Henri Lloyd tar fram en helt ny varumärkesplattform

Brittiska varumärket Henri Lloyd genomgår sedan ett år tillbaka en stor förändringsprocess och har nu bland annat tagit fram en ny logga.

Den nya logotypen ska ha en koppling och bas i varumärkets historia, men också kännas modern och framåtlutad. Själva logotypen utgör dock bara en del av ett omfattande förändringsarbete som pågått under ett års tid.
Ordförande Hans Eckerström förklarar:
– För det första har vi grävt djupt och med respekt för vårt varumärkes historia, målet har varit att återknyta till vårt arv och fokusera på att producera de bästa seglarkläderna i världen.
Samtidigt kommer företaget att göra omfattande förändringar i återförsäljarledet.
– Vi behöver återta positionen med Henri Lloyd som ett mycket exklusivt varumärke och vi kommer alltid att vara väldigt selektiva om var produkten går att köpa och vilka varumärken som vi ska samsas med, säger VD Magnus Liljeblad och fortsätter:
– Vi är stolta att säga att vi kommer att bli ett företag som tänker digitalt i första hand. Samtidigt tror vi på att bygga djupa relationer med utvalda återförsäljare för att utveckla affären tillsammans. Vår nya teknologiplattform gör det också möjligt för oss att samarbeta i unika och banbrytande sätt med våra återförsäljare.

I praktiken betyder det att Henri Lloyd kommer att dra ner på antalet återförsäljare med 80 procent men kommer att lägga mer fokus på de som väljs ut, som betraktas som ”nyckelrelationer”.
– Vi lovar också att sträva efter hållbarhet och engagera oss för en bättre värld. Detta är ett tema som vi kommer att bygga på och prata mer om framtiden, berättar Magnus Liljeblad.
Henri Lloyd har en ny ägarstruktur sedan ett år tillbaka. Varumärket och tillhörande tillgångar förvärvades då av en grupp investerare, ledd av Hans Eckerström och VD Magnus Liljeblad med målet att återupprätta Henri Lloyd som det främsta varumärket för seglare runt om i världen.

Henri Lloyd tar fram en helt ny varumärkesplattform
Så här ser den nya loggan ut.