På nytt jobb: Stadiums nya Sverigechef Åsa Steen

Stadiums nya Sverigechef började sin retail-karriär i butiken i Växjö redan 1994. Nu ska hon ta sportkedjan in i framtiden. Reporter Tommy Jeppsson har intervjuat henne om den nya rollen, i vår nya artikelserie På nytt jobb.

När du tillträdde pratade du om butiksglöd istället för butiksdöd. Kan du utveckla det? 
– Jag är uppvuxen inom handel och alltid arbetat inom retail. Så för mig är det självklart att fysiska butiker alltid kommer att finnas. Jag drivs av butiksglöd och det är självklart även för Stadium. Den energi, passion och stolthet som finns på Stadium är naturlig och den ska vi fortsättningsvis behandla med talang för att våra kunder ska känna samma sak när de besöker våra butiker och träffar vår personal.

Hur skulle du beskriva Stadium för en person som aldrig varit inne i en Stadium-butik?
– Stadiums vision är att aktivera världen och vi vill inspirera och engagera människor runt – oavsett kanal. Det är ett jättemaskineri bakom kulisserna för att optimera varje kvadratmillimeter och leveranser men det är också ett stort hjärta som klappar från högsta ledning till butiksgolv. Vi har en otroligt stark företagskultur med energi, snabbhet och utveckling som många av våra kunder också tar del av.

Vad gjorde du innan du började på Stadium?
– Som barn lekte jag i mjölkkylarna, åkte truck och krossade emballage i matbutikerna pappa jobbade i. Jag pluggade yrkesinriktat handel och jobbade extra inom retail. I övrigt tränade och tävlade jag i friidrott. 

Varför började du på Stadium ursprungligen?
– När Stadium kom till Växjö andades konceptet storstad. Jag älskade sport och handel redan då och har sedan dess varit säljare, visuellt ansvarig, butikschef, regionchef och visuellt försäljningsansvarig för Sverige.

På nytt jobb: Stadiums nya Sverigechef Åsa Steen
Åsa Steen har sett Stadium växa fram inifrån.

Vad har du för utbildning?
– Förutom livets skola och pappa som bollplank har jag också lärt mig mycket på Stadium genom åren. Det är ett fantastiskt företag för den som vill utvecklas och testa nya saker. Jag har fått möjlighet att jobba med bra ledare som gett mig chanser jag tagit till vara på.

Hur har försäljning förändrats genom åren? 
– Självklart har digitaliseringen påverkat kundresan och möjligheterna att inspirera men det har blivit ännu viktigare att förstå, utmana och kunna sina kärnprocesser i butik. Kunderna förväntar sig fortfarande service, ett bra utbud och inspiration och det tror jag kommer att öka. Vi och hela branschen kommer att behöva bli bättre på att överträffa kundernas förväntan. Det är en stor och snabb förändring som tyvärr kommer att vara brutal för de som inte lyckas hänga med i utvecklingen.

En av dina uppgifter är att ”vässa kopplingen mellan butik och drift”. Vad betyder det?
– Det är en av de viktigaste insikterna för mig genom åren. Om du förstår och kan optimera den är du en vinnare. Stadium är ett tydligt exempel på det men det gäller att det inte fastnar på ledningsnivå utan sipprar ut i hela organisationen. Vi är ett team som skapar förutsättningar för varandra. Att orka vrida och vända på rutiner och arbetssätt för att kunna briljera i kundmötet.

Är kopplingen mellan butik och drift inte bra som det är nu?
– Vi ser ofta exempel i branschen när den inte lirar helt och det är en stor utmaning, även för oss. Vi har ett välsmort maskineri men det betyder inte att allt löper på friktionsfritt.  givet nya utmaningar, utveckling och förväntningar.

Man pratar mycket idag om sömlöshet mellan webb och butik. Vilken är Stadiums strategi för att uppnå just det? 
– Det är en stor omställning som vi behöver göra tillsammans med kunderna och branschen. Vi har påbörjat den genom att anpassa marknadsföring, utbud samt erbjudanden. Vi har bland annat en lösning i våra fysiska butiker som möjliggör att våra kunder kan handla från hela sortimentet, även det som finns online och på lagret och inte ”bara” det som syns på butikshyllorna. Våra kunder handlar på Stadium oavsett vilken kanal de väljer. Det är ett nytt sätt att jobba, som vi övar på dagligen.

Vad skiljer svensk handel från handeln i andra länder, skulle du säga? 
– Jag har bara jobbat i Sverige och är inte rätt person att uttala mig om läget på andra marknader. Det vi kan snegla närmast mot är Finland och Norge och då ser vi att svenska marknaden ligger före vad gäller mode, efterfrågan och utveckling.

Vilka är de främsta utmaningarna inom retail just nu?
– Att hänga med i utvecklingen, ta bra och hållbara beslut samtidigt som lönsamheten ska behållas. Skapa miljöer där kunder trivs och inspireras och hitta personal som brinner för kundmötet. Vi ser att det är tufft för många aktörer och mitt bästa råd till dem är att gå tillbaka till sina rötter och fundera på vad de verkligen vill och finns till för.