The North Face stöttar klättersporten

The North Face vill öka intresset för klättring. Ett av redskapen är klätterfestivalen på grekiska ön Kalymnos.


The North Face stöttar klättersporten
Eric Pansier, TNF.

Kalymnos har varit ett favoritresmål för klättrare sedan slutet av 1990-talet tack vare sitt förmånliga väder och lodräta kalkstensklippor. Runt om på den lilla ön finns över 2000 klätterleder av varierande svårighetsgrad.

Den första klätterfestivalen hölls på ön år 2000. Sedan ett år tillbaka arrangeras den i regi av The North Face. Ett lyckat arrangörskap, har det visat sig. Inför årets festival ökade antalet deltagare med 30 procent till omkring 550 deltagare. För The North Face handlar engagemanget bland annat om att stötta klättringssporten enligt Eric Pansier, vice marknadsföringschef för The North Face EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika).

– Vi vill skapa plattformar för konsumenter som håller på med sporten, säger Eric. Vi har events inom flera områden och ett av huvudsyftena är alltid att stötta sporten så att folk kan njuta av outdoor-aktiviteter. Samtidigt är det ett bra tillfälle för oss att visa upp nya teknologier för klätterentusiaster.

Klätterfestivalen är också ett bra forum för The North Face för att få värdefull produktfeedback från både sponsrade atleter och vanliga deltagare. Flera av produkterna i innevarande klätterkollektion har utvecklats med hjälp av information som samlades in på förra årets festival.

Även marknadsavdelningen använder festivalen i sitt arbete.

– Vi har till exempel live streamat delar av eventet för att inspirera människor som inte kunde ta sig hit. Men framförallt erbjuder hela festivalen en väldigt bra miljö för att skapa marknadsföringsmaterial i, säger Eric. Precis som när vi gör en film av en sponsrad expedition så kan vi omvandla allt som händer här till reklam som sedan kan användas i olika kanaler.

Förhoppningen inför framtiden är att festivalen ska växa. Ultra-Trail Du Mont-Blanc – ett annat The North Face-sponsrat event – lockade 700 deltagare när det arrangerades för första gången 2003. I år ställde sig 7000 deltagare på startlinjen.

– Vi vet att det finns mycket mer potential i det här, säger Eric. Jag tror att vi kan växa med 25–30 procent även till nästa år.