Sportringen värvar nytt

Det har varit ett bra år för Sportringen. Men sportkedjan vill växa och bli ännu starkare och har därför tagit in Fredrik Andreasson i styrelsen.

För Sportringen som kedja har 2014 varit ett bra år. För kedjans över 60 medlemsbutiker har försäljningen varierat från riktigt bra till lite mindre bra. Men det händer mycket i den svenska sportbranschen och det kräver att kedjan och butikerna ständigt är på tårna.

– Det är klart att sportbranschen är inne i en förändringsfas. Men det behöver inte vara något dåligt, snarare kan det trigga oss att prestera och tänka till, säger vd:n Thomas Wallhager.

Sportringen tar nu in Fredrik Andreasson i styrelsen. Enligt företaget tillför det kedjan både kompetens och erfarenhet. Andreasson har en över 10 år lång erfarenhet av sportbranschen och har bland annat suttit som vd för Team Sportia. Nu ska han vara med och se till att Sportringen stärker sina positioner och fortsätter att växa.

– Redan när vi lösgjorde oss från Team Sportia och satt och förhandlade med Fredrik så fick vi ett bra intryck av honom. Trots att vi då på sätt och vis var fiender, säger Thomas Wallhager.

Det har nu gått tre år sedan Sportringen lösgjorde sig från Team Sportia. Bakom det kontroversiella beslutet stod en kvartett bestående av butiksägarna Hans Hedefur från Årjäng, Krister Jonsson i Tingsryd och Sandro Acari i Strömstad som tillsammans med Thomas Wallhager valde att bilda en ny, fristående kedja. De tre första åren har gått bra och ledningen är nöjd med utvecklingen. Sportringen har sedan starten dessutom vuxit från 46 butiker till dagens 64 butiker.

– Vi tror på den lokala fackhandlaren och prioriterar mindre orter. Det betyder inte att vi är rädda för konkurrens men vi vill satsa på orter där handlaren ofta känner till den lokala marknaden och de lokala behoven, säger Thomas Wallhager.