Kvartalsrapporter från tre av de stora

Puma vinstvarnar trots ökad försäljning, Adidas gasar och Under Armour gasar ännu mer. Ungefär så kan vi sammanfatta första kvartalet för tre av de stora sportleverantörerna.

Puma vinstvarnar
Trots ökad försäljning så gick Puma för en vecka sedan ut med en vinstvarning. Det försämrade resultatet beror till största delen på den starka dollarn och även om de såg det här komma ville de inte dra ner på kostnaden för planerad marknadsföring.

Pumas prognos för året är en vinst på 750–900 miljoner kronor vilket ska jämföras med fjolårets vinst på 1 200 miljoner kronor. På den positiva sidan så ökade försäljningen årets första kvartal med 13,2 procent till 7,6 miljarder kronor. De stora tillväxtmarknaderna var Asien och Sydamerika medan försäljningen i Europa låg på samma nivå som förra året.

Adidas gasar
Adidas startade året bra med en försäljningsökning på 17,3 procent. Totalt blev försäljningen 38 miljarder kronor för kvartalet. Vinsten ökade med 8,3 procent till drygt 2 miljarder kronor.

En viktig orsak till tillväxten är att  Adidas växte på den amerikanska marknaden med nio procent och det ihop med en högre dollarkurs gav skjuts i Excelarken. Kina och Europa är de två marknader där det går bäst och tittar vi på Adidas alla varumärken så går det bäst för Adidas (+10,9 %) men även Reebok ökar efter några tunga år (+9,0 %) och hockeybiten går också över förväntan (+8,8 %). Problembarnet är golfen där Taylormad Adidas Golf minskade med 8,6 procent.

Fullt ös för Under Armour
Förra året passerade Under Armour Adidas och blev det nästa största sportmärket i USA efter Nike. Den tillväxten fortsätter och för årets första kvartal redovisar de en försäljningsökning på hela 25 procent till 7,5 miljarder kronor. Det var för övrigt det 20 kvartalet i rad som Under Armour ökade med mer än 20 procent.

Huvuddelen av Under Armours försäljning finns i USA men deras export ökade med 86 procent och allra bäst gick det i de två stora marknaderna Kina och Brasilien. Vinsten landade på 260 miljoner kronor för kvartalet och drogs ned på grund av ett par företagsköp och en satsning på marknadsföring.