Tobbes föredömliga fotarbete

Tobbes föredömliga fotarbete

Publicerad

Vad gör en bra butikssäljare bra? Sko-gurun Torbjörn ”Tobbe” Johansson litar till två öron, en mun, en aldrig sinande entusiasm och sina hundratals mil i träningsspåren.

Fotbollsproffs, arkitekt och på senare tid astronaut, är alla exempel på arbeten som ofta hamnar högt på det-ska-jag-bli-när-jag-blir-stor-listan hos barn i Sverige. När Torbjörn ”Tobbe” Johansson under tidigt åttiotal på väg hem från löpträningen hemma i Älvdalen funderade på framtiden hade han en helt annan dröm som ständigt gjorde sig påmind.
- Att jobba i sportaffär var alltid min dröm från det att jag var liten och jag har aldrig funderat på något annat, säger Tobbe. Jag gillar att arbeta och samtidigt var lite halvstressad och hela tiden ha fullt upp. Det är en kick.
Kickar såg Tobbe till att skaffa sig tidigt. Ett av hans första extrajobb blev i just en Team Sportia-butik i Lycksele. Extrajobbet byttes efter ett par år mot en fast anställning vilket gjorde att Tobbe lämnade Lycksele för Dalarna och Stadium i Kupolens köpcentrum. Efter 12 år i bröderna Eklöfs tjänst kände den energiske säljaren sig mogen att flytta hem. Men nu handlade det inte om att återigen byta län. Nej, Tobbe kollade möjligheterna att flytta 50 meter till höger, till kollegorna på Team Sportia. Flyttankarna kom naturligt, menar Tobbe själv.
- Stadium var en fantastisk skola att gå och det finns inga hard feelings mellan oss. Där skaffade jag mig massor av erfarenheter men efter 12 år ville jag kunna påverka och tycka till mer om mitt arbete och min arbetsplats.
Därför mejlade han Team Sportias vd Tommy Andersson och berättade vad han ville göra hos dem. Det visade sig att Tobbes idéer låg helt i linje med vad Team Sportia planerade och de tyckte dessutom lika i väldigt mycket, vilket gjorde flytten både snabb och smidig.
- Tommy och Janne Willén har verkligen stöttat mig från början och fått mig att trivas här, säger Tobbe.

Tobbe skrattar ofta när vi pratar och jag förstår snabbt att han har hittat rätt i livet. När han berättar om sitt arbete som säljare utstrålar han en kärlek till det som känns äkta och ett engagemang som det alltid är lika kul att träffa på. Om han ska välja ett område, en del av butiken han känner störst engagemang kring, är det något han varit aktiv inom ända sedan uppväxten. Skor och framför allt då löparskor får det att glöda extra mycket i Tobbes ögon. Och löptränar, det gör han fortfarande, maratonrekordet ligger på respektingivande 2,41. Det glödande intresset för löpning och fötter märktes redan första gången vi pratade med varandra. När vi dagen före hade försökt bestämma en tid att ses satte Tobbe själv ribban för sitt skosäljengagemang med fyra distinkta ord.
- Jag brinner för fötter.
Bild 328649

När vi nu 20 timmar senare sitter mittemot varandra, på ett café strax ovanför Kupolens golv där Stefan Edbergs fötter for över Plexipaven i Davis Cup-semifinalen mot Tyskland 1993, vill jag att Tobbe utvecklar sitt eldfängda påstående.
- Jo, därför att det är benen i fötterna som hjälper oss i vardagen. Dessutom är fötter komplicerade med alla sina ben och olika utseenden. Mycket av utmaningen när man ska hjälpa människor att hitta rätt skor för just dem, ligger i att alla fötter är olika, säger Tobbe.
Han förklarar att konsten att hitta rätt skor till rätt person är något som ständigt sporrar honom. - Som skosäljare kan du påverka så att kunden får en bra upplevelse på löprundan. Sen har skosegmentet vuxit oerhört fort de senaste tio åren. Nu finns det en sko för alla typer av fötter. Är du tillräckligt duktig kan du hjälpa kunden att över huvud taget kunna springa.

Till sin hjälp i löpskodjungeln har Tobbe inga hemliga vapen. Här bildar intervju, spegellåda
och löpband en pålitlig treenighet.
- Hur mycket springer du, var gör du det och hur ser dina skor ut idag, frågar jag alltid. Gamla skor som jag kan undersöka är en bonus. På dem syns hur och var de slitits.
Med spegellådan undersöker Tobbe fotvalven och hur fotens belastning ser ut.
- Det jag ser i spegellådan brukar räcka långt. Sen stämmer jag av det med löpningen på bandet. Löpningen spelas in på video så att vi kan se den ihop med kunden.
Tobbe poängterar att det viktigaste inte är att sälja ett par skor utan att få kunden att komma tillbaka till just hans butik.
- Det bästa är om man kan överträffa kundens förväntningar. Jag vill vara som en bra film eller en bra maträtt och att kunderna ska säga till sina kompisar ”jäklar vad bra den där killen utan hår är”.
Säljknep, då. Hur gör han för att lyckas och vad har gjort att han blivit en så framgångsrik säljare förutom att han har ett brinnande intresse för fötter, löpning och människor?
- Jag brukar säga att det handlar om att ha två öron och en mun, säger Tobbe och menar att visst kan man berätta om egna löperfarenheter, sådant som kunden kan ha nytta av. Men i första hand handlar det om att lyssna och se till kundens behov. Förutom lyssnandet finns också en anledning till att han lyckas i sitt arbete, att han drivs av prestation, precis som när han tävlade.
- Jag är nog en ganska utpräglad tävlingsmänniska. Det får jag erkänna, det här är inte enbart en social verksamhet. Jag vill hela tiden vara bättre än föregående dag, år och aldrig bli sämre. Jag tror dessutom att det är ett sundhetstecken att alltid vilja bli bättre.

Och resultat har det redan blivit på den nya arbetsplatsen. Tobbe och kollegorna har precis slagit Kupolen-butikens tidigare rekord för julförsäljningen.
Erfarenheterna, engagemanget och resultaten är några av anledningarna till att Tobbe ingår i ett team på tre personer, där förutom Tobbe, även två fotexperter kommer att turnera landet runt för att höja skokompetensen hos så många Team Sportia-butiker som möjligt.
- Vi kommer att besöka 10, 15 butiker de dagar då det är lite lugnare. Turnén blir viktig eftersom vi sagt att vi vill bli bäst på funktion, säger Tobbe som förklarar att turnén är frukten av de samtal som han förde med företagets ledning vid sin anställning.

Plötsligt ringer telefonen. Tobbe kollar displayen och ber snällt om att få ta samtalet.
Det visar sig att Tobbe vid sidan om säljarbetet även är manager till längdstjärnan och en av utbrytarna i Mekonomen-teamet, Mathias Fredriksson. Kommande helg är det långloppspremiär i Tjeckien och nu ska allt styras upp. Tobbe ber om några extra minuter och till slut verkar det mesta fixat. Den här säsongen satsar Mathias på den internationella långloppscupen och Tobbe, själv en gång tävlingsåkare, förklarar att ett av säsongens delmål är utstakat:
- Mathias tänker vinna Vasaloppet. Det är det som är så skönt med honom, han ser bara möjligheter, säger Tobbe och jag tänker att det låter som om duon borde fungera bra ihop.
Jag märker att Tobbe vill tillbaka in i hetluften. För femte gången på en timme kikar han bort mot butiken. Vi går ner för att se om kundracet äntligen dragit igång denna snöfyllda, halvsega onsdag.
- Daniel, jag tror att de behöver hjälp i kassan, säger han fort men vänligt till en kollega som står på en stege och försöker få ordning på en laddning längdskidor.
Borta vid butikens krökta och dryga femton meter långa skovägg tronar hundratals snörförsedda varor, alla effektivt belysta, redo att locka till sig kundernas blickar.
Efter en stund är Tobbe i full färd med att serva en smal yngling med badmintondrömmar. Tobbe är på honom på ett glatt och peppande sätt, och verkar ha förvandlats till en personlig tränare.
- Ok, upp med dig och pröva dem! Glid runt lite på golvet och kör på. Smasha! Efter några tveksamma steg får kunden upp farten med sin osynliga racket och dansar fram mellan jackor och skokartonger. Efter en stund är han på väg mot kassan och Tobbe fortsätter till två tjejer som ska på konferens i kalla Sälen och därför behöver något varmt på fötterna.
- Vad ska ni göra där? Hur länge är ni borta? Nej, sulan ska vara så där hård för att den inte ska släppa igenom någon kyla, frågar och svarar Tobbe om vart annat medan han får tjejerna att marschera fram och tillbaka.
Tobbes engagemang och fokus får tjejerna på köphumör trots att priset på kängorna ligger på knappt sjuttonhundra kronor paret. När försäljningen är över ser jag de två bege sig mot kassan med tre par kängor och lika många par ullstrumpor. För via ett telefonsamtal lyckades de även kolla upp en kollegas skostorlek. Jag har inte svårt att ryckas med i Tobbes säljflyt. Timpengen på denna affär matchar vilken La liga-spelare som helst.

Jag frågar Tobbe vad han gör om tio år och han tänker inte särskilt länge.
- Då har jag en egen Team Sportia-butik. Men jag är kvar vid skoväggen. Den släpper jag aldrig. Nej, nu gäller det att ta igen det vi förlorade på förmiddagen, säger han med ett leende. Så tänker en sann tävlingsmänniska.

Av: Text och foto: Mattias Björklund.

Faktaruta


5 tips från Tobbe till den som vill bli en riktigt bra skosäljare:

1. ”Ha två öron och en mun” - lyssna och var uppmärksam mot kunden i första hand. Prata och flika gärna in men gör det vid rätt tillfälle och ta inte över.

2. Ha ett eget, äkta intresse för produkterna du arbetar med.

3. Erfarenhet från produkterna är A och O. Använd löparskorna eller vandringskängorna själv så mycket du kan!

4. Ha en vilja att lära dig nya saker och vidareutvecklas hela tiden.

5. Häng med på vad som gäller inom mode och trender. Håll koll på funktioner och nya material via nätet och leverantörer

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842