Röjk plockar in nytt kapital

Outdoorvarumärket Röjk Superwear gör en nyemission och tillsätter samtidigt en ny styrelse.


Röjk plockar in nytt kapital
VD Yann Betros. Foto: Linus Zetterlund

Tillskottet i kassan (oklart hur mycket) ska, enligt Röjk, möjliggöra ett flertal satsningar som företaget vill göra – i första hand inom e-handel och hållbarhet. Senare i år kommer Röjk även att presentera en ny företagsprofil.
Tre nya medlemmar hoppar in i styrelsen, med bakgrund från byråvärlden och it-branschen. VD:n Yann Betros kliver ner som styrelseordförande och lämnar över rollen till Alfred Ruth. Tanken är att Yann Betros ska fokusera på VD-rollen och på områdena design och produktutveckling.
– Jag har fullt förtroende för Alfred i den nya rollen som styrelseordförande. Han har rätt kompetens och erfarenhet av att bygga bolag och har dessutom samma värderingar som vårt företag. Jag ser fram emot att få satsa helhjärtat på design och produktutveckling och att driva bolaget vidare den kommande tiden framöver, säger grundaren Yann Betros, i ett pressmeddelande.

Röjk plockar in nytt kapital
Alfred Ruth, foto: Sofia Runarsdotter.

Alfred Ruth har bland annat drivit videoannonsbolaget Videoplaza. Han har investerat i Röjk tidigare och har nu gått in med nytt kapital i bolaget. De två andra nya styrelsemedlemmarna är Charlie Selin och Per Renhed, båda har tidigare erfarenhet av att utveckla och bygga varumärken.
– Eftersom Röjk verkar i ett fält som nu genomgår en snabb omställning mot e-handel och en ny typ av kundrelation känns det väldigt roligt att ta med sig beprövade metoder från techbranschen in i bolaget. Jag tror att vi har stora möjligheter att bygga vidare på det urstarka varumärke inom hållbarhet som bolaget redan har och se till att fler upptäcker världens bästa funktionskläder. Det är svårt att hitta ett bolag som ligger mer rätt i tiden för expansion än Röjk, säger Alfred Ruth, i ett pressmeddelande.
Enligt Röjk kommer nyemissionen hjälpa företaget att bygga en helt ny e-handel, göra fler och större satsningar på hållbarhetsområdet, samt ge möjlighet till att jobba fram en ny företagsprofil.
– Syftet med nyemissionen var först och främst att få in nyckelpersoner med rätt spetskompetens in i bolaget. Jag är stolt över den starka grund jag har lagt för Röjk, vi har i flera år varit pionjärer inom svenskt friluftsliv och hållbarhet. Nu kommer vi tillsammans kunna förvalta och bygga vidare från den grunden och ta Röjk till nästa nivå, säger Yann Betros.
Både den nya hemsidan och nya företagsprofilen förväntas vara klara till september i år.