Hoodien vald till årets modejulklapp

Svensk handel valde nyligen friluftsköket som årets julklapp. Deras kusin Svensk handel Stil väljer nu hoodien som årets modejulklapp.


Hoodien vald till årets modejulklapp
Maria Sandow, Svensk handel Stil.

Party, firmafester och glamour försvann i coronaångorna. Nu är det hemarbete och casual hela veckan som gäller. Det är där luvtröjan kommer in i bilden. Det allra bästa valet för klapparna under granen just i år, enligt Svensk handel Stil.      
– Vi tycker att hoodien är det självklara mjuka paketet under granen detta pandemiår. Det är ett bekvämt plagg som dessutom många gånger har en hög modegrad. Utbudet i såväl sport- som modehandeln är stort och alla kan hitta sin favorit, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil. 

Hoodien som plagg producerades först av märket Champion på 1930-talet och var tänkt för de arbetare som jobbade New Yorks fryslager. Idag finns plagget hos nästan alla varumärken, i en mängd olika modeller och prisklasser. 
Och nu när permitteringar och hemmaarbete har gjort att mångas vardag ser helt annorlunda, där alla offentliga möten och även vissa sociala sammankomster sker digitalt eller utomhus, passar hoodien in bättre än någonsin, menar Sofia Li Molin, från Swedish Fashion Council.      
– Hoodien samspelar med flera av de mest aktuella trenderna och klädkoderna. Plagget passar lika bra hemma som på gatan, i skogen eller på träningen. Dessutom är hoodien ett inkluderande plagg som används av de flesta, det spelar ingen roll vem du är eller varifrån du kommer, slår hon fast, i ett pressmeddelande.