Gör EM till en fest

Gör EM till en fest

Publicerad

Den 10 juni kommer stämningen i Sverige att vara så tät att den går att äta med sked. Klockan 20.45 är det avspark i matchen Sverige-Grekland. Sverige mot regerande europamästarna. Zlatan mot Nikopolidis. Brunsås mot tzatziki. Brännvin mot ouzo.

Räkna med att mediaintresset för fotboll kommer att slå alla tidigare rekord och det kommer att börja redan ett par veckor innan EM drar igång. Fotbolls-EM är ett gyllene tillfälle för er att visa att just er butik är bäst i stan på fotboll. Äh, varför vara blygsamma - bäst i stan på sport.

Det absolut bästa sättet att visa att er butik brinner för sport är att visa att ni gör det. Passiva annonser i lokaltidningen med extrapris på svenska landslagströjan är inte rätt väg att gå. Satsa i stället på små evenemang i butiken och gör hela butiken till en orgie i fotboll.

Självklart ska alla skyltfönster i butiken skyltas med fotboll under hela juni och lika självklart ska personalen gå runt i matchtröjor under hela slutspelet. Svenska tröjor som bas men de dagar då Italien, Tyskland, Portugal eller någon annan av favoriterna spelar kan lika gärna de tröjorna vara på. Det gäller att visa att ni vet vad som är på gång varje dag.

Har ni butiksläge intill ett torg eller en park eller om det är någon stadsfest på gång under slutspelet ska ni ordna fotbollstävlingar. Straffskjutning på den lokala storklubbens målvakt eller mätning med radar om vem som skjuter hårdast. Eller varför inte en tävling i vem som kan sparka en boll högst? Det banala och oväntade lockar ofta mer folk än tävlingar som är krävande.

Rabatter lockar folk till butiken, men det ska inte vara en generell rabatt under juni. Det ska vara rabatter som beror på kundernas eller svenska lagets prestation. Ni kan bjuda på fem procent rabatt för varje mål som Sverige gör i en match, eller tio procent på alla Nikeprylar för varje Zlatanmål. Lyckas Sverige gå vidare från gruppspelet kan ni fira det med 20 procent på allt i butiken under en timmes tid dagen efter. Det viktiga är att det är aktuellt och under en begränsad tid så att kunderna känner sig tvungna att gå till just er butik just den dagen.

Det går också att dela ut rabatter till enskilda kunder. Ett sätt är att alla som klarar att jonglera med bollen lika många gånger som de är år gamla kan få en viss rabatt på en vara. Det gör att barn har lika stor chans som vuxna. Ett annat sätt kan vara att en natt gå ut och gömma 100 fotbollar runt om i stan med ett meddelande att alla som hittar en boll får köpa valfri vara till halva priset. Bollen får de dessutom behålla. Detta är en aktivitet som lokaltidningen säkert skulle nappa på och göra ett reportage om och ni får uttala er om varför ni gjorde det här och alla får reda på att ni är kungen av sport i stan.

Ett annat bra sätt att dra nytta av fotbolls-EM är att samarbeta med andra som vill göra samma sak. En kör hörs alltid mer än en solist.

Många restauranger kommer att visa matcherna på storbilds-TV och ni kanske kan få dela ut erbjudanden till alla gästerna. Det finns också ett gäng officiella partners till EM - Adidas, Canon, Carlsberg, Castrol, Coca-Cola, Continental, Kia, Hyundai, JVC, Mastercard och McDonalds - och många av dessa kommer att köra lokala evenemang. Prata med dessa och ni kan tillsammans göra större och bättre evenemang som båda vinner på.

Sammanfattningen är att det gäller att vara aktiv under fotbolls-EM. Antagligen kommer ni att öka försäljningen bara för att det kommer att snackas fotboll precis överallt under juni månad, men om ni anstränger er och hittar på en massa småsaker kommer ni att plocka marknadsandelar som kommer att sitta kvar långt efter det att domaren har blåst av finalen den 29 juni. e

Faktaruta


SÅ DRAR DU NYTTA AV EM I DIN BUTIK " Fyll alla skyltfönster med fotboll. " Klä personalen i matchtröjor. " Locka med roliga rabatter. " Förakta inte det banala - småtävlingar fungerar bra. " Liera er med VM:s officiella partners. " Samarbeta med en restaurang som visar matcher på storbilds-TV.

On
Off

0 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206