Cykelkungen

Hur blir man en europeisk toppspelare att räkna med inom cykelindustrin? Många företagsledare skulle säkert ge sin vänstra hand för att få svaret på frågan. Europas cykelkung och Cycleuropes ägare, Salvatore Grimaldi, vet hur man gör. Dessutom siktar han utanför Europa. Därför ska han köpa ett amerikanskt MTB-märke, ta Cycleurope till börsen och öka försäljningen…

Det finns en skön symbolik i att Grimaldi Industris huvudkontor ligger ett stenkast från Stockholms slott. Innanför entrén står ett glas­bord som antagligen är unikt i svenskt näringsliv. Istället för ben i trä eller stål utgör en bockad racerfälg och ett styre bordets underrede. Salvatore Grimaldi, vd för Grimaldi Industri som äger Cycleurope, är försenad från Arlanda, meddelar hans sekreterare Karin Ek. Jag lånar en av böckerna som ligger på det originella glasbordet. Det är en minnesbok över en av Sveriges industris ärevördiga hundraåringar, Monark. Salvatore har skrivit förordet. I mötesrummet där jag inväntar cykelkungen finns sex cyklar, allt från en Crescent från tjugotalet till en knappt använd Bianchiracer. Karin kommer in och meddelar att Salvatore sitter i en taxi och har cirka fem minuter till kontoret. Hon pekar på damcykeln från Monark och ler.

– Det är inte alla som har en cykel uppkallad efter sig.

På ramen står det ”Karin” i snirkliga bokstäver. Men så har de också arbetat ihop sedan 1989.

När Salvatore anländer, i kostym och med en liten resväska i släptåg, frågar jag om antalet resdagar. Han vet inte svaret, har slutat räkna. Är de fler än 200, frågar jag och får en jakande nick.

Cykelkungen

Blir det någon semester?
– Jo då men mobilen är alltid på.
”Det är så det fungerar”, förklarar han. Men trots allt resande är cyklingen ständigt närvarande.
– Jag är en av koncernens testcyklare, säger han glatt. Så jag provar många olika typer av cyklar hela tiden. Just nu cyklar jag mycket på en citytrekkingmodell som kommer 2009. Jag kommer precis från en resa till Bianchi i Italien där jag träffade 250 handlare och visade nästa års modeller. Nästa vecka ska jag till Frankrike för en liknande presentation och så rullar det på, säger han leende.
Och glad kan Salvatore vara. I Sverige dominerar Cycleuropes svenska märken Crescent och Monark marknaden med omkring 30 procent tillsammans av försäljningsvolymen. Och i Italien, Frankrike och Danmark har Bianchi, Gitane, DBS och Kildemoes liknande superstarka ställningar på sina hemmamarknader. Men varför styrde industrikoncernen in på just cyklar, funderar jag när Salvatore går en vända till sitt kontor för att lämna resväskan och göra sig klar för intervjun inne vid cyklarna.

Varför började Grimaldi Industri plötsligt att köpa cykelföretag? En slump?
– Ja kanske. Men mycket som händer i livet är en slump. Så var det också för mig när det gällde cyklar. För 12 år sedan när jag sålt ett av mina bolag hade jag en väldig massa pengar. Samtidigt fick jag en förfrågan om jag var intresserad av att ta över Monark Stiga. Det slog mig omgående när jag kom in i en cykelfabrik första gången att ”vad sjutton, som underleverantör till bilindustrin som jag hade varit i många år, så tyckte jag att vi i cykelindustrin låg ungefär 30 år efter bilindustrin”. Det var det som tände mig. Här måste vi göra någonting, kände jag! Det jag omedelbart såg att vi behövde göra var att få en större volym. Därför reste jag ut i världen redan dagen efter och tittade på nya cykelföretag. Resultatet av de resorna blev förvärven av franska Gitane och Peugeot (Cycleurope). Efter köpen av Bianchi och danska Everton hade vi fått ihop en ganska hygglig volym runt 1,5 miljoner cyklar per år. När jag tog över Monark så låg vi på ungefär 300.000 cyklar.

300.000 cyklar var för lite för att bli en betydande spelare?
– Ja det var en av de strategier jag trodde på. En annan var att satsa på starka varumärken. Och i och med våra köp de senaste tio åren har vi de allra starkaste varumärkena på sina hemmamarknader. Dessutom hade jag turen att få tag i ett globalt varumärke, Bianchi, som är ett välkänt varumärke var du än kommer i världen. Det underlättar fantastiskt mycket. För att förnya de här företagen, den här industrin, har jag sedan uppköpen jobbat med att hitta rätt strukturer. Framöver kommer vi därför att använda oss av en kostnadsstruktur som är flexibel: När vi har stora order kan vi ta in mycket folk för att hjälpa oss att göra cyklar och när vi inte har det ska vi kunna gå ner med bemanningen i fabrikerna. Vi har dessutom gjort enorma investeringar på ett par hundra miljoner kronor. Allt det här arbetet har tagit oerhört lång tid, men det har också gett resultat. Nu känner vi att vi är på gång på alla marknader, med alla varumärken, så nu kommer nästa steg.

Cykelkungen

Vår monark på besök hos Monark

Vad är nästa steg?
– Nu ska vi ägna oss åt marknadsföring, försäljning och få igång en större attraktionskraft för våra varumärken och produkter. Dessutom finns det ett segment som vi saknar och det är ett starkt mountainbikevarumärke. Det är det vi letar efter just nu för annars har vi det mesta.

Spännande, berätta mer!
– Nja det finns egentligen inte mycket mer att berätta. Vi letar själva och har även fått förfrågningar från en del håll. Men vi har krav. Vi är ju ett globalt företag och det är utifrån ett globalt perspektiv vi tittar på våra affärer. Och ska vi ha ett mountainbikevarumärke så ska det dels vara ett globalt varumärke som kan säljas i Sverige, Japan eller var som helst. Och dels ska det vara amerikanskt, eftersom det är därifrån som mountainbiken kommer.

Om jag säger Kona då?
– Ja, det är ett amerikanskt mountainbikemärke, säger Salvatore leende.

Det gick att läsa i en intervju med DI Weekend i våras att ni siktar på att börsintroducera Vencap där Cycleurope ingår. När sker det här och varför gör ni det nu?
– Cycleurope behöver bli minst dubbelt så stora och det ska vi bli på ganska kort tid, säg 2010, 2011. Och det är mot den idén som vi försöker jobba. Att börsintroduceras innebär sedan att vi kan ta ett större grepp globalt. Bland annat ser vi att vi växer på en marknad som Kina där det idag säljs 30 miljoner cyklar varje år. Vi ser att Kina attraheras av starka varumärken och vi finns redan där med Bianchi och Gitane sen en tid.

Hur har ni lagt upp det? Har ni satt upp ett försäljningskontor på plats?
– Nej vi använder oss av en försäljningsorganisation som redan finns inom Grimaldi Industri. Vi är bara i början av det här och följer utvecklingen i Kina med stort intresse. Sen får vi se hur vi agerar framöver. Det är en stor marknad men det gäller att ta rätt beslut.

Är Kina en marknad för Monark och Crescent också?
– Vi jobbar inte på det viset. Vi har starka lokala varumärken som Crescent, Monark och DBS. Sen har vi globala varumärken: Bianchi och till viss del Gitane.

Hur ser du på cykelns framtid? Kommer cyklandet att öka i Sverige och varför i så fall?
– Cyklandet kommer att öka. För det första så byggs det ju väldigt mycket cykelvägar, framför allt i storstäder, som till exempel Stockholm. På landsorten finns det redan väldigt många cykelvägar och där används cykeln som ett fordon. Det gör cykeln mer och mer även i tätorten: I framtiden blir storstäderna större och folk kommer i större grad att bo där de arbetar. Istället för att då ta bilen eller MC:n så kommer folk att ta cykeln till arbetet. Det här sker inte över en natt men det kommer att ske! Miljön har aldrig varit så uppmärksammad som idag och det gör ju att cyklingen också har blivit oerhört uppmärksammad. Dessutom har Banverket lämnat klartecken för att man får ta med cykeln på tåg.

Men bara på sommaren.
– Jo men det spelar ingen roll. Tidigare har det varit noll.

Cykelkungen

Monark Eco – en elassisterad cykel – är en viktig pusselbit i Cycleuropes framtid.

Vilken framtid har elassisterade och vikbara cyklar?
– Jag tror framför allt mycket på e-bikes. För problemet med cykling är att man blir svettig. Men har man en elassisterad cykel så kan man åka i kostym eller klänning till kontoret utan problem. Här håller vi på att bli väldigt starka. I Holland har Gitane sålt 70.000 e-bikes och vi säljer även bra i Frankrike.

I Sverige har e-cyklarna inte riktigt slagit igenom.
– Nej men det kommer till Sverige, det går bara lite trögare. Sedan lanseringen av Monark Excercise första egna e-bike i slutet av 2007 har vi sålt 600 stycken i Sverige. Nu är tanken att vi ska växla upp det här betydligt och involvera våra handlare mycket mer. Tanken är att ett par hundra handlare i Sverige ska testa cyklarna och vi kommer dessutom att starta upp en utbildningskampanj kring e-bikes i höst så att det här kommer igång. Men egentligen är du för tidig, i slutet av september kan jag berätta ännu mer, säger han och skrattar innan det ringer ännu en gång i mobilen.
Salvatore avslutar snabbt samtalet.
– När det gäller vikbara cyklar så ser vi att Bianchis modeller är populära speciellt i Japan där det är trångbott i städerna. Vikbart tror jag kommer att öka men det tror jag i och för sig att alla cykelsegment kommer att göra!

Ser du lågpriscyklarna som ett hot mot era varumärken?
– Nej eftersom vi istället satsar på hög kvalitet. Det är tragiskt att det är okej att sälja billiga cyklar i kartong i Sverige. I Frankrike är det förbjudet att göra så. Däremot finns det bra billiga cyklar där man valt att speca ner komponenterna så att cykeln blir billigare för konsumenten. De kan bli en tuff konkurrens i framtiden för oss.

Konceptbutiker är hett. En Crescentbutik, är det något som står på dagordningen?
– Vi tittar på allt sådant. I Frankrike har vi redan en franchisekedja, Velo & Oxygene, bestående av 500 butiker som säljer mycket Bianchi och Gitane. Och visst, om du ser att du har ett vinnande koncept, så ser du till att värdera andra marknader och kanske sprida konceptet. Dessutom har Velo & Oxygene tillsammans med ett externt företag hjälpt oss att sätta upp ett hyrcykelsystem i Paris, säger Salvatore och visar en broschyr.
Foldern visar hur man istället för som i Stockholm, där den cykelsugne måste gå till Pressbyrån och köpa en kod, i Paris drar sitt kreditkort i en kortläsare intill cyklarna.

Tillverkning av cyklar i Sverige, har det en framtid?
– Just nu har vi en otroligt bra organisation med duktiga människor här i Sverige. Vi gör hela tiden benchmarketing och jämför företagen inom koncernen och där är vi för närvarande bäst i klassen i Varberg. Så länge ett företag är bäst så är det ingen fara. Men det finns ingenting bra som inte går att göra bättre. Så varje fabrik och varumärke jobbar hela tiden med att förbättra sig.

Cykelkungen

Hur har du lyckats så bra med dina affärer?
– Det gäller att välja rätt medarbetare och sen jobbar jag väldigt mycket. Och ibland så gör man något rätt (skratt).

Är det så enkelt?
– Ja egentligen är det så. Och ju mer man jobbar desto mer tur får man. För tur eller att vara vid rätt ställe vid rätt tidpunkt är viktigt som företagare. Sen måste du kunna gripa tillfället och jobba stenhårt för att nå dina mål.

Vilka är de viktigaste egenskaperna som företagsledare?
– Att kunna välja goda medarbetare, att vara schysst mot medarbetarna, sina leverantörer samt att fullfölja och vara väldigt konstant med den strategi man tror på.

Är du samma person som när du startade ditt första företag?
– Ja det tycker jag. Jag gillar att vara nere på golvet med mina medarbetare och jag tycker om dem. Jag frågar hur de trivs och deras åsikter är väldigt viktiga för mig.

Du säger att du jobbar väldigt mycket. Har du svårt att delegera?
– Nej det tycker jag inte. Men allt går inte att delegera. När man som vi tar över företag blir det mycket arbete och mycket förändringar. Men som jag skriver i min bok: Det är förändringarna som leder till någonting nytt.

Faktaruta

CYCLEUROPE Omsättning: 439 miljoner (Sverige) inom Grimaldikoncernen som totalt omsatte 2,5 mdr kronor 2007. Antal anställda: 1.000 personer. Varumärken: Bianchi, Gitane, Crescent, Monark, Monark Exercise, DBS, Kildemoes, Everton, Micmo, Legnano, Puch, Spectra. Antal länder där varumärkena säljs: Ett femtiotal.

Cykelkungen Cykelkungen Cykelkungen

Cykelkungen Cykelkungen