I fokus: Truvativ Hammerschmidt

Truvativs vevparti Hammerschmidt omtalas redan som nästa stora MTB-revolution bland nätentusiaster. Den har några tydliga fördelar men vad tycker experterna?

Kanske fick du möjlighet att klämma på Truvativs nya vevparti Hammerschmidt i somras på Eurobike? Hur som helst är nog alla cykelmässbesökare numera upplysta i ämnet Hammerschmidt. För er andra behövs antagligen en liten redogörelse om vad vi dillar om. För att kunna utrusta en cykel med fler än, låt säga åtta, växlar behövs en framväxel och ett vevparti med två eller flera klingor som cykelns kedja löper över. Fram tills nu.

Ett problem med cykling i hög fart i oländig terräng, som inom till exempel MTB-formerna all mountain och freeride, är att klingorna på fram­drevet slår i under­laget, kedjan hoppar av eller att växling­en är svår­man­övre­rad när cyklisten klättrar uppför en brant backe.

För att lösa dessa problem satte sig Truvativs design- och utvecklingsteam ner i början av 2006 för att fundera ut en lösning. Ett drygt halvår senare kunde den första versionen av Hammerschmidt testköras. Efter ytterligare två års utveckling tryckte Truvativ i mitten på augusti på den stora go-knappen för att hinna leverera det nya vevpartiet till 2009. Resultatet är två olika versioner, ett vevparti med 22 tänder och ett med 24, anpassade för freeride och all mountain.

Det som verkligen skiljer Hammerschmidt mot andra vevpartier är att den bara består av en klinga. Med hjälp av ett reglage på styret kan cyklisten koppla in något som Truvativ kallar ”Overdrive”. Trots att framdrevet består av en klinga ger en rundtrampning med Overdrive i ”på-läge” en utväxling på 1,6, vilket ger effekten av en klinga med 36 eller 38 tänder.

Eftersom Hammerschmidt bara består av en klinga blir frigången under cykeln rejäl. Hammerschmidts inkapslade design gör dessutom kedjan och klingan betydligt mer skyddade och eftersom kedjan inte byter klinga vid växling är risken för kedjehopp extremt liten.

På nätet pratar testcyklister om Hammerschmidt som nästa stora MTB-revolution efter bakdämpade cyklar och i vår kan hugade konsumenter köpa ett eget vevparti för omkring fyra, femtusen kronor. Men vad säger experterna? Sportfack har pratat med tre cykelexperter, varav en till och med har testcyklat Hammerschmidt i Klippiga bergen:

Så säger experterna:

Callum Jelley, frilansjournalist, Kanada:

– Spontant känns det som en snygg och nätt konstruktion. När jag testkörde Hammerschmidt försökte jag verkligen slå i stenar och utsätta den för problem. Inget funkade! Som när jag kom in snabbt till en stigning och jag behövde växla ner snabbt. Då sa det bara ”bam” och Hammerschmidt reagerade otroligt snabbt och det fanns ingen tvekan i växelövergången.

Hammerschmidt är en liten revolution. Ingen framväxel som kan krångla! Hammerschmidt är dessutom inkapslad och därigenom skyddad från slag och ger en hög frigång. Den kommer att pusha ramutvecklarna att göra annorlunda ramlösningar i framtiden.

I fokus: Truvativ Hammerschmidt

Micael Petersson, ägare Cykelspec., Göteborg:

– Det känns som en intressant produkt för all mountain och freeride. Om den ska bli en succé är priset en viktig parameter. Jag har fått höra av Vartex att den kommer att kosta omkring femtusen kronor med reglage. Det stora kommersiella genombrottet kommer nog inte förrän Hammerschmidt sitter på hybrider och vanliga mountainbikes.

Kan man prata om en revolution?

– För mig är det ingen revolution, snarare en förfining som är väl genomförd. Men egentligen är det marknaden som bestämmer det. Jag tror att det kommer att gå trögt i början rent försäljningsmässigt på grund av priset.

 

I fokus: Truvativ Hammerschmidt

Martin Andersson, inköpare Cykloteket, Stockholm:

– Fördelarna med Hammerschmidt är främst att profilen på vevpartiet blir mycket mindre. Du minskar risken att delarna slår i undertill. Dessutom blir det mindre fippel med kedje­styrare som kan krångla och slå i, eftersom någon sådan ­inte längre behövs.

Jag är dock osäker på om det blir en kommersiell succé. Det känns som att priset blir lite för högt. Inte många är beredda att betala femtusen för ett vevparti i Sverige idag. Sen behöver nog Truvativ få med Hammerschmidt på cyklar som inte kostar femtiotusen. Om den kommer på cyklar kring tjugo, trettiotusen så blir det annorlunda.

 

Av: Mattias Björklund

I fokus: Truvativ Hammerschmidt I fokus: Truvativ Hammerschmidt I fokus: Truvativ Hammerschmidt