Bra år för Swix

Det norska företaget Swix Sport Group ökade omsättningen förra året med cirka 10 procent. Det goda resultatet beror delvis på framgångar både i Sverige och Tyskland.

Det norska sportföretaget har haft som en del i sin strategi att växa också i segment utanför själva vinterprodukterna. Ett led i detta var köpet av Lundhags för två år sedan som gav företaget en öppning mot outdoorbranschen. Satsningen på Swix rullskidor och impregneringsmedlen Toko Care Line har också varit viktiga komponenter i denna strategi.

För svenska Lundhags är Swix positiva resultatet en god nyhet. En del av förklaringen till Swix framgångar förklaras just med Lundhags framgångar både i Sverige och utomlands.

– Vi gjorde ett väldigt bra resultat förra året. Tack vare samarbetet med Swix har vi fått bredare kontaktytor i sportbranschen vilket gynnat oss båda, säger Henrik Ottoson, vd för Lundhags till Sportfack.

För Swix står försäljningen i Norge fortfarande för över hälften av omsättningen. Med en fortsatt satsning på exportmarknaden vill företaget öka omsättningen också utomlands, inte minst i Sverige. Omsättningen för Swix Sport Group var förra året totalt 837 miljoner kronor.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com