Ledare: Vad betyder Nikes beslut?

Nike har gjort några minst sagt utmanande uttalanden det senaste halvåret. Det började med att de sa att 50 procent av deras omsättning ska ske genom egna kanaler inom bara några år. Och så i slutet av oktober sa Nikes vd Mark Parker att de planerar att koncentrera sin försäljning i USA till 40 aktörer. Ja,…

Nu räknas i och för sig Foot Locker med sina knappt 1 200 butiker i USA som en aktör, Nordström som en annan – men ändå, 40 aktörer i USA är en enorm förändring. 

Det ska dock sägas att Nike inte kommer att strypa handeln med alla butiker som inte tillhör deras 40 viktigaste. Men de  butikerna kommer inte att få någon större support från Nike, bara möjligheten att sälja vissa produkter. Och storsäljarna kommer garanterat att hamna hos de 40 utvalda.

De här förändringarna hänger dessutom ihop med Nikes planer på att öka innovationstakten och se till att de snabbare får ut produkterna på marknaden. De har helt enkelt inte tid med något inköpsarbete längre, utan vill samarbeta tajtare med ett fåtal aktörer för att öka farten.

Två tydliga bevis på att Nike frångår traditionella inköp är att de har stängt ner hela kontoret i Finland, och att de i sina ekonomiska rapporter inte längre redovisar siffran ”Framtida order”, eftersom de menar att den siffran nu saknar betydelse.

Så vad betyder Nikes beslut för sporthandeln i Sverige? Är det hot eller möjligheter?

Jag skulle definitivt säga möjligheter. Visst kommer Nikes strävan efter att sälja direkt till konsumenten via egen e-handel och egna butiker att ta försäljning från kedjor och fristående aktörer. Och visst kommer deras fokus på några få utvalda aktörer – är de 40 i USA kanske de blir fem i Sverige – att driva trafik till enbart dessa butiker och ta försäljning från de som inte är med där.

Men istället för att sitta och sura för att ett förhållande som gått på rutin nu tagit slut, är det läge att leta efter en ny kärlek.

Jag tror fortfarande att passion är viktigare än Excelark. Nike är som en quarter back – snabbfotad, full av muskler och omgiven av de snyggaste tjejerna. Men, och det är ett viktigt men, nördarna som många drev med i skolan driver nu bolag som Google, Facebook, Apple och Microsoft.

Handeln håller på att förändras, och det är därför Nike gör som de gör. Men det finns andra som har andra lösningar som är minst lika intressanta.

Produkten kommer alltid vara viktigast, men det finns så många bra produkter idag att det inte är ett problem att ersätta ett varumärke med ett annat. Gå istället på passion och på sättet ett varumärke vill sälja sina produkter. 

Produkten måste vara unik, detsamma gäller affärsmodellen. Vi behöver inte fler röda T-shirts som säljs på rea.