Fyra kvartalsrapporter

Kvartalsrapporterna från Quiksilver, Adidas, Nike och Li Ning bjuder på både uppgång och fall.

Quiksilver har tappat flytet Quiksilvers försäljning för årets första kvartal sjönk med elva procent till 3,5 miljarder kronor. Quiksilver som märke klarade sig ganska bra men tjejkollektionen Roxy drabbades hårt av finanskrisen i USA. DC Shoes klarade sig bäst av alla märken i gruppen.

Den amerikanska marknaden minskade med 13,4 procent och den europeiska med 9,3 procent. Europas minskning beror till största delen på en valutaförlust, i lokala valutor ökade försäljningen med en procent.

Adidas har fortsatta problem med Reebok Adidaskoncernens försäljning 2008 ökade med 4,9 procent till 117 miljarder kronor. Adidas som märke ökade med hela tio procent men Reebok har det fortsatt tufft och minskade i stället med 7,9 procent. Ända sedan Adidas köpte Reebok för drygt tre år sedan har Reebok minskat sin försäljning.

Löpning och fotboll lyfts fram som två växande segment för Adidas. Bra går även märkets egna butiker som ökade sin omsättning med 17 procent till 15,5 miljarder kronor eller 13,3 procent av den totala försäljningen.

Golfdivisionen med Taylormade och Adidas Golf ökade sin försäljning med en procent, i lokala valutor var ökningen större: +7 %.

Nike tappar, men bara lite Nikes första kvartal 2009 visar på en minskning av försäljningen på 2,3 procent. I lokala valutor ökade däremot försäljningen med två procent, så resultatet är både bra och dåligt.

Trots de dåliga tiderna i USA växte Nike där med tre procent tack vare riktigt bra skoförsäljning. Europa minskade med 14 procent men Norden klarade sig bra och alla nordiska länder visade på en tillväxt.

Nikes dotterbolag Converse ökade med 33 procent medan Umbro och Nike Golf minskade sin försäljning något.

OS lyfte Li Ning på flera sätt När den gamle olympiern Li Ning fick tända OS-elden i Peking lyftes han upp av vajrar och miljarder TV-tittare såg hur han svävade mot himlen. Hans företag Li Ning lyftes samtidigt till nya himmelska nivåer.

Omsättningen för Li Ning ökade under 2008 med hela 54 procent till 7,8 miljarder kronor och vinsten steg med lika mycket till 1,1 miljarder.

Under 2008 öppnade Li Ning otroliga 1.241 nya butiker i Kina. Märket har nu 6.971 butiker och planerar att ha över 10.000 om fyra år.