Fyra ekonomirapporter

Uppåt för Amer Sports och Under Armour, det har vänt för Elan medan Puma har det fortsatt tufft. Här är fyra ekonomirapporter om 2015 eller sista kvartalet.

Fortsatt tufft för Quiksilver
Quiksilver har haft det tufft i flera år, så tufft att de förra året sattes under förvaltning (Chapter 11). När bokslutet för räkenskapsåret nov 2014 – okt 2015  nu är klart så blir förlusten hela 2,5 miljard kronor.
Omsättningen sjönk med 14 procent till runt elva miljarder kronor. I Europa minskade försäljningen med 18 procent i dollar men bara en procent i lokala valutor. Däremot gick Quiksilvers egna e-handel i Europa upp med hela 44 procent. I USA minskade försäljningen med 15 procent och e-handeln där minskade med nio procent.

Ljusning för Elan
Förra året fick Elan nya ägare och nu verkar det som att det kan ha vänt för skidmärket. Försäljningen ökade med fem procent till 700 miljoner kronor och det blev en vinst på runt åtta miljoner kronor.
Elan säljer dels skidor under det egna märket och tillverkar även skidor och snowboards åt andra märket. För skidmärket Elan gick det bäst i Tyskland och USA där ökningen i procent var tvåsiffrig.

Bra fjärde kvartal för Amer Sports
Amer Sports med varumärken som Salomon, Atomic, Wilson och Arcteryx avslutade året med en försäljningsökning i det fjärde kvartalet på elva procent.
Sett till helår gick det bäst för bollsporter / Wilson där ökningen blev 21 procent. Suuntos klockor ökade med 18 procent, kläder med 12 procent och skor med åtta procent. Skidor under Atomic och Salomon ökade med fem procent trots ett ganska dåligt vintersportår rent vädermässigt. I siffror blev omsättningen för 2015 24 miljarder kronor, en ökning på 13,7 procent. Resultatet blev en vinst på 1,1 miljarder kronor vilket var drygt dubbelt så mycket som 2014.

Under Armour spurtade
Under Armour vägrar att dra ner på farten. Sista kvartalet 2015 ökade de sin försäljning med 31 procent till knappt tio miljarder kronor.
Helåret innebar en tillväxt på 28,5 procent och omsättningen landade på 33 miljarder kronor vilket gör att de nu är större än både New Balance och Puma. Bara Nike och Adidas omsätter mer av sportföretagen.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...