Lundhags blir norskt

Norska företaget Swix köper den svenska skotillverkaren Lundhags. Norrmännen är intresserade av att stärka sin position på den svenska outdoormarknaden och förvärvet av Lundhags är ett led i den strategin. För Lundhags betyder affären inga organisatoriska förändringar.

Under hösten har det funnits en rad intressenter som har velat köpa den anrika svenska skotillverkaren. Att det blev det norska företaget Swix Sport AS kom ändå som en liten överraskning. Swix har både vallor, stavar och konfektion i sitt sortiment men har bland annat saknat skor i sitt utbud. I och med köpet av Lundhags kan Swix erbjuda ett mer komplett sortiment till outdoorkonsumenten. På Lundhags ser ledningen positivt på affären. Företaget flyttade nyligen sitt huvudkontor från Järpen till Stockholm men affären innebär inga förändringar för personalen eller huvudkontoret. Vd:n Henrik Ottosson lugnar dem som tror att norrmänen nu ska ta över och förändra det anrika varumärket.

– Det blir ingen kursförändring för Lundhags. Norrmänen har varit noga med att poängtera att de vill behålla våra kärnvärden och vårt tänk, säger Henrik Ottosson till Sportfack.

En viktig del i att affären blev av var att personkemin med de nya ägarna kändes bra från första början. Vad köpesumman är vill ingen idag uttala sig om. Övertagandet kommer att ske i mitten av februari.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com