K2 kör kampanjen ”Åk rosa”

Skidföretaget K2 inleder idag ett samarbete med Bröstcancerförbundet. Sportfack var lite för snabba och berättade kort om det redan i nummer 10, men nu finns mer fullständiga uppgifter om kampanjen.

Amerikanska K2 har under flera år tillverkat och designat skidor för kvinnor med en Rosa bandet logga där delar av intäkterna har gått till den amerikanska bröstcancerforskningen (BCRF). I höst kommer K2 Sports svenska agent BA Sportprodukter att inleda ett samarbete med Bröstcancer förbundet i Sverige.
K2 Sports har tidigare varit med och bidragit till barncancerforskningen genom sitt samarbete med BMW. Nu tar de ytterligare ett steg vidare i kampen och denna gång med Bröstcancerförbundet.
Ett exempel på hur denna kampanj kommer att se ut är att K2-skidor kommer säljas under hösten och vinterhalvåret på Stadiums butiker runtom i Sverige där 50 kronor per såld skida kommer gå till bröstcancerforskning i Sverige.
Skidorna kommer ha en specialtillverkad tag med information till konsument.
– Det känns otroligt spännande att få inleda ett samarbete med Bröstcancerförbundet. Vetskapen om att ett aktivt liv kan minska risken för bröstcancer och att vi två parter sedan får realisera detta tillsammans med Stadium som alltid haft en strävan att få alla i Sverige att leva ett aktivt liv är än mer glädjande och ger oss oanade möjligheter att nå ut med vårt budskap. Vi har därför även namngett denna viktiga kampanj ”Åk Rosa”, säger Marcus Pupp delägare av BA Sportprodukter AB (K2 Sports Sverige).
– Då det finns studier som visar på goda effekter av fysisk aktivitet hos patienter med bröstcancer som får behandling med cytostatika så känns det extra spännande att finna en ny samarbetspartner i K2 för vinterhalvåret. Ofta fokuseras det mycket på vår- och sommarsporter men vi vill även lyfta fram aktiviteter under vinterhalvåret. Att K2 vara med på denna livsviktiga resa är för oss en ynnest, säger Marit Jenset, Generalsekreterare på Bröstcancerförbundet.