Skon som är gjord som en behå

Under Armour har tagit hjälp av en BH-tillverkare för att få till den perfekta passformen på sina nya skor. Stockholm var en av fem utvalda städer där den nya skon lanserades


Skon som är gjord som en behå
Skorna visas i glasmontrar för att öka nyfikenheten.

När Under Armour var ute på Europaturné för att lansera sin största skoinnovation någonsin skickade de skons skapare och en av företagets tungviktare, Dave Dumbrow till Stadiumbutiken vid Sergels Torg i Stockholm. Där har Under Armour sin svenska shop-in-shop-butik som de öppnade förra hösten.

– Vi tyckte att Stockholm passade utmärkt som en av lanseringsorterna. Vi på huvudkontoret i Baltimore (USA) förknippar Sverige med kvalitet, prestanda och aktiva motionärer. Precis samma grundvärderingar som Under Armour står för, säger Dave Dumbrow, kreativ chef på företaget.

Det var hans team som kom på den udda idéen att börja tillverka den nya skomodellen på en bh-fabrik. Grundtanken med Speedform var framförallt passformen. Den skulle sitta som gjuten på foten och då behövde Under Armour kompetensen som bh-tillverkarna hade om både passform och material. Skon har därför svetsade sömmar utan några stygn. Tåkonstruktionen är helgjuten och följer fotens form och hälpartiet är helt sömlöst.

– Målsättningen med Speedform är att det egentligen inte ska kännas att löparen har den på foten. Den ska bli en del av foten, förklarar Dave Dumbrow.

Skon tillverkas i fyra ganska grälla färger. Ett val som Dave Dumbrow faktiskt inte gjorde själv. Det var istället företagets grundare och vd Kevin Plank som bestämde det. Vid presentationen såg Plank de fyra färger som Dave ratat i sin presentation och konstaterade kort att det är de färger vi satsar på istället.

– I slutändan visade det sig att han hade rätt. De här färgerna är helt rätt just nu, säger Dave och skrattar.

Skon som är gjord som en behå
Dave Dumbrow har varit med om att utveckla nya Speedform.

För Under Armour är den svenska marknaden fortfarande liten och delvis outforskad. Speciellt vad gäller löparskor. Det är MnO International som ansvarar för distributionen av varumärket i de nordiska länderna. När Patrik Samuelsson lade upp strategin för hur Under Armour skulle introduceras i Sverige valde han att begränsa varuportföljen till underställ och produkter för inomhusträning.

– Jag ville vara strategisk när jag träffade inköparna. Det var ingen idé att komma och säga att här är ett amerikanskt varumärke som är bra på allt. Därför begränsade jag urvalet i början, förklarar Patrik.

Nu breddas alltså varuportföljen med löpaskor. En av de kanske hårdast konkurrensutsatta produkterna. Med den nya Speedform skon tror Under Armour att de kan vinna både inköparnas och konsumenternas hjärtan.

– Jag tror att kvalitet och äkthet och den nya skons alla fördelar kommer att slå också här i Sverige, säger Dave Dumbrow.