1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Isponytt: Löpning har seglat upp som en riktig boomsport under 2020. Runners World presenterade nyligen nya data om löparnas beteenden under Ispo Online.
Portalen Racqet ligger i startgroparna för att gå live i mars. Bakom satsningen står Thevea Brands Group, som bland annat har Tretorn i portföljen. Parallellt kommer även en fysisk butik att öppna i Mall of Scandinavia. Sportfack intervjuar vd Magnus Månsson.
Enligt kanadensiska varumärket Arc´teryx är människans behov av naturen rekordstort just nu. Därför satsar bolaget en miljon kanadensiska dollar på projektet Outer Peace.
Nu är alla vinnare korade i den årliga produkttävlingen bland Scandinavia Outdoor Groups medlemsföretag. Sportfack har hela listan över samtliga kategorivinnare.
Förra vintern lanserade Helly Hansen sin mest innovativa och hållbara teknik för skalplagg någonsin: Lifa Infinity Pro. Nu ser vi resultatet i en serie nya jackor, som friåkningsjackan Elevation Infinity 2.0.
Nordica introducerar nya Speedmachine 3, en innovativ pjäxa som nyligen röstades fram till en prestigefull Ispo Award.
Svenska Sätila har gått tillbaka till sina rötter i samband med deras 125-årsjubileum i år, och skapat en ny kollektion som delvis är helt "made in Sweden". Här berättar vd Sara Nevander om arbetet bakom och om det tuffa året 2020.
E-handelsmönstren under 2020 har gett svenska Didriksons indikationer på ett ökande intresse från franska konsumenter. Nu testar de en popup-butik i Paris.
Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Åre Skidfabrik genomför just nu en rekordstor investering – målet är att bli en av världens mest moderna skidfabriker.
Hårdare restriktioner och uppmaningar att undvika köpcentrumen inför julen innebär en jätteutmaning för sporthandeln. Men det är samtidigt en bransch som vägrar lägga sig i fosterställning. Läs vad några kedjor berättar om läget just nu!
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen