Stronger lanserar ny e-handelsplattform

Träningsvarumärket Stronger lanserar en ny webbplattform med hjälp av den stockholmsbaserade e-handelsbyrån Made People. Den nya webben är uppe och snurrar nu, inför den förväntade säljpeaken på Black Friday.


Stronger lanserar ny e-handelsplattform
Stronger gör träningskläder för kvinnor.

Stronger, som Sportfack skrivit om tidigare i år – i printutgåvan (nr 3/20) – har haft en kraftig omsättningsökning de senaste två åren. Bolaget producerar träningskläder för kvinnor och deras plagg syntes allt mer frekvent på de svenska gymmen (innan coronaviruset slog till…). När Sportfack gjorde intervjun med vd:n Annica Rantala i våras var målet 250 miljoner kronor i omsättning 2020, nu beräknas den landa kring 300 miljoner och målet för 2021 är 500 miljoner. Hälften av försäljningen sker i Sverige och hälften på andra marknader. 

Nu satsar Stronger, som säljer direkt till konsument, ännu mer globalt och byter ut sin tidigare plattform Magento, för att istället lansera en ny Direct-to-Consumer-upplevelse på headlessplattformen Centra. I första steget lanseras den nya e-handeln med lokalanpassat språk för Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och USA – men den långsiktiga planen är att lansera plattformen på flera marknader under 2021. Den stockholmsbaserade e-handelsbyrån Made People, som tidigare byggt både Asket och Mateus Collections digitala flaggskeppsbutiker på Centra, ligger bakom designen.
– Vi förväntar oss att slå nya försäljningsrekord på Black Friday, vilket gjort det extra viktigt för oss att lansera sajten innan den stora dagen. Det kan tyckas djärvt, men tack vare vårt nära samarbete med Centra och Made People känner vi oss trygga och kommer vara 100 procent redo när det smäller. Vi har även förstärkt vårt e-commerceteam med en ny e-handelskoordinator för att vidare accelerera den globala lanseringen, säger en av grundarna Henrik Grundén, i ett pressmeddelande.