Positivt 2019 – och 2020 – för SGN Group

Corona-året 2020 har påverkat handeln rejält. SGN Group som äger Team Sportia, Sportringen och Bike Nation, tuffar dock på bra. Anledningarna är flera, menar vd Lars Palmgren.

Team Sportia AB och Sportringen AB ägs sedan 2017 av finska SGN Group OY. Nu meddelar SGN att 2019 kom resultatet av synergier man velat skapa vid fusionen. Team Sportia AB visade 2019 ett positivt rörelseresultat på 6,7 miljoner och systerbolaget Sportringen AB gör en vinst om kr 7,7 miljoner för år 2019. Butiksbolagen ökar sitt senast redovisade rörelseresultat till ca 104 miljoner kronor vilket sammantaget resulterar i ca 119 miljoner kronor plus för helheten. 

– Jag är ödmjukt stolt, tacksam och mycket glad! Allt detta har skapats av gediget entreprenörskap och oerhörda mängder arbetstimmar fulla av sportlidelse och övertygelse, säger Lars Palmgren VD för SGN Sport Sverige.

Flera åtgärder har gjorts för att effektivisera bolagen menar SGN i ett pressmeddelande: Flytt till gemensamt huvudkontor i Krokslätts fabriker för att skapa synergieffekter. Lansering av lokal e-handel för klubbar och föreningar. Team Sportia har fortsatt etablera sitt nya marknadskoncept med stort fokus på utomhussport. En ökad satsning på leverantörer och lokala partners. Samordnade inköpsstrategier med stora sportmässor flera gånger per år. Utökad satsning på Cykel och Bike Nation, Sveriges nya cykelkedja, med 110 anslutna butiker.

– Men framförallt, och det är viktigt att poängtera, är det fokus på butik. Det handlar om att ge möjligheter för våra entreprenörer runt om i landet till lönsam och utvecklande butiksdrift, oavsett om det är Team Sportia, Sportringen, Bike Nation eller inköpsanslutna butiker, poängterar Palmgren. Butikerna är vårt absolut viktigaste värde och det är där vårt fokus ligger.

Corona-året 2020 har påverkat handeln rejält. Dock visar bägge bolagen positiva försäljningssiffror under 2020, förklarar Palmgren, vilket Sportfack även rapporterat om under våren. Bike Nation, SGN Sports cykelspecialister, har hittills i år ökat sin försäljning med ca 20-25%. Även den digitala handeln ökar och står nu för drygt 10% av den totala försäljningen. Antalet handlare inom gruppen som driver e-handel uppgår till 79 st.

– Covid 19 påverkar våra butiker på olika sätt. Vi har allt från butiker i stora köpcentrum, och små butiker i mindre orter runt om i landet. Butikernas utmaningar och möjligheter varierar och jag känner självklart med de som kämpar med besöksbortfall men gläds också mycket över att många konsumenter värdesätter personlig service och väljer att handla lokalt. Nu fortsätter vi att kämpa tillsammans med våra butiker och leverantörer  – tillsammans är vi starka, avslutar Palmgren.