Sportringen inleder samarbete med Blåkläder

Sportringen börjar samarbeta med yrkesleverantören Blåkläder. I praktiken betyder det att Blåkläders produkter kommer i framtiden att också finnas i Sportringen-butikerna.

Det finns redan idag ett antal Sportringen-butiker som jobbar med ett liknande företagskoncept. Verksamheten har varit så framgångsrikt att det nu ska utvidgas och också anpassas centralt. För Blåkläder betyder samarbetet att deras produkter nu kommer att få en helt ny försäljningskanal i de lokalt starkt förankrade Sportringen butikerna.

För Sportringen-butikerna betyder det att deras produktsortiment kommer att breddas. På sportkedjan ser man däremot inga risker med att butikernas profil som sportbutiker urvattnas om handlarna tar in också arbetskläder.

– Om våra butiker uttrycker en önskan att få stöttning i ett koncept så är det vår skyldighet att lyssna på dem och arbeta fram en modell, förutsatt att den harmonierar med Sportringens värderingar och möjligheter. Vi ser det som en styrka och absolut inget som ”urvattnar” vår profil och vårt varumärke. Konsumenten är redan inne i våra butiker och köper sportartiklar, nu kan de även göra sina framtida köp av profil och yrkeskläder både till sin förening och till sitt företag, säger Lars Palmgren, vd på Sportringen till Sportfack.

Blåkläder är det första företaget som hakar på samarbetet med Sportringen, men redan nu finns avtal med ett tiotal andra företag om liknande upplägg. Idag har Sportringen drygt 170 sportbutiker med en bred geografisk spridning. I detta skede är det inte klart hur många av butiksägarna som kommer att erbjuda sina kunder Blåkläderns produkter. Men intresset och nyfikenheten bland Sportringens handlare är enligt företaget stort.