SPEKTRUM SPORTS söker Account Manager

Spektrum är ett svenskt varumärke baserat i Åre och Stockholm som är marknadsledande inom klimatsmarta och högpresterande skid- och solglasögon för sport. Nu söker de en Account Manager till sitt team.

Grundat av professionella skid- och snowboardåkare designar och tillverkar Spektrum produkter av högsta kvalitet och prestanda med ett mindre miljöavtryck genom att bara använda biobaserade och återvunna material. Varumärket har fått ett flertal utmärkelser och vann 2020 Gold Award för bästa glasögon på ISPO, världens största sportmässa. I dagsläget säljer och marknadsför Spektrum sina produkter i ett 20 marknader.

Anställningsform
Tillsvidareanställning

Tillträde
Anställningen påbörjas snarast (2022-06-01)

Befattning
Account Manager 

Arbetsplats
Placeringsort är Stockholm med möjlighet att arbeta från Åre i perioder.

Målsättning

Som Account Manager på Spektrum förväntas man ansvara för befintliga kunder samt nykundsförsäljning, innebärandes att identifiera och kontakta potentiella kunder, därefter ”stänga” affärer, vårda relationer och ”växa” affärer. 

Önskvärda egenskaper och kompetens

  • Tidigare erfarenhet av försäljning inom sport & outdoor branschen i Sverige och/eller Internationellt.
  • Hög kundfokus
  • Kommunikativ & initiativrik
  • God svenska och engelska i tal och skrift
  • B-körkort

Arbetsbeskrivning

Vi söker en person som gillar att driva försäljning och bygga relationer. Du ska gilla att jobba självständigt och remote, men också förstå vikten av den tydliga kommunikation och delaktighet som krävs med Spektrums övriga team.
Vi ser helst att du har tidigare erfarenhet av försäljningsprocesser inom sport & outdoorbranschen i Sverige eller Internationellt.

Man förväntas kunna arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra av Spektrums och/eller kunders utsedda personer. 
Account Manager är ansvarig för att säkerställa erforderlig kvalitet av sitt arbete inom överenskommen budget och tidplan samt strävar efter att nå eller överträffa försäljningsmål. 

Prioriterade arbetsuppgifter och ansvar 

I rollen som Account Manager består arbetet främst, men inte uteslutande, av följande uppgifter: 

  • Identifiera och kontakta potentiella kunder till Spektrum (dessa kunder kan vara på den svenska marknaden eller utomlands)
  • ”Stänga” och utveckla affärer på nya och befintliga kunder
  • Delta i utvecklingen av och genomföra bolagets försäljningsstrategi tillsammans med försäljningschef
  • Utbilda våra återförsäljare genom att utföra clinics i syftet med att skapa kunskap om produkterna och varumärket Spektrum
  • Kontinuerlig uppföljning mot kund

Övriga arbetsuppgifter och ansvar 

  • Inom Spektrum så förväntas alla anställda och ägare hjälpas åt vid speciella tillfällen som exempelvis events, mässor, utförsäljningar, konferenser etc
  • Ansvara för drift av showroom (både fysiskt och digitalt)

Arbetet bedrivs både på kontoret och ”på fältet”. Medarbetaren är delaktig i att bestämma var och hur arbetet lämpligast bedrivs men en riktlinje kan vara att minst 50% av arbetet bedrivs ”på fältet” sett över en 12 månaders period. 

Teamet

Du kommer få möjlighet att arbeta i en spännande, rolig och utmanande tillväxtfas. Du kommer ingå i ett team som brinner för att utveckla Spektrum, våra produkter och våra kunder. Dina kollegor består av sju kollegor med kompetens inom produktutveckling/design, försäljning, logistik/admin samt content. Vi har kontor i Stockholm (ledning och sälj) samt Åre (design, produkt samt admin/logistik).

Vi ser fram emot din ansökan!

Urval sker löpande så ansök därför gärna med personligt brev och CV redan idag eller senast 2022-05-20 till andreas@spektrumsports.com

Se även mer information och ansök här!

www.spektrumsports.com