Outdooryuppien

Outdooryuppien

Publicerad

Han är yuppien som blev torsk på outdoor. Martin Kössler kom till insikt och bytte optioner och cynism mot turskidor och kantareller. Men förra sommaren hade allt kunnat ta slut.

Det märks att Martin Kössler, ordförande för Scandinavian Outdoor Group, SOG, är en profil i Outdoor-Sverige. När vi träffas på Outdoor Messe, mitt i Scandinavian Village, svensklägret av outdoorleverantörer, har han ett par branschkollegor i släptåg som han samtalar med. Så fort han kommer fram till baren som bildar navet i svenskbyn, kommer nya kollegor fram och vill prata och rycka i Martin, som får värja sig.

”Om 45 minuter kan vi prata, funkar det?”, säger han och vi sätter oss på ett par rejäla bänkar intill en stor grön tipi. Martin är solbränd, eller i alla fall bränd, efter två semesterveckor med sambon Ingela. Men hade Martin fått bestämma hade de nog åkt norrut istället.

- Semester är lite problematiskt för oss. Ingela, min sambo, är sjuksköterska och reser aldrig i tjänsten. Jag reser istället hela tiden i jobbet och vill helst vara hemma eller åka till norra Norge. Det är mitt favoritresmål för där finns både berg och hav, säger han med ett leende.

Men Italien fick ändå godkänt av Martin, som kliar bort lite flagnande hud på armen.

Nu är semestern över för den här gången och mycket jobb står på programmet. Ändå är det bättre nu än när Martin gjorde karriär efter att ha pluggat på Handels i Göteborg. Han skulle bli yuppie hade han tänkt. Men det livet brände honom.

- Det var så mycket cynism inom yrket att jag lämnade det ganska fort.

Hans intressen för uteliv tog honom till Gore och Haglöfs innan han hamnade i SOG-kajutan, med uppdrag att styra skandinaviska outdoorföretag ut på exportoceanen. Ett jobb han lyckats med.

- Våra skandinaviska företag har en större exportökning än genomsnittet för de företag som deltar här på mässan. Men det är självklart inte min förtjänst. De skandinaviska företagen och deras produkter är grunden till succén. Det finns utländska kunder som sagt till mig: ”vi vill bara göra affärer med skandinaviska företag”.

Mellan Martins hektiska arbetsresor försöker han att ta det lugnt och umgås med familjen, Ingela och flat coated retrievern Smilla, så mycket som möjligt. För tillfället förbereder Ingela och deras fyrbenta ögonsten höstens outdoorprogram i de västsvenska skogarna.

- Just nu är de på kurs. Smilla håller på att lära sig kantarellsökning. Hon är ett år och inne i värsta trotsåldern!

Hundar ligger Martin varmt om hjärtat. När han växte upp i Lerum, söder om Göteborg, hade Martins mamma en kennel och innan Smilla så fanns labradoren Åssie ständigt vid Martins sida.

En annan stor hobby är båtlivet. Martin, Ingela och Smilla bor i Billdal, ett stenkast från Bohusläns salta vikar. Något som Martin utnyttjar så mycket han kan.

- Vi har en gammal träbåt, en J10, som vi åker runt med en hel del. Om vi inte ligger och slipar på den på våren, säger han och skrattar.

Även om Martins kalender nästan alltid är fulltecknad med möten, resor och arbete har han aldrig långt till ett leende. Och negativ stress verkar han knappt veta vad det är. Kanske var det den positiva inställningen som gjorde att han för ett år sedan tog sig ur sitt livs tuffaste kris.

Efter en paddling på den svenska östkusten hösten 2006 upptäckte han rodnader som han trodde var Borrelia. Läkarna gav honom det ännu tuffare beskedet: Du har lymfkärlscancer.

- Beskedet lät som ett dödsbud. Jag ställde in mig på att dö om några månader.

Men när chocken och rädslan släppte så kom livslusten tillbaka ännu starkare, menar Martin.

- Det var inget snack, det var bara något jag skulle igenom. Jag hade också turen att klara cellgiftsbehandlingen väl och kunde jobba deltid. Jobbet samt allt stöd från vänner och kollegor höll mig igång.

Men cancern förändrade Martin på ett sätt, menar han.

- För mig var det otroligt positivt med facit i hand, säger Martin. Jag blev klar över vad som är viktigt i livet och vem jag är och vilka drivkrafter jag har. Jag tappade rädslan för att dö men blev klar över hur fantastiskt livet är och vilken lust jag har att leva. Det hjälpte mig nog att bli en cancer survivor, som Lance Armstrong kallar det!

Bild 331343
Martin Kössler

Fullständigt namn: Martin Edmund Kössler.
Ålder: 43 år.
Bor: Billdal, söder om Göteborg.
Familj: Sambon Ingela och flat coated retrievern Smilla.
Hobbies: Friluftsliv, båten samt att vara med familjen.
Aktuell som: Nätverkare, men är officiellt ordförande för SOG (Scandinavian Outdoor Group) och Ispos representant i Norden.
Styrka: Social och intresserad av människor.
Svaghet: Har svårt att säga nej.

Av: Mattias Björklund

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842