Haglöfs byter vd – för andra gången på två år

Asicsägda Haglöfs tillsätter en ny vd. Förre vd:n Carsten Unbehaun går tillbaka till ägarbolaget Asics. Här läser du om vem som tar över uppdraget.


Haglöfs byter vd – för andra gången på två år
Fredrik Ohlsson, ny Haglöfs-vd.

Från och med januari 2020 kommer Fredrik Ohlsson, Haglöfs tidigare globala försäljningsdirektör, att ta rodret som VD för Haglöfs och efterträder Carsten Unbehaun som tillträdde för bara två år sedan (och som Sportfack tidigare publicerat en längre intervju med i printtidningen) kommer att ta rollen som ägarbolaget Asics EMEA-vd. Men har ändå ett ben kvar i Haglöfs, via rollen som företagets styrelseordförande.
– Jag är hedrad och förväntansfull över att gå in i rollen som vd. Mitt fokus framöver är att säkra kontinuerlig tillväxt och leda företaget i enlighet med vår 2022-strategi med ökat konsument- och hållbarhetsfokus. Carsten och jag arbetade nära för att utveckla Haglöfs strategi och jag ser fram emot att fortsätta att verkställa det med honom som styrelseordförande, säger Fredrik Ohlsson.

Haglöfs strategi syftar till att göra företaget mer konsumentorienterat och digitalt, samt utforma en mer fokuserad och hållbar produktmix. Som en del av strategin lanserade Haglöfs, som hoppade av årets Ispomässa, sin e-handelsplattform på åtta nya marknader förra året. Men de öppnade också tre nya butiker. Riktningen talar för att man vill ta mer kontroll över försäljningen och agera direktkanal till kunderna, utan att gå via ÅF-ledet.  
– Det ökade fokuset på ”direct to consumer”-distribution är en stor förändring för Haglöfs, och vi ser stor tillväxtpotential i att ha ett direkt konsumentförhållande för att utvecklas som ett attraktivt, högt kvalitetsmärke. Detta har visat sig vara mycket framgångsrikt och har stöttat vår tillväxt på alla marknader och kanaler, säger Fredrik Ohlsson.

I den nya strategin ingår också att se över produktmixen och att ta en ny desinriktning, som enligt Haglöfs ska präglas av innovation. För 2020 planeras också för en omfattande marknadsföringskampanj.