslade design gör dessutom kedjan och klingan betydligt mer skyddade och eftersom kedjan inte byter klinga vid växling är risken för kedjehopp extremt liten.

På nätet pratar testcyklister om Hammerschmidt som nästa stora MTB-revolution efter bakdämpade cyklar och i vår kan hugade konsumenter köpa ett eget vevparti för omkring fyra, femtusen kronor. Men vad säger experterna? Sportfack har pratat med tre cykelexperter, varav en till och med har testcyklat Hammerschmidt i Klippiga bergen:

Så säger experterna:

Callum Jelley, frilansjournalist, Kanada:

- Spontant känns det som en snygg och nätt konstruktion. När jag testkörde Hammerschmidt försökte jag verkligen slå i stenar och utsätta den för problem. Inget funkade! Som när jag kom in snabbt till en stigning och jag behövde växla ner snabbt. Då sa det bara "bam" och Hammerschmidt reagerade otroligt snabbt och det fanns ingen tvekan i växelövergången.

Hammerschmidt är en liten revolution. Ingen framväxel som kan krångla! Hammerschmidt är dessutom inkapslad och därigenom skyddad från slag och ger en hög frigång. Den kommer att pusha ramutvecklarna att göra annorlunda ramlösningar i framtiden.

Bild 331188
Micael Petersson, ägare Cykelspec., Göteborg:

- Det känns som en intressant produkt för all mountain och freeride. Om den ska bli en succé är priset en viktig parameter. Jag har fått höra av Vartex att den kommer att kosta omkring femtusen kronor med reglage. Det stora kommersiella genombrottet kommer nog inte förrän Hammerschmidt sitter på hybrider och vanliga mountainbikes.

Kan man prata om en revolution?

- För mig är det ingen revolution, snarare en förfining som är väl genomförd. Men egentligen är det marknaden som bestämmer det. Jag tror att det kommer att gå trögt i början rent försäljningsmässigt på grund av priset.

 

Bild 331189
Martin Andersson, inköpare Cykloteket, Stockholm:

- Fördelarna med Hammerschmidt är främst att profilen på vevpartiet blir mycket mindre. Du minskar risken att delarna slår i undertill. Dessutom blir det mindre fippel med kedje­styrare som kan krångla och slå i, eftersom någon sådan ­inte längre behövs.

Jag är dock osäker på om det blir en kommersiell succé. Det känns som att priset blir lite för högt. Inte många är beredda att betala femtusen för ett vevparti i Sverige idag. Sen behöver nog Truvativ få med Hammerschmidt på cyklar som inte kostar femtiotusen. Om den kommer på cyklar kring tjugo, trettiotusen så blir det annorlunda.

 

Av: Mattias Björklund

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206