Cykelprofiler lanserar eget cykelmärke

Tidiagre Nishiki/Unicykel Linus Lindgren och Rickard Ölander har inte övergett cykelns värld. Tillsammans med ad:n Charlotte Askari lanserar de i år Meter Bikes, där receptet stavas småskalig produktion, limiterade cyklar och sylvass kvalitet.

Efter att ha jobbat stenhårt sedan nittiotalet i egna bolaget Unicykel med varumärket Nishiki sålde Rickard Ölander och Linus Lingren bolaget 2015 till danska HF Christiansen. Efter att ha bistått de nya ägarna en kort tid lämnade de cykelbranschen.

Till Sportfack sa de då att det var dags att fokusera på sina familjer som fått stå tillbaka när duon byggde upp Unicykel till ett lika välmående som uppskattat företag som bland annat blev framröstad av Sveriges cykelbutiker till Årets leverantör fem gånger.

Hösten 2018 blev dock suget efter cyklar för stort, berättar Rickard när Sportfack ringer upp efter att ha nåtts av en pressrelese. Idéer hade blivit till skisser och till slut insåg de: de måste göra en egen cykel. Men på sina egna premisser. 

– Vi ska göra cyklar med stort habegär, cyklar som vi själva vill ha. Vi ska ha kul, det är det det här projektet går ut på. Vi ska absolut inte bli störst i cykelbranschen och hålla oss långt ifrån massproduktion. Det ska vara lite som konstvärlden, säger Rickard som parallellt med cyklar målat och ställt ut i snart 20 år.

Den här gången insåg de dock att de behövde hjälp inom områden som de inte hanterar lika bra som design, tillverkning och försäljning av cyklar. Lösningen var att slå en signal till en bekant. 

– Vi visste inte riktigt hur vi skulle hantera IT och markandsföring via digitala kanaler. Så vi slog en signal till en kontakt vi haft sedan Unicykeltiden, Charlotte Askari, och frågade om vi kunde prata cykel.

Lunchen blev lyckad.

– Det klickade direkt. Förutom att Charlotte som art director är grym på form så har hon koll på IT och sociala medier, där jag kan erkänna att jag och Linus är totalt värdelösa ha ha! Därför känns det jättekul nu att vi är tre delägare i Meter Bikes AB och förutom att Charlotte är hjärnan bakom vår markandsföring är det viktigt för mig och Linus som känt varandra i 20 år att lyssna på en tredje röst.

De tre delägarna arbetar ofta från varsitt håll men har daglig kontakt. Samlingspunkten, huvudkontoret, är Rickards lokaler där han även arbetar som konstnär.

Cykelprofiler lanserar eget cykelmärke
I planeringstagen på Meter bikes kontor. Foto: Krister Engström.

– Vi har ett litet, slimmat kontor ute i Lerum där jag även har min ateljé. Meter Bikes är precis så småskaligt som vi vill ha det. Idag är det så lätt att jobba på distans och vi har daglig kontakt alla tre, säger Rickard och förklarar att Meter Bikes första modell släpps i september i år. Modelltypen fångar en växande trend.

– Vår första modell heter Meter Night och är en elcykel i absoluta premiumsegmentet där inga detaljer lämnats åt slumpen. Just namnet Meter står för den fina precisionen i de små detaljerna. Konkret handar det om egna unika rör och svetsar, säger Rickard som menar att iden med Meter kommer mycket som en motreaktion på hur cykelindustrin och som han och Linus sett på nära håll, utvecklats de seanste årtiondena.

– Vi kom ganska snabbt på att vi skulle vara långt ifrån volym. Det är inget avkastningsprojet utan ett hjärteprojekt.

Trots relativt kort om tid räknar Metergänget med leverans av den första batchen knappt nio månader efter att man bestämde sig för att satsa på projektet.

– Det kan låta som kort tid men tack vare kontakter med fabriker och vår begränsade serie på 99 cyklar så ska det gå. Linus åker över till Taiwan runt den 20 maj för att sätta de sista detaljerna och sen går vi i produktion. Vi siktar på att kunna fotografera de första cyklarna och ha en release innan midsommar.

Nytt för Rickard, Linus och Charlotte är denna gång försäljningsvägen. Den här gången vänder sig bolaget direkt till slutkonsument. Här blir nyckeln att skapa en snackis kring Meter Bikes och självklart blir Charlottes kunskaper nyckelfunktioner där. I en blogg på meterbikes.com kan nyfikna se hur arbetet fortskrider med det nya cykelmärket och ta del av arbetet på insidan av bolaget.

– Allt kommer att gå i etapper fram till releasedatumet. Vi märker redan nu att det surrar och det är kul. 

Med lite distans till allt arbete som Unicykel krävde så är Rickard tydlig med fokus på det nya projektet.  Målet är att alla delaägare ska kunna fortsätta med andra hjärteprojekt, som hans eget målande. 

– Jag firar 20 år som konstnär och kommer aldrig släppa det. Men allt går i perioder. Ibland kräver det ena mer tid som nu när vi ska släppa vår första modell. Då frå måleriet stå tillbaka. För du kan inte inte gå in i ett sånt här projekt med ett halvt hjärta. Och det vet alla som känner mig och Linus att det är 100 procent hjärta som gäller om det ska bli bra.