Drop-in lockar kunder

Sportson-butiken på Södermalm i Stockholm har startat en drop in verksamhet. I praktiken innebär det att mekanikerna i butiken gör enklare reparationer medan kunden väntar och bjuds på kaffe vid den nybyggda baren.

Kampen om kunderna är hård, inte minst bland cykelhandlarna. Det krävs både bra produktsortiment och kunnig personal. Men för att lyckas i den allt hårdare konkurrensen behövs också nytänkande. På Sportson-butiken som Hans Jungmark äger har personalen märkt att det allt oftare kommer in cykelpendlare som önskar sig till exempel däcksbyte, gärna så snabbt som möjligt.

– Vi hade egentligen till en början en idé om att vi skulle bygga en bar här i butiken där kunderna kunde få en kopp kaffe och sitta och småprata. Då skulle butiken inte bara vara en butik utan också bli en samlingsplats och ett skönt häng för cykelintresserade här på Söder, berättar Hans Jungmark.

Under diskussioner med personalen vidareutvecklades idén till att mekanikerna samtidigt skulle kunna serva kundernas cyklar medan de satt i kaffebaren. På grund av butikens läge, nära ett av de stora pendlarstråken i Stockholm har personalen märkt att många cykelpendlare ofta dök in spontant och önskade snabb hjälp med sina cyklar. Att då också kunna erbjuda kunden en kopp kaffe vid en bardisk samtidigt som mekanikerna fixade hojen ger ett mervärde tyckte butikspersonalen.

– För att idén med drop in ska funka måste det finnas kaffe. Det är en central ingrediens. Vi bjuder inte på latte eller annat tjafs utan vi är vanliga människor och bjuder kunden därför på vanligt kaffe med mjölk och socker, säger Hans Jungmark och skrattar.

Med barbygget ville personalen också åstadkomma en mysig ”hemkänsla” så att kunderna skulle trivas medan mekanikerna jobbade. Kunden kan om de vill till exempel plocka fram sin laptop och jobba vid bardisken medan de väntar. En fördel för mekanikerna med baren är också att de kan föra en dialog med kunden om cykeln som de jobbar med.

– Vi kanske upptäcker något småfel på cykeln medan vi jobbar och som vi genast kan åtgärda om kunden vill, säger Inno Reimal, mekaniker i Sportsobutiken.