Sportson satsar på Rocky Mountain

För ett par år sedan tog Sportson in cyklar från Rocky Mountain i liten skala. Nu när MTB-intresset växer så satsar de hårdare.

MTB-trenden växer stadigt – försäljningen är upp med 22 procent det senaste året enligt Svensk Cyklings trendrapport – och det gör att det finns utrymme för fler varumärken på den svenska marknaden.

Rocky Mountain från Kanada har byggt mountainbikes sedan 1981 och nu är de på allvar på väg in på den svenska marknaden genom Sportsons nät av butiker.Med sina rötter i Vancouver har Rocky Mountain sedan starten naturligt haft fokus på cykling i skog och berg. Precis som hos många andra tillverkare så flyttas fokus allt mer mot att producera heldämpade cyklar med fokus på funktion och möjligheter för åkaren att finjustera hur cykeln beter sig och därmed kunna maximera sin upplevelse. Med Rocky Mountains ramkoncept Ride-9 så kan cyklisten enkelt anpassa sin cykel för att få bästa möjliga funktion baserat på underlag, cyklistens vikt och åkstil.

– Även om det kan ta tid att på riktigt etablera ett ”nytt” varumärke på marknaden så är vi säkra på att Rocky Mountain är här för att stanna säger Sportsons vd Lars Haglund. Folk vill kombinera träning, nöje och upplevelse, det märker vi bland annat på våra egna events. Det blir ett intensivt år men vi ser fram emot ännu en spännande MTB-säsong.

Rocky Mountain som varumärke har vuxit stadigt sedan Sportson började saluföra varumärket i liten och ganska blygsam skala i ett fåtal butiker för ett par år sedan, nu till 2017 är det hela 18 av 23 butiker som kommer att ha Rocky Mountain i sortimentet.