Här öppnar Under Armours första Nordenbutik

Under Armour ska öppna en stor mängd butiker globalt. I september premiäröppnar man även i Norden, närmare bestämt i Sverige.

Det är full fart på världens tredje största sportvarumärke Under Armour. I nummer fem av Sportfack berättade vi om deras nya EMEA-kontor och satsningen på en stor mängd egna butiker i Asien och speciellt i Indien. Norden är även det en viktig marknad för bolaget som 2018 omsatte 5,2 miljarder dollar. I september öppnas därför Under Armours första Nordenbutik, precis intill nationalarenan för fotboll Friends, då bolaget valt Mall of Scandinavia som debutköpcentrum. Butiken som kommer mäta drygt 200 kvadratmeter är tänkt att i traditionell konceptbutik belysa bredden av varumärket, förklarar Jakob Wictoren, marknadschef hos MNO som varit nordisk  distributör för varumärket sedan det gjorde entré i Sverige för drygt 10 år sedan. Idag finns man hos ett par hundra återförsäljare hos alla de stora svenska kedjorna.

– Tanken med butiken är att kunna presentera Under Armours produkter på ett riktigt bra sätt och på sätt vara ett komplement till våra återförsäljare som inte alltid kan visa alla våra segment och kollektioner, säger Jakob och fortsätter. 

– Butiken är en del i Under Armours globala närvaro och ska på ett snyggt och effektivt sätt visa världens tredjes störta sportvarumärke. Vi tror på digital försäljning och marknadsföring men tror att det personliga mötet är minst lika viktigt och är vägen för varumärket även i Norden. 

Jakob säger att det är lite tidigt att berätta hur butiken ska utformas men att det finns tankar på event tillsammans med slutkonsumenter och Under Armours svenska atleter.

– Vi har börjat bygga ett svenskt team och håller på att bygga upp det ytterligare.