Fenix Outdoor imponerar

När Fenix Outdoor presenterade sina siffror för årets första kvartal så var det snudd på idel bra siffror. Fjällräven sticker ut med imponerande siffror.

Koncernen som helhet ökade försäljningen med åtta procent till drygt över en miljard kronor för kvartalet. Ännu bättre utvecklade sig resultatet som gick från +32 till +117 miljoner kronor, en förbättring med 265 procent.

I en kommentar till delårsrapporten säger Fenix Outdoors vd Martin Nordin att ”Ökningen är primärt hänförlig till Fjällrävens fortsatta expansion” och att den produktgrupp som ökar mest är daypacks. Nordamerika växer snabbast men även Sverige ökar och då är det framförallt Naturkompaniet som går bra.

Fenix äger även den tyska outdoorkedjan Globetrotter och den visade upp mixade siffror. Omsättningen backade något beroende på att de förra året hade en stor utförsäljning av utgående varor men resultatet förbättrades avsevärt tack vare färre reor och effektiviseringar.