Räven är tillbaka

Wolsey var kläderna som gällde på 1970-talets fairways, mycket tack vare att Tony Jacklin, vinnare av The Open 1969 och US Open 1970, bar dem. Räven blev företagets symbol 1974 och den är fortfarande en av modevärldens mest igenkända, även om dess positiva laddning falnat med åren. Men det ska bli ändring på det nu.

2014 dammar Wolsey av sin mossbelupna image och gör en relansering av det klassiska varumärket, vars rötter är 269 år gamla. Wolsey är faktiskt det äldsta fortfarande existerande klädmärket i Storbritannien, grundat i Leicester 1755. 

När Wolsey nu relanseras för att nå det förflutnas varumärkesmässiga höjder har de tagit hjälp av designern Johan Lindeberg. Han  har jobbat specifikt med att ta fram en ny sportkollektion som består till ungefär hälften av plagg som är tänkta att användas specifikt på golfbanan. Stilmässigt utgör de en motvikt till de senaste årens trend med ganska aggressiv färgsättning. Företagets ambition har varit att göra kläderna ”sofistikerade men inte tråkiga”.  För en 259-åring ser det riktigt modernt ut. 

 

Räven är tillbaka
Så här ser Wolsey ut 2014.