Hermanns historia

Hermanns historia

Publicerad

Hermann Kapferer hade ingen aning om vad en snowboard var, ändå fick han uppdraget att starta upp Burton Snowboards i Europa. Nu leder han arbetet med att förvandla snowboardgiganten till ett livsstilsföretag.

Det är bråttom. Bråttom på riktigt. Året är 1985 och Hermann Kapferer äger ett fraktbolag som har fått uppdraget att leverera några varuprover från en österrikisk skidtillverkare till ett amerikanskt bolag vid namn Burton Snowboards. Leveransadressen är Las Vegas där den årliga skidmässan SIA ska starta om några dagar. Proverna har blivit försenade och när Hermann till slut får dem inser han att det är tveksamt att de kommer att kunna levereras i tid. Burton Snowboards är en ny kund och även om han inte har en aning om vad det är han håller i när han får proverna hoppas han att Burton ska bli en ny bra fraktkund för honom. Därför fattar han beslutet att leverera proverna personligen istället för att chansa på att skicka dem med flygfrakt. Med proverna som handbagage kliver han på första bästa plan till USA och ett antal timmar senare kan han, i tid, leverera de första snowboardsen med skidkonstruktion till en imponerad Jake Burton Carpenter.

Jake var imponerad över både konstruktionen och Hermanns personliga leverans. Han bad om ytterligare ett möte några timmar senare när han fixat i ordning det sista i montern. Monter och monter förresten. Det var två bord och vita monterväggar med några brädor på.

Vid mötet förklarar Jake vad snowboard är för något och att han vill starta ett Europakontor för Burton för att lansera snowboard i Europa. Han behöver hjälp med det praktiska och undrar ifall Hermann är intresserad. Då hade Hermann självklart ingen aning om att han blev erbjuden en central plats och ägarandel i vad som skulle bli ett av världens snabbast växande sportföretag.

- Jag såg det som en chans att få fraktuppdrag för mitt bolag, ett sidoprojekt, säger Hermann Kapferer när vi träffar honom på Burtons Europakontor i Innsbruck. Jag skulle starta upp bolaget och hjälpa till med det praktiska.

Ett par veckor senare fick Hermann ett fax från Jake (det här var före e-postens genomslag) där Jake berättade att han och hans fru Donna planerade att flytta till Europa under ett år för att lansera snowboard i Alperna. De skulle komma till Österrike inom några månader.

Jake, Donna, Hermann och Hermanns fru Gabi startade Burton Sportartikel Gmbh 1986 och drev verksamheten från ett garage. Jake tog hand om produktutveckling och marknadsföring, Donna ansvarade för försäljningen, Hermann blev vd med fokus på import, export och frakter och Gabi tog hand om bokföringen. Företaget drevs med väldigt små medel men redan inom ett år gjorde de affärer med runt 30 länder.

- Jake insåg att vägen till framgång var att få snowboard tillåtet på skidorterna, säger Hermann. Vi ägnade säkert 70 procent av vår tid åt att åka runt till olika anläggningar och visa vad snowboard var. Jag hade till och med ett möte med Österrikes transportminister för att få honom att tillåta snowboard i alla österrikiska backar.

Bild 328651

I början var det svårt att övertala skidanläggningar att tillåta snowboardåkarna i backarna. Några orter var dock direkt positiva och bland dem fanns Pitztal och Stubai. När andra orter fick se hur snowboardåkarna blev fler och fler i dessa backar och att de dessutom åkte oavsett väder och årstid öppnade de en efter en upp sina backar för brädåkarna. Runt 1990 släppte det ordentligt och ironiskt nog var det den idag nästan utdöda alpina snowboardåkningen som banade vägen.

- För alpländerna var den alpina snowboardåkninge oerhört viktig, säger Hermann. Skidåkarna kunde relatera till den åkningen och åkare som Peter Bauer och Jean Nerva var mycket större stjärnor än freestyleåkarna. Utan den alpina åkningen hade det aldrig gått så snabbt.

I och med att skidanläggningarna till en början inte var intresserade av snowboard så var inte heller skidbutikerna intresserade av att sälja brädorna. Istället blev det skateboardbutikerna som blev de första återförsäljarna av snowboards i Europa. Sportbutikerna var också ointresserade till en början, men i takt med att skidorterna tillät snowboardåkning i början av 90-talet hörde sportbutikerna och de stora kedjorna av sig.

- Det var inte många sportbutiker som var intresserade av snowboard när vi först kontaktade dem, säger Hermann. När allt fler kunder i början av 90-talet kom in och frågade efter snowboards så kunde de inte längre säga nej. Än idag är sporthandeln väldigt försiktig med att ta in nya märken och nya produkter och det är synd att de inte vågar mer. Sportbutiker hoppar på trender allt för sent, specialbutiker är mycket mer öppna för nya produkter.

Idag står sporthandeln för ungefär 60 procent av snowboardförsäljningen i Europa och specialbutikerna för resten.


När snowboard ökade som mest i mitten på 90-talet var problemen också som störst för skidföretagen. Skidåkningen var traditionell och rent ut sagt ganska trist i jämförelse med snowboard som handlade om att ha kul i backen och vara lite rebell. Det var inte så konstigt att snudd på alla skidföretag började tillverka snowboards vid den tiden.

- Vi förväntade oss den utvecklingen, säger Hermann, och ärligt talat var det precis vad snowboard behövde. Det skapade efterfrågan, snowboardtidningarna fick fler annonsörer, det ordnades fler och större tävlingar, snowboard kom med i OS, fler åkare kunde leva på sin åkning och så vidare. Det var bra för sporten. Idag är skidföretagen, med några undantag, inte lika engagerade och de sköter sin snowboardsatsning med vänsterhanden. Istället satsar skate- och surfföretag på snowboard och plockar andelar från skidföretagen. Vi vill ha fler aktörer som verkligen bryr sig om snowboard och anstränger sig för att sporten ska växa. Det spelar ingen roll ifall det är skid- eller brädföretag men vi måste vara flera som pushar för snowboard. Branschen måste nå ut till åkarna, till individerna, och få dem att sprida snowboard till sina vänner.

Bild 328640

Frågan är vad som skulle ha hänt med skidåkningen om inte snowboard kommit och rört om på berget?

- Det är en skön hypotetisk fråga, säger Hermann och skrattar. Jag tror inte att skidåkningen skulle vara där den är idag. Carvingskidorna hade kanske kommit ändå, men det råder ingen tvekan om att korta svängradier är en snowboardinnovation. Samma sak med friåkning, parkåkning och jibbing - allt det kommer från snowboard. Till en början skadade vi skidförsäljningen ganska rejält men i slutändan har de en hel del att tacka snowboardsporten för. Det är dock ingen från skidindustrin som har tackat oss än men det kanske kommer.

Just nu befinner sig snowboardförsäljningen i en stagnation. Förra året sjönk försäljningen totalt sett i Europa en del, men Burton lyckades ändå öka sin försäljning. Hermann tror att det beror på att butikerna i tider av minskad försäljning väljer att fokusera på sina starkaste varumärken och att Burton är ett av dem. Samtidigt som hårdvaruförsäljningen minskar så ökar försäljningen av snowboardkläder ordentligt för snowboardföretagen och det finns även andra ljusglimtar.

- Vi ser att andelen kvinnor som åker snowboard hela tiden ökar och där finns en stor potential, säger Hermann. Flera nya marknader, främst Östeuropa med Ryssland i täten, är också på gång att ta fart ordentligt. Snowboard är en etablerad sport och som alla andra sporter kommer intresset att gå lite upp och ned, men vi är inte oroliga - det finns massor av skidåkare kvar att omvända.

Försäljningen har förändrats. Burton säljer inte bara snowboards. Idag är de ett av de största outerwearföretagen i världen och de driver flera andra varumärken inom brädsportsegmentet. Red är hjälmar och skydd, Analog är ett eget klädmärke som vänder sig lika mycket till skateboardåkare som till snowboardåkare, Anon är solglasögon och goggles och Gravis är ett sko- och väskmärke för alla slags brädåkare. Burton äger också snowboardmärket Forum, surfmärket Channel Island och strax efter den här intervjun med Hermann köpte de skateboardkoncernen DNA Distribution med varumärkena Alien Workshop, Habitat och Reflex. Burton som varumärke är fortfarande enbart snowboard, men som koncern är de på väg att bli ett brett brädsportföretag.


- Vi är inne i en stor förvandling, säger Hermann. Vi har en tydlig strategi att bli ett brädsportföretag istället för bara ett snowboardföretag, mer ett livsstilsföretag. Vi är starka inom snowboard men vi måste bli starkare inom surfing och skateboard. Det är mycket jobb att ställa om fokus för ett helt företag och få alla anställda att förstå förändringen och varför vi gör den. Det kommer att ta ett par år till innan vi är där men jag är helt säker på att det är rätt väg att gå.

Hermann har mycket jobb kvar att göra. Idag basar han över 110 anställda och dessutom ansvarar han för att det externa 20.000 kvadratmeter stora lagret fungerar och där jobbar ytterligare 45-80 personer beroende på årstid. Arbetsstyrkan kommer säkert att öka de kommande åren i takt med att de nya varumärkena växer. Hermann är mannen som ska få det hela att fungera och han är säker på sin roll.

- Jag ska förse alla våra anställda med de verktyg de behöver för att göra ett utmärkt jobb. Jag ska se till att de har vad som behövs för att vårt företag ska förbli framgångsrikt. Jag ska se till att de trivs och att vi har rätt person på rätt plats. Jag vill vara tillgänglig för alla och min dörr står alltid öppen för samtal.

Det sista gäller inte riktigt i sommar. Hermann är en stor fotbollsfan och eftersom EM avgörs i Österrike kommer han att titta på så mycket fotboll han bara kan. Han har redan fixat biljetter till de tre matcher som spelas i Innsbruck, däribland Sveriges matcher mot Spanien och Ryssland. Han lovar att heja på Sverige.

Av: Text: Martin Willners. Foto: Pelle Jansson och Martin Willners (snowboardbild).

Faktaruta


Hermann Kapferer

Titel: Vd Burton Sportartikel Ålder: 55 år Bor: Axamer Lizum, Österrike Familj: Gift med Gabi sedan 30 år, fyra barn i ålder 13-23 år Intressen: Snowboard, MTB, surfing, fotboll Snowboarddagar per år: 50-60 Resdagar per år: 120

Hermans val (fetat): Sommar Vinter Öl Vin Volvo BMW Kostym Jeans Bio Teater Äta ute Äta hemma Fotboll Surfing

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842