Cykeln som sprack

Cykeln som sprack

Publicerad

Plastcykeln Itera skulle revolutionera cykelindustrin. Så blev det inte. Istället blev den en symbol för misslyckade industriprodukter. Och frimärksmotiv i Afrika.

Fredagen den 13 oktober 1978, klockan 13.00, i rum nummer 13 på Styrelsen för teknisk utveckling hålls ett viktigt möte. Ett nytt cykelprojekt ska få sin första sponsor. Kanske borde projektledarna Lars Samuelsson och Jan Olsson ha tagit alla illavarslande omen på allvar. Men det gör de inte. En stund senare lämnar de mötet, lyckligt ovetandes om att de tagit ännu ett steg mot ett fiasko i världsklass. De ska bygga världens första plastcykel: Itera.

De flesta minns nog Iteran från början av 80-talet. Oftast treväxlade gråblå eller kaffefärgade plastvidunder som wobblade likt asplöv i snålblåst. Mer sällan sportmodellen i lingonmjölkrosa med bockstyre och Campagnoloväxlar. Tunga var de, närmare 16 kilo i standardutförande.

I dag har Iteran förevigats på ett frimärke från Tanzania. I England finns en Iteraförening. De anordnar klubbtävlingar i däckbyte eftersom det är något av det pilligaste en cykelmekaniker kan ge sig på. Däcken från skrotade Iteror har förresten visat sig passa perfekt till hästsulkys. Men hur kunde det gå så snett?

Egentligen börjar historien om Itera redan i december 1977. Volvo Personvagnar har planer på att utveckla en minibil och Lars Samuelsson och Jan Olsson får i uppdrag att leda projektet. I förbifarten knäcker någon den briljanta idén att bilen ska göras i plast.

Bild 331548

Det får Lars och Jan att fundera. Nog måste det finnas fler produkter som kan tillverkas i plast? Snart har de lekt fram 200 förslag. Den produkt som visar sig erbjuda de bästa förutsättningarna är: en cykel. Cykeln döps till Itera, en förkortning av det fantasieggande ”Industriell och teknisk rationalisering”, och den ska byggas av ett statsägt plastföretag i Vilhelmina.

Cykelförsäljningen i Sverige har under 70-talet nått rekordsiffror, upp mot 400.000 sålda exemplar per år, och intresset för Itera-projektet är enormt. Aldrig tidigare har en industriprodukt fått så intensiv bevakning i svensk press. ”Evighetsmaskinen - gjord av samma material som rymdraketer” står det i annonserna.

Den första september 1981 är det äntligen premiär. Press och företagare från hela Europa är på plats. Sloganen är ”Nu trampar vi ur järnåldern!” Men något är fel. Intresset tycks plötsligt svalnat och omdömena innehåller mer ris än ros. Försäljningen visar sig bli en katastrof. Målet att första året tillverka 120.000 cyklar revideras kvickt.

Bild 331549
Ett kaffefärgat plastvidunder.

Det blir 14.000 exemplar. Innan året är slut går företaget bakom Itera i konkurs och produktionen tas över av Procordia. De försöker i ytterligare två år att få fart på försäljningen, bland annat genom att hotta upp cykeln med stadigare styre och pakethållare i stål, men det är hopplöst. 1985 är sagan slut och Itera går i graven.

Så varför denna gigantiska flopp? Kanske beror det på att cykelmarknaden i början på 80-talet börjat mättas. Kanske vände sig marknadsföringen till fel målgrupp. Det höga priset på 1.650 kronor var satt för att profilera Iteran som en trendig livsstilspryl.

Eller beror floppen helt enkelt på att Iteran är en otroligt udda skapelse? Plastramen måste överdimensioneras för att bli tillräckligt styv och det gjorde den tung. Itera förklarade det med att cykeln skulle kunna exporteras till Afrika, där vägförhållandena var mycket tuffare. Det sviktande styret kändes läskigt svajigt. Och det bleka färgvalet är knappast vad vi kommit att förknippa med trendigt åttiotal.

Oavsett kan det visa sig att den gamla plastcykeln i ditt garage kan bli till nytta. Med lite tur blir den ett eftertraktat samlarföremål. Och den rostar aldrig.

Av: Text Markus Nordin Foto Bo Wallin

Faktaruta


" Itera tillverkades i tre modeller: City, sport och touring. " Den enklaste var treväxlad medan värsta sportmodellen hade Campagnoloväxlar och bockstyre " Itera såldes i cirka 20.000 exemplar totalt.

On
Off

4 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Fysiska bestraffningar hos XXL. Nye Sverigechefen svarar Sportfack

6 kommentarer

@Martin: Om det stämmer har nya VD’n ett enormt arbete framför sig. Låter som en dysfunktionell högstadieklass. Skillnaden är att eleverna på xxl är i snitt 10 år äldre. Har man inte gjort lumpen så är det i...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842